Voedingsadvies hockey

Hockey is een snelle, explosieve en intensieve sport. Het tempo ligt gedurende de twee helften of vier kwarten. Wil jij de hele wedstrijd mee kunnen in de snelheid van de wedstrijd, met behoud van scherpte en techniek kan voeding het verschil maken. Het juist voorbereiden en aanvullen van jouw energievoorraden is erg belangrijk!

 

Hockey, voeding en voorbereiding

In juli/augustus starten de selecties weer met hun voorbereiding, op weg naar een succesvol hockeyseizoen. De ambities zijn uitgesproken en de voorbereiding op de eerste competitiewedstrijd is uitgetekend.

Gedurende de eerste aanloop worden conditioneel de puntjes aangescherpt en vraag je veel van het lichaam. Om goed bij te blijven en het lichaam niet elke training uit te putten is het zaak goed je energiereserves op peil te houden. Door te kiezen voor de juiste dagelijkse voeding zorg je al dat je een juiste mix van koolhydraten en eiwitten binnen krijgt. Heb je toch het gevoel dat gedurende week de energietank dreigt leeg te lopen is het logischer wijs zaak ondersteuning te bieden.

Carboloading

Gedurende specifieke zware trainings- en/of wedstrijdweken kan je het lichaam op verschillende manieren voorzien van extra energie. Het toepassen van een carboloader, op poederbasis te mixen met water/sportdrank, is in de regel het meest gangbaar. Naast het prepareren van een drank kan je als variatie ook een schepje toe te voegen in pastasaus of maaltijdsoep. Je maakt je huidige maaltijden rijker in koolhydraten, zonder dat je meer hoeft te gaan eten. Een werkwijze die in de duursporten reeds langer wordt toegepast onder de noemers carboloading en koolhydraat stapelen.

Ontbijt en hockey

Zoals eerder genoemd is je dagelijks voeding de basis van succes. Het ontbijt maakt de start van de dag en de basis in energie voor de rest van de trainings- en wedstrijddagen. Probeer de dag van de training of wedstrijd minimaal 2 tot 3 uur voor aanvang van de warming-up te ontbijten. Ontbijt het liefst koolhydraatrijk en licht verteerbare producten en neem zo min mogelijk ingrediënten die vet en zout bevatten. Gedurende de nacht verlies je veel vocht, dus vul deze ook weer aan om de balans te herstellen.

15 tot 60 min voor aanvang van de training of wedstrijd
Blijf tot het moment van de warming up geleidelijk drinken om het lichaam goed te hydrateren. Wil je gelijk je energievoorraden ondersteunen adviseren te kiezen voor een isotone sportdrank. Begint jouw wedstrijd pas ’s middags of zit er meer dan 2 uur tussen het ontbijt en de start in? Dan kun je er nog voor kiezen voor een  koolhydraatrijk en licht verteerbar tussendoortje, Energy Gel of Energy Reep te gebruiken. Een Energy Gel werkt vrijwel direct waardoor deze prima toepasbaar is vlak voor het eerste fluitsignaal. Een Energy Reep geeft geleidelijk energie af, waardoor iets ruimer voor aanvang moet worden toegepast.

Sportvoeding en hockey

Isotone Sportdrink/Dorstlesser

Hockey mag dan wel een sport zijn die de winterperiode overlapt, toch verlies je door de hoge intensiteit een hoop vocht. Sta je op een spelbepalende positie en maak je veel meters? Op warmere dagen kan het vochtverlies oplopen tot 1 liter vocht en verbruik je ongeveer 70-90 gram koolhydraten per uur. Om het maximale uit je inspanning te halen is het zaak de vochtlevels goed aan te blijven vullen. Zorg ervoor dat je iedere 15 minuten 125 ml of 20 minuten 200 ml drinkt. Zeker met de mogelijkheid van continu door wisselen moet je hier gebruik van kunnen maken.

Energy Bars

Gezien de hoge intensiteit en de duur van een wedstrijd komt een energiereep niet helemaal tot zijn recht tijdens de inspanning. Het verwekingproces en de duur tot beschikbaarheid van de energie zijn hierin bepalend.

Energy Gel

Een ‘standaard’ energy gel is een hoog geconcentreerde koolhydratensiroop, die ongeveer evenveel koolhydraten bevat als een bar. Het is raadzaam het concentraat te verdunnen door na inname 2 tot 3 grote slokken water (geen sportdrank) te nenem om te verdunnen. Ideaal op een moment dat voelt dat de energie weg stroomt uit het lichaam en je de rust in gaan, of een snelle wissel kan toepassen om jezelf weer op te laden.

Kant-en-Klare Drink Gel

De kant-en-klare Drink Gel neemt in de huidige markt grotendeels de concentraat energiegels over. Met eenzelfde werking maakt het deze vorm van energiegel praktischer omdat je er geen water bij hoeft in te nemen. Een ideaal product als het om handelingssnelheid en gebruiksgemak gaat.

(Drink) Energy Gel met Cafeïne

Ga voor dezelfde beleving van een concentraat energy gel of Drink Gel, alleen heeft deze als extra toevoeging cafeïne. Het toevoegen van cafeïne aan sportvoeding wordt reeds in een breed scala van sporten toegepast.

Herstel en hockey

Recovery Drink / Shake

Je wilt niet alleen de wedstrijden het beste van je zelf laten zien, maar ook op de trainingen het maximale eruit halen. Om deze meerdere belastingen gedurende de week aan te kunnen is het raadzaam het lichaam direct na de inspanningen te voorzien van de nodige voedingstoffen.

Maak gebruik van een herstel shake, bij voorkeur binnen 45 minuten na afloop van training of wedstrijd. De recovery shake bevat alle essentiële voedingsstoffen, zoals eiwitten en koolhydraten. Eiwitten ondersteunen het herstel van de spieren en de spieropbouw.

Ben je echt diep gegaan tijdens de training of wedstrijd? Gebruik dan na z’n 2 uur een koolhydraat en eiwitrijke maaltijd!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil jij op de hoogte blijven van alle relevantie informatie omtrent je eigen sport? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en selecteer jouw sport. Wij zullen je dan op de hoogte houden met de laatste tips, nuttige informatie en inzichten die te maken hebben met jouw sport en je persoonlijke doelen.

Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact