Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Hoe bereid je je (mentaal) voor op een wedstrijd?

Alle categorieën GravelVoedingsschema mountainbikeVoetbal

Een periode van wedstrijden en grote evenementen komt steeds dichterbij. Naarmate een doel nadert neemt vaak de spanning en onzekerheid toe. ‘’Ben ik in vorm?’’, ‘’Heb ik genoeg getraind?’’, ‘’is mijn voedingsplan op orde’’ en ‘’Op welk tempo ga ik vertrekken en met welk resultaat ben ik tevreden?’’. Allemaal vragen die in de laatste fase van de voorbereiding regelmatig de revue passeren. Hele logische en begrijpelijke vragen, maar wel vragen die voor onrust zorgen. Het is daarom belangrijk om bijtijds antwoord te geven op dit soort vragen. Dit geeft rust en dus ook de ruimte om je te focussen op de wedstrijd of het evenement. Hierbij een paar tips waardoor je goed voorbereidt aan de start van je evenement staat:

Stel een realistische doelstelling

Vaak heeft een sporter al weken voor het event een (droom)doelstelling, een eindtijd of positie, in het hoofd. Toch is het verstandig om dit tot de laatste fase, eigenlijk wanneer je in de taperfase zit, pas over na te denken. Neem onder andere je getraindheid en de verwachte omstandigheden mee in het bepalen van je doel.

Voedingsschema wielrennen 60 km

Stel een raceplan op dat past bij je doelstelling

Als je een doel hebt gesteld is het vervolgens belangrijk dat je een plan maakt hoe je het beste uit jezelf haalt en die doelstelling kunt behalen. Bij dit raceplan denk je na over op welke intensiteit of snelheid je weg wilt gaan, wanneer je een eventuele versnelling wilt plaatsen en natuurlijk op welke momenten je gebruikt maakt van sportvoeding. Hydrateren en het aanvullen van je glycogeenvoorraad zijn mega belangrijk bij lange duurinspanningen.

Stel een voedingsplan op en oefen dit in je trainingen

Met name als het gaat om lange afstanden, een marathon of een ultrarun, een gran fondo of gravelrace, is fuelling de sleutel tot succes. Natuurlijk is je fysieke gesteldheid, je aerobe en anaerobe drempel, erg belangrijk, maar of je die fitheid kunt etaleren is alleen mogelijk als je voldoende glycogeenvoorraad hebt. Energiegels zoals de Amacx turbogel of Maurten hydrogel zijn uitermate geschikt voor lange inspanningen. Zo krijg je per inname namelijk een relatief grote hoeveelheid koolhydraten binnen. Let op: gebruik tijdens je wedstrijd zo veel mogelijk sportvoeding die je in de voorbereiding ook gebruikt hebt!

Bereid je voor op onvoorziene omstandigheden

Misschien wel het moeilijkste namelijk voorbereiden op het onverwachte. Helaas kan je na maanden trainen en een fantastische vorm toch stuiten op slechte weersomstandigheden, (materiaal)pech, etc. Toch is het goed om hier vooraf (even) bij stil te staan en vooral na te gaan hoe je hiermee omgaat. Even kort diverse scenario’s doornemen kan er al voor zorgen dat op het moment van zo’n tegenvaller je snel de knop om kunt zetten omdat je al bedacht had hoe je hiermee om moet gaan.

Heel veel succes gewenst met de komende wedstrijden!

Geschreven door Niels Theloosen

Niels Theloosen is een semi professioneel lange afstandsloper uit Nijmegen. Momenteel is hij in training voor zijn eerste marathon. Zijn beste prestaties heeft hij geleverd op de 15km; 45:35 min bij de NN Zevenheuvelenloop en 45:24 bij de Pfixx Montferlandrun in 2019. Niels begeleidt ook recreatieve hardlopers.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Zondag t/m vrijdag, voor 22:00 besteld, zelfde dag verzonden!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact