{{prod.Name}}
{{prod.BrandName}}

{{prod.SalesPriceWithTax}}

Bestel direct

In deze categorie vind je verschillende producten die zorgen voor een normale werking van de spieren. Iedereen die wel eens kramp heeft meegemaakt weet dat het voor flink wat sportbederf kan zorgen. Als hulp voor de keuze van de juiste sportvoeding voor een normale werking van de spieren kan je onder aan deze pagina meer informatie lezen over kramppreventie.

Wat kan je doen aan kramppreventie? | Kramppreventie vochtverlies | Kramppreventie magnesium | Kramppreventie wielrennen | Kramppreventie hardlopen

Wat kan je doen aan kramppreventie?

Om te weten wat je kan doen aan kramppreventie is het belangrijk om eerst te kijken naar de oorzaken van kramp. Kramp kan verschillende oorzaken hebben.

• Extreme kou
• Overbelasting van de spieren
• Magnesium tekort
• Slechte voorbereiding voor de inspanning
• Slechte voorbereiding van het seizoen (conditie)
• Vochtverlies door zweten met verstoorde elektrolytenbalans als gevolg. (elektrolyten zijn mineralen zoals magnesium, natrium en kalium.
• Zuurstoftekort in de spieren door te strakke kleding of zelfs door teveel eten voor de inspanning
• Vermoeidheid
• Een laag glucosegehalte in de spieren

Zoals je ziet zijn er verschillende factoren die kramp kunnen uitlokken. Een aantal van de factoren kunnen we jammer genoeg niets aan veranderen zoals bijvoorbeeld extreme kou en een aantal factoren kan je verhelpen door gewoonweg te zorgen voor een goede voorbereiding van het seizoen, training of wedstrijd.

Er zijn ook oorzaken die je kan verhelpen doormiddel van inname van het juiste vocht, voeding of supplementen.

Kramppreventie vochtverlies

Vochtverlies tijdens de inspanning kan kramp veroorzaken. Buiten de kramp om is een tekort aan vochtverlies ook slecht voor de prestaties. Het verlies van vocht tijdens de inspanning komt bijvoorbeeld door transpiratie.

Vocht is een belangrijk transportmiddel in het lichaam. Door te weinig vocht in het lichaam raakt de energiehuishouding verstoord en kunnen je sportprestaties tot wel 30% afnemen.

De beste manier om het vochtgehalte op peil te houden is door tijdens de inspanning sportdrink of elektrolytendrink te nemen. In deze drank zitten verschillende elektrolyten zoals natrium, kalium en magnesium. Dankzij de elektrolyten blijft de vochtbalans onderhouden waardoor er minder snel vochttekort op de loer ligt.

Kramppreventie magnesium

Een mineraal dat door veel sporters genomen wordt is magnesium. Magnesium speelt een rol bij het behouden van soepele en sterke spieren en heeft hierbuiten ook nog een gunstige invloed op het verminderen van vermoeidheid. Magnesium is verkrijgbaar in vloeibare, poeder of tabletvorm. De vloeibare vorm is vooral handig in gebruik tijdens de inspanning. Meestal worden hier 25ml ampullen voor gebruikt.

Kramppreventie wielrennen

Bij wielrennen kan het er soms intensief aan toegaan, ook bestaan de trainingen of wedstrijden vaak meerdere uren achter elkaar intensieve inspanning. De beweging die gemaakt wordt is veelal gelijk. Het enige verschil is bij het staan of zittend rijden en het verschil in kracht met berg op of berg af en tegen de wind in. De beweging blijft een rond draaiende beweging. Dit zorgt ervoor dat kramp in vergelijking tot andere sporten relatief vaak voorkomt bij wielrennen. Kramppreventie is dus een belangrijk aandachtspunt onder wielrenners.

Gelukkig wordt er in de wielerwereld veel onderzoek naar kramp gedaan. Het is dus niet vreemd dat je steeds meer wielrenners ampullen met vloeibare magnesium voor en tijdens de inspanning ziet nemen. Magnesium speelt immers een belangrijke rol bij het behouden van soepel en sterke spieren. Ook zal het niet vaak voorkomen dat je een wielrenner zonder bidon ziet. Vaak zijn deze bidons gevuld met een isotone sportdrink dat elektrolyten en koolhydraten bevat.

Kramppreventie hardlopen

Hardlopen is ook een sport waar relatief veel kramp bij voorkomt. De fysieke impact van afzet en landing speelt hierbij een grote rol. Serieuze hardlopers nemen vaak niet genoeg aan een klein rondje hardlopen. Als training voor een halve of hele marathon wordt er soms tot wel 30km gelopen. Deze laagintensieve maar langdurige inspanning kan kramp veroorzaken. Ook voor hardlopers is kramppreventie dus een aandachtspunt en is het handig om goed te letten op vochtverlies en mineraal tekorten.