Voedingsadvies voetbal

Voetbal is een populaire sport. Het is een snelle, explosieve en intensieve teamsport. Het tempo ligt hoog in zowel de eerste als de tweede helft. Als jij de gehele wedstrijd scherp wilt blijven met de juiste techniek kan sportvoeding jou daarin ondersteunen. Het is natuurlijk als eerste belangrijk om een juiste voorbereiding te hebben maar daarbij is een vergeten onderdeel om jouw energievoorraden correct aan te vullen!

Voetbal, voeding en voorbereiding

De voorbereidingen op het nieuwe seizoen starten meestal rond juli/augustus. Je leert jouw team goed kennen en de ambities zijn met elkaar besproken. De eerste voorbereidingen starten voor het eerste deel van de competitie.

Na de zomerstop wordt er meestal begonnen om het conditionele niveau omhoog te brengen in het gehele team. Maar we willen natuurlijk niet dat je in dit stadium al uitgeput raakt. Het is daarom van belang om jouw energiereserves goed op peil te brengen/houden. Je kunt dit al uitstekend oplossen doormiddel van de juiste dagelijkse voeding maar extra ondersteuning is altijd welkom in een zware trainingsperiode.

Carboloading en voetbal

Jouw lichaam kan wel wat extra energie gebruiken tijdens specifieke zware trainings- en/of wedstrijdweken. Het meest gangbare is om hierbij gebruik te maken van een carboloader, deze is op poederbasis. Je kunt deze mixen met jouw water en/of sportdrank. Uiteraard kun je ook een schepje carboloader toevoegen in jouw maaltijd, zoals de pastasaus of de soep.

Maar wat doet een carboloader nou eigenlijk? Doormiddel van het extra schepje carboloader door jouw maaltijd zorg je ervoor dat je pasta of soep koolhydraatrijker wordt zonder dat je meer borden hoeft leeg te eten. In de duursportwereld wordt deze methode al langere tijd toegepast, ook wel koolhydraat stapelen genoemd.

Ontbijt en voetbal

Jouw succes wordt vooral bepaald door je dagelijkse voeding. Het ontbijt maakt de start van de dag en legt de basis voor jouw energie in de rest van de dag. Dit is extra belangrijk op trainings –en wedstrijddagen. Op jouw training of wedstrijddag is daarom ons advies om minimaal 2 tot 3 uur voor de warming up te ontbijten. Vermijdt zoveel mogelijk ingrediënten met vet en/of zout en kies voor koolhydraatrijke producten. Gedurende jouw nachtrust verlies je veel vocht, vul deze dus ook weer aan om het herstel van jouw vochtbalans te ondersteunen.

15 tot 60 min voor aanvang van de training of wedstrijd
Met een kopje thee bij het ontbijt vul je niet jouw vochtreserves aan. Blijf daarom tot het moment van de warming up geleidelijk drinken zodat jouw lichaam de vochtreserves kan herstellen.

Begint jouw voetbalwedstijd pas ’s middags of zit er meer dan 2 uur tussen het ontbijt en jouw warming up in? Je kunt dan kiezen voor een koolhydraatrijk tussendoortje, zoals een Energy Gel of Energy Reep die licht verteerbaar zijn. Een Energy Reep geeft geleidelijk energie af, waardoor iets ruimer voor aanvang moet worden toegepast. Een Energy Gel werkt vrijwel direct waardoor deze prima toepasbaar is vlak voor het eerste fluitsignaal.

Sportvoeding en voetbal

Isotone Sportdrink/Dorstlesser

Voetbal mag dan wel plaatsvinden in zowel de winter als de zomerperiode, toch verlies je in beide jaargetijden veel vocht. Sta je op een spelbepalende positie in het veld en maak je dus veel meters? Op warmere dagen kan het vochtverlies oplopen tot 1 liter vocht en verbruik je ongeveer 70-90 gram koolhydraten per uur.

Om het maximale uit jouw eigen prestatie te halen is het belangrijk om jouw vochtreserves voor de eerste en tweede helft goed aan te vullen.

Energy Bars

Gezien de hoge intensiteit en de duur van een wedstrijd komt een energiereep niet helemaal tot zijn recht tijdens de inspanning. Het verwekingproces en de duur tot beschikbaarheid van de energie zijn hierin bepalend.

Energy Gel

Een ‘standaard’ energy gel is een hoog geconcentreerde koolhydratensiroop, die ongeveer evenveel koolhydraten bevat als een bar. Het is raadzaam het concentraat te verdunnen door na inname 2 tot 3 grote slokken water (geen sportdrank) te nemen om het te verdunnen. Ideaal vlak voor het fluitsignaal van de eerste of tweede helft.

Kant-en-Klare Drink Gel

De kant-en-klare Drink Gel neemt in de huidige markt grotendeels de concentraat energiegels over. Met eenzelfde werking maakt het deze vorm van energiegel praktischer omdat je er geen water bij hoeft in te nemen. Een ideaal product als het om handelingssnelheid en gebruiksgemak gaat.

(Drink) Energy Gel met Cafeïne

Ga voor dezelfde beleving van een concentraat energy gel of Drink Gel, alleen heeft deze als extra toevoeging cafeïne. Het toevoegen van cafeïne aan sportvoeding wordt reeds in een breed scala van sporten toegepast.

Herstel en voetbal

Recovery Drink / Shake

Na een zware training en/of wedstrijd is het herstel erg belangrijk. Je kunt het herstel ondersteunen doormiddel van de juiste en essentieelste voedingsstoffen, zoals koolhydraten en eiwitten. Met een Recovery Shake krijg je deze met de juiste hoeveelheden binnen om jouw herstel goed te kunnen ondersteunen. Hierbij het belangrijk om bij voorkeur binnen 45 minuten na de inspanning de recovery shake te nuttigen.

Ben je echt diep gegaan tijdens de training of wedstrijd? Gebruik dan na z’n 2 uur een koolhydraat en eiwitrijke maaltijd!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil jij op de hoogte blijven van alle relevantie informatie omtrent je eigen sport? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en selecteer jouw sport. Wij zullen je dan op de hoogte houden met de laatste tips, nuttige informatie en inzichten die te maken hebben met jouw sport en je persoonlijke doelen.

Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact