Magnesium en Sport

Magnesium en Sport banner

Kramp bij Sport, wie kent het niet?

Bijna iedere sporter heeft er wel eens mee te maken: spierkramp! Bij kramp trekken alle spiervezels zich plots, onwillekeurig samen. Dit komt doordat de zenuwen die de spieren doen samentrekken, verkeerd reageren en te veel signalen doorsturen om samen te trekken. Kramp kan in elke spier ontstaan, maar het komt het vaakst voor in de kuit, voet, scheenbeenspieren en handen. Een tekort aan vocht is een van de meest voorkomende oorzaken binnen de duursport.

Vochtverlies gebeurd door overvloedig zweten. Door voldoende te hydrateren kan dit vochtverlies worden aangevuld. Je hoeft voor het hydrateren niet alleen te kiezen voor water. Maar hier kan je eventueel ook elektrolyten aan toevoegen.

Electrolyten en Sport

Tijdens het zweten verlies je echter niet alleen vocht, maar ook elektrolyten kunnen hiermee verloren gaan. Elektrolyten zijn mineralen, waaronder magnesium. Magnesium helpt bij het handhaven van een goede elektrolytenbalans. Daarnaast helpt magnesium de normale spierwerking te behouden en kan het gebrek aan energie helpen verminderen. Als je toch moet hydrateren, waarom niet combineren met mineralen die je ook onderweg verloren bent?

Magnesium en Sport

De dagelijkse behoefte aan magnesium bedraagt 375 milligram voor volwassenen. Maar indien de daadwerkelijke inname door leefwijze, sport (verlies tijdens zweten) en voeding minder is, dan kan extra inname van magnesium uitkomst bieden.

Maar voor welke magnesium kies ik dan? Het aanbod wordt steeds beter, in verschillende vormen en prijzen. Het lichaam reageert het beste op een hoogwaardige vorm. Het lichaam is hierdoor beter in staat de stof op te nemen, waardoor het effectiever werkt. Voorbeelden van de diverse magnesiumsoorten zijn: magnesium gluconaat, magnesium oxide, magnesiumcitraat, magnesium lactaat, magnesiumsulfaat en magnesiumhydroxide. Het gaat hierbij om de technische onderbouwing van de betreffende magnesium in hoogte van biologische beschikbaarheid, weergave in procenten. Voorbeeld: Magnesium lactaat is een magnesium verbinding met een hoge biologische beschikbaarheid van 88%. Magnesium oxide, dat gebruikt wordt in de meeste voedingssupplementen, heeft ter vergelijking een beschikbaarheid van slechts 22%.

Producten met magnesium

De keuze in producten met magnesium blijft persoonlijk. Om een beeld te geven is hier een kort overzicht van de verschillende mogelijkheden: