Voedingsadvies mountainbike

Mountainbike is een intensieve sport. Klimmen, dalen en nog meer klimmen. Hierbij vraag jij veel van jouw lichaam. Behalve een goede fiets met een goede voorvorkvering is het aanvullen van jouw energievoorraden ook erg belangrijk!

Mountainbike en koolhydraten stapelen

Op de mountainbike heb je een prachtig doel voor ogen. Je weet best dat je jouw lichaam daarvoor veel van vraagt. Je hebt al het een en ander gelezen hoe jij jouw lichaam het beste kunt voorbereiden op jouw doel. Iets met koolhydraten en carboloading..

Omdat je veel van jouw lichaam vraagt tijdens het mountainbike is het bij een zwaar doel daarom belangrijk om jouw energie op te laden. Dit wordt ook wel koolhydraten stapelen genoemd of carboloading. Hier zorg je dat jouw lichaam meer koolhydraten opneemt dan normaal gesproken. Logischerwijs ontvangt jouw lichaam dan meer energie.

Je kan jouw lichaam op verschillende manieren voorzien van extra energie. Je kunt een carboloader gebruiken, deze is op poederbasis. Je kunt er voor kiezen om hier een drinkt van te maken of om een schepje toe te voegen in jouw pastasaus of maaltijdsoep. Als laatste kun je ervoor kiezen om gewoonweg met koolhydraatrijke producten te eten zoals aardappels en pasta’s. Maar geef toe? Wie heeft er zin in 3 à 6 borden pasta.

Ontbijt en mountainbike

Zoals eerder genoemd is het materiaal erg belangrijk tijdens het mountainbike. Daarnaast training ook, zodat jouw conditie in optimale doen is. Als laatste factoor is misschien het ontbijt wel een vergeten punt.

Het ontbijt is erg belangrijk omdat het energie levert voor de rest van de dag. Probeer de dag van jouw doel minimaal 2 tot 3 uur voor de start te ontbijten. Ontbijt het liefst koolhydraatrijk en neem zo min mogelijk ingrediënten die vet en zout bevatten. Vergeet als laatste niet jouw vochtbalans aan te vullen. Tijdens het slapen verlies je namelijk veel vocht.

15 tot 60 min voor aanvang van de wedstrijd of het doel
Net heb je kunnen lezen dat je veel vocht verliest in je slaap. Tijdens het ontbijt heb je deze al aangevuld, maar dat kan niet direct jouw reserves aanvullen. Wij adviseren daarom om voor de start nog zo’n 250-500 ml te drinken. Begint jouw wedstrijd pas ’s middags of zit er meer dan 2 uur tussen het ontbijt en de start in? Dan kun je er nog voor kiezen om een Energy Gel of Energy Reep te nuttigen. Een Energy Gel werkt vrijwel direct waardoor deze perfect past bij een snelle start, denk hierbij aan direct klimwerk vanaf de start. Een Energy Reep geeft geleidelijk energie af, waardoor deze juist pas bij een rustigere start!

Sportvoeding en mountainbike

Isotone Sportdrink/Dorstlesser

Het is wel duidelijk dat mountainbike een zware sport is. Ongeveer 1 liter vocht verlies je tijdens het mountainbike en je verbrand zo’n 75-90 gram koolhydraten per uur. Om een verantwoorde inspanning te kunnen leveren moeten beide dus in voldoende mate aangevuld worden. Zorg ervoor dat je iedere 15 minuten zo’n 125 ml drinkt.

Energy Bars

Indien je langer dan 2,5 tot 3 uur op de fiets zit is het aan te raden af en toe ook wat vaste voeding te nuttigen. Je verbruikt namelijk zo’n 75-90 gram koolhydraten per uur. Gebruik vaste voeding voornamelijk aan het begin van de mountainbikewedstrijd of doel. Wij adviseren altijd eerst vast voedsel totdat je vermoeid raakt, dan ga je over op vloeibaar.

Energy Gel

Een ‘standaard’ energy gel is een hoog geconcentreerde koolhydratensiroop, die ongeveer evenveel koolhydraten bevat als een bar. Ideaal op een moment dat een reep weg eten niet past of wanneer je dreigt tegen een hongerklop aan te lopen (advies bij dreigende hongerklop, direct ook vast eten). Advies is om na de gel 2-3 grote slokken water te nemen om hem weg te spoelen.

Kant-en-Klare Drink Gel

De kant-en-klare Drink Gel heeft dezelfde krachtige werking als de energy gel (concentraat), maar is nog praktischer omdat je er geen water bij hoeft in te nemen. Een ideaal product dus als je midden in een stijl klim zit en je net wat energie tekort komt.

(Drink) Energy Gel met Cafeïne

Dit heeft precies dezelfde werking als de drink gel, alleen heeft deze als extra toevoeging cafeïne.

Herstel en mountainbike

Recovery Drink / Shake

Mountainbike is een erg intensieve sport, hierdoor is de herstelfase een belangrijk moment. Als jij je herstelfase goed indeelt haal je meer rendement uit de herstelfase.

45 minuten na afloop van het mountainbike nuttig je een hersteldrink. Deze recovery shake bevat alle essentiële voedingsstoffen, zoals eiwitten en koolhydraten. Eiwitten ondersteunen het herstel van de spieren en de spieropbouw.

Heb je echt een zware tocht gehad? Nuttig dan na z’n 2 uur een koolhydraat en eiwitrijke maaltijd!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil jij op de hoogte blijven van alle relevantie informatie omtrent je eigen sport? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en selecteer jouw sport. Wij zullen je dan op de hoogte houden met de laatste tips, nuttige informatie en inzichten die te maken hebben met jouw sport en je persoonlijke doelen.

Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact