Categorieën

Sportdrank met 80 gram koolhydraten

Alle categorieën VeldrijdenMerkenEnergie Repen

Dat je tijdens een lange duurrit of duurloop wel wat koolhydraten kunt gebruiken, is waarschijnlijk niet nieuw voor je. Wat wel relatief nieuw is: sportdrank met 80 gram opneembare koolhydraten per portie. Hoe werkt dit, wanneer stop je het in je bidon en wat zijn de voordelen? We leggen het uit.

Koolhydraten als energiebron en sport

Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron voor ons lichaam. We kunnen koolhydraten relatief snel omzetten naar energie (sneller dan vetten), wat het een efficiënte brandstof maakt die we zeker tijdens het sporten goed kunnen gebruiken.

De voorraad van koolhydraten in ons lichaam is echter beperkt. Onze spieren kunnen grofweg 300-600 gram koolhydraten opslaan in de vorm van glycogeen, daarnaast slaat onze lever hier ongeveer 80-100 gram van op. Tot slot is er een kleine hoeveelheid koolhydraten beschikbaar in het bloed in de vorm van glucose, mits je een koolhydraatrijke maaltijd gegeten hebt.

Afhankelijk van onder andere de intensiteit van de inspanning, kan de voorraad koolhydraten in ons lichaam binnen 45 tot 90 minuten leeg raken. Om een hongerklop te voorkomen en de inspanning op dezelfde intensiteit voort te zetten, is de inname van koolhydraten tijdens de inspanning essentieel.

Koolhydraten tijdens de inspanning

Ons lichaam is in staat maximaal 60 gram aan koolhydraten per uur op te nemen vanuit de darm in de vorm van glucose (bijvoorbeeld maltodextrine). Meer innemen heeft weinig zin en kan zelfs leiden tot darmproblemen. Toch zou het bij een lange of intensieve inspanning wel voordelig kunnen zijn als we meer koolhydraten konden opnemen en gebruiken. Kunnen we dit voor elkaar krijgen?

Sportdrank met 80 gram koolhydraten

Door gebruik te maken van een combinatie van verschillende typen koolhydraten, zijn we in staat meer koolhydraten op te nemen vanuit onze darm. Dit komt omdat sommige typen koolhydraten een ander enzym gebruiken voor het transport door de darmwand, dan die van glucose. Door de hogere opname kunnen er meer koolhydraten worden gebruikt tijdens de inspanning.

De huidige sportdranken met 80 gram koolhydraten per portie, bevatten naast glucose (bijvoorbeeld maltodextrine) vaak fructose. De hoeveelheid fructose die we per uur maximaal kunnen opnemen ligt waarschijnlijk iets lager dan die van glucose. Om deze reden is de juiste verhouding glucose (maltodextrine) : fructose die gebruikt wordt belangrijk. Een verhouding van 2 : 1 lijkt ideaal om bij te dragen aan een maximale koolhydraatopname en het risico op buikproblemen te beperken.

Wanneer gebruik je een drank met 80 gram koolhydraten en wat zijn de voordelen?

Grofweg kun je voor koolhydraatinname tijdens de inspanning de volgende regels hanteren:

Duur inspanning Hoeveelheid koolhydraten
<1 uur Niets of slechts kleine hoeveelheden
>1 – 2 uur 30 – 60 gram per uur
>2 – 3 uur 60 – 90 gram per uur*
>2,5 uur Tot 90 gram per uur*

* Mits een combinatie van verschillende type koolhydraten.

 

 

Zeker bij een langdurige inspanning kan een drank met 80 gram koolhydraten per portie voordelig zijn. Door gebruik te maken van zo’n sportdrank of sportdrankpoeder, krijg je bij elke slok al een flinke hoeveelheid koolhydraten binnen. Vanwege de verschillende typen koolhydraten kan de koolhydraatopname en het gebruik ervan verhoogd worden, terwijl het risico op maag en darmklachten beperkt blijft. Deze factoren samen kunnen bijdragen aan het volbrengen van een mooie sportprestatie!

Welke merken hebben sportdrank met 80 gram koolhydraten?

Deze nieuwste innovatie in sportdranken wordt in onze webshop aangeboden door verschillende sportmerken, zoals Maurten sportvoeding, SiS Beta Fuel en Wcup Long Distance Sports Drink. Sinds kort heeft ook ons eigen merk Amacx  deze innovatieve sportdrank ontwikkeld, in samenwerking met Qhubeka-Assos World Tour wielerploeg: Amacx Super Sports Fuel. Benieuwd? Je kunt hem hier terugvinden en bestellen!

Geschreven door Monique van de Velde

Monique is afgestudeerd gezondheidswetenschapper en sportvoedingsdeskundige. Ze heeft een grote passie voor sport (zelf is ze fanatiek hardloopsters en wielrenster in spé), voeding en gezondheid. Middels het schrijven van informatieve blogs en het delen van persoonlijke verhalen probeer Monique meer duidelijkheid te creëren rond deze thema’s. Daarnaast begeleid en coacht ze verschillende (top)sporters op het gebied van voeding en prestatie. Het is haar doel zin en onzin van elkaar te scheiden en hiermee iedereen op een gezonde manier in ‘beweging’ te krijgen!

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reacties (2)

  • In het artikel wordt de nadruk gelegd op sportdrank en de aanwezigheid van koolhydraten daarin maar hoe verhoudt zich dit tot andere voeding? Is het een alternatief voor repen en gelletjes of is een combinatie nodig voor het binnenkrijgen van voldoende voeding tijdens het sporten?

  • Bij gebruik van een sportdrank van 80 gram koolhydraten is aanvulling met een energiereep of energiegel niet nodig. Zoals je ook in dit blog hierboven kan lezen kan het lichaam (bij gebruik van 2:1 koolhydraatratio) tot 90 gram per uur opnemen, als je dan per uur 80 gram koolhydraten binnen krijgt via een sportdrank kan het niet ook nog een reep of gel verwerken.

    Kortom, als je ervoor kiest om een sportdrank te gebruiken met 80 gram koolhydraten is 1 bidon per uur voldoende voor het aanvullen van je energie. Het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk of dit je wel of niet bevalt!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact