{{prod.Name}}
{{prod.BrandName}}

{{prod.SalesPriceWithTax}}

Bestel direct

BCAA zijn branched chain amino acids. Essentiele aminozuren die ondersteunend werken voor diverse sportprestaties. Op deze pagina vind je verschillende BCAA supplementen. Wil je graag extra informatie over BCAA. Bekijk hieronder de volgende onderwerpen.

Wat zijn BCAA? | BCAA bij Wielrennen | BCAA bij Triatlon of Hardlopen | Beste verhouding BCAA | BCAA naast Eiwitshake | Wanneer kun je BCAA het beste innemen? | BCAA capsules of poeder | Wat is belangrijk bij het kopen van BCAA?

Wat zijn BCAA?

BCAA is een afkorting voor Branched Chain Amino Acids. Eigenlijk is BCAA een subcategorie Aminozuren. “Vertakte keten aminozuren” worden ze in het Nederlands genoemd. Veel (duur)sporters met een hoge trainingsarbeid zien steeds meer het belang om dit supplement aan hun voedingsschema toe te voegen. Om uit te leggen wat BCAA zijn, is het handig om eerst te weten wat Aminozuren zijn.

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. In het menselijk lichaam vind je 20 verschillende soorten aminozuren. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken en sommige aminozuren halen we uit voedsel. De BCAA zijn bijvoorbeeld aminozuren die uit voeding gehaald moeten worden.

Aminozuren worden in het lichaam gebruikt voor ieder stofwisselingsproces. Onder andere voor het vervoer, opslag en vrijmaken van water, vetten, koolhydraten, eiwitten, mineralen en vitamines. Behoorlijk belangrijk dus als duursporter. Nu we beknopt meer achtergrondinformatie weten kunnen we dieper in gaan op de BCAA. BCAA bestaan uit 3 vertakte keten aminozuren. De 3 aminozuren waar het om gaat zijn L-Valine, L-Leucine en L-Isoleucine. De verhoudingen van de 3 aminozuren kunnen verschillen. Meestal zit er meer L-Leucine in dan de rest van de aminozuren. Soms is een BCAA supplement ook nog aangevuld met andere aminozuren zoals Glutamine.

BCAA bij Wielrennen

Wielrennen is bij uitstek lang aan het trainen met een lage tot gemiddelde intensiteit of korter met een hoge intensiteit. In beide gevallen vraagt een wielrenner veel van zijn spieren en kan hij baat hebben bij het nemen van BCAA’s. Iedere wielrenner weet dat een dag na intensieve inspanning je behoorlijk last van ‘zware’ spieren kan hebben. Een goed herstel is belangrijk om zo snel mogelijk weer aan de slag te kunnen.

BCAA bij Triatlon of Hardlopen

Niet alleen wielrennen maar ook bij andere duursporten is het handig om extra BCAA te nemen. Hardlopen of combinatie-duursporten zoals Duathlon of Triathlon bijvoorbeeld. Waar vroeger sportsupplementen vooral gebruikt werden door wielrenners zien we steeds meer dat ook andere duursporten het nut van sportsupplementen inzien. Dat geldt ook voor BCAA.

Beste verhouding BCAA

De verhouding van de aminozuren L-Leucine L-Isoleucine en L-Valine is niet in ieder BCAA supplement hetzelfde. Over het algemeen wordt de 2-1-1 verhouding als de ideale verhouding gezien. De dubbele hoeveelheid is dan altijd L-Leucine. Deze verhouding wordt ook het meest aangetroffen in natuurlijke eiwitbronnen. Je ziet tegenwoordig steeds vaker andere verhoudingen BCAA terugkomen. Bijvoorbeeld 8:1:1 of soms zelfs 12:1:1. De studies die over BCAA zijn gedaan zijn meestel gebaseerd op een 2:1:1 verhouding. Er is (nog) niet bewezen dat andere verhoudingen een betere werking hebben.

BCAA naast Eiwitshake

Het aminozuren profiel van whey eiwitten bevatten 20 verschillende aminozuren. Niet alle aminozuren zijn belangrijk voor de bouw en het herstel van spierweefsel. Wil je extra L-Leucine, L-Isoleucine en L-Valine binnen krijgen is het dus van belang op deze apart of extra te supplementeren. BCAA supplementen zijn hier ideaal voor.

Wanneer kun je BCAA het beste innemen?

Wat is nou het beste moment van inname. Er zijn hierover veel verschillende meningen. Voor de activiteit, tijdens de activiteit of na de activiteit. Door de BCAA’s voor en direct na de inspanning te gebruiken bescherm je het spierweefsel tijdens de inspanning en ondersteun je de spieropbouw en het herstel.

BCAA capsules of poeder

BCAA supplementen zijn vaak verkrijgbaar in capsule of poedervorm. De poeders zijn in verhouding vaak iets goedkoper dan de capsules. Toch kiezen veel sporters liever voor BCAA in capsule vorm. De capsules zijn makkelijker mee te nemen en veel beter te doseren.

Wat is belangrijk bij het kopen van BCAA

Bij het kopen van BCAA supplementen is het van belang dat je goed kijkt naar de inhoud van het supplement. Bevat het supplement puur aminozuren of ook nog onnodig veel toevoegingen. Veel van de BCAA’s in poedervorm bevatten vaak ook extra smaakstoffen en soms zelfs kleurstoffen. Wij gaan het liefst voor de puurste vorm.