Eiwitten

Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstenen van onze spieren en zijn daarom uitermate belangrijk voor alle sporters die veel van hun lichaam vragen tijdens de inspanning. Eiwitten ondersteunen niet alleen een snel herstel van spieren na de training of wedstrijd, maar dragen ook bij tot de instandhouding van de spiermassa. Zodra de fysieke inspanning tot een einde is begint de optimalisatiefase in het lichaam. Juist in deze fase heb je baadt bij de juiste voedingsstoffen, waar eiwitten cruciaal zijn. Lees meer...>

Merk

162 producten Filter
Sorteer op:
PrijsNieuw
Protein Deluxe 750 gr
Protein Deluxe 750 gr Amacx
19.95
Protein Plus 30% Bar 55 gr
Protein Plus 30% Bar 55 gr PowerBar
2.15
Ride Energy Bar 55 gr
Ride Energy Bar 55 gr PowerBar
1.55
Protein Brownie 50 gr
Protein Brownie 50 gr Amacx
1.45
Protein 440 gram
Protein 440 gram Born
19.95
High Protein Bar 35 gr
High Protein Bar 35 gr Isostar
1.25
Rego Protein Bar 55 gr
Rego Protein Bar 55 gr SiS Sportvoeding
2.75
Natural Protein Bar 40 gr
Natural Protein Bar 40 gr PowerBar
1.70
Protein Crisp Bar 50 gr
Protein Crisp Bar 50 gr Dextro Energy
1.59
Protein Plus 92% 600 gr
Protein Plus 92% 600 gr PowerBar
34.50
100% Whey Protein 700 gr
100% Whey Protein 700 gr QWIN
31.95
Protein Plus L-Carnitine Bar 35 gr
Protein Plus L-Carnitine Bar 35 gr PowerBar
1.45
Protein Plus Low Sugar Bar 35 gr
Protein Plus Low Sugar Bar 35 gr PowerBar
1.50 1.50
Protein Plus 52% Bar 50 gr
Protein Plus 52% Bar 50 gr PowerBar
2.50
Whey Recovery Gold 1,0 kg
Whey Recovery Gold 1,0 kg Virtuoos
53.50
Protein Bar 50 gr
Protein Bar 50 gr High 5
1.75
40% Protein Bar 50 gr
40% Protein Bar 50 gr Maxim
2.75
Long Energy Drink 5% Protein 1,2 kg
Long Energy Drink 5% Protein 1,2 kg Sponser sportvoeding
29.95
Whey Protein Powerplay 570 gr
Whey Protein Powerplay 570 gr Isostar
24.95
High Protein 90 Powerplay 400 gr
High Protein 90 Powerplay 400 gr Isostar
18.95
1 - 20 van 42Producten per pagina:
1 2 3

Eiwitten informatie

  1. Wat zijn eiwitten?
  2. Structuur van eiwitten
  3. Essentiele aminozuren
  4. Eiwit als bouwstof
  5. Eiwit en energie
  6. Aanbevolen hoeveelheid eiwitten
  7. Vegetariërs en veganisten

Wat zijn eiwitten?

In veel levensmiddelen zitten eiwitten. Eiwit is belangrijk omdat het een voedingsstof is, net zoals koolhydraten en vet. Eiwitten leveren calorieën en aminozuren. Een ander woord voor eiwitten is proteïne. Ook zit er een groot verschil in dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten voornamelijk in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. Vlees is het rijkst aan eiwit, namelijk zo’n 20 tot 30%.

Structuur van eiwitten

Eiwitten bestaan uit ketens van aminozuren. Een eiwit kan totaal 22 verschillende soorten aminozuren bevatten in ons eten. De samenstelling hiervan, volgorde en structuur, verschilt. Op deze manier is elk eiwit uniek en er zijn vele combinaties mogelijk. Een aminozuur is opgebouwd uit koolstof (C), zuurstof (O), stickstof (N) en soms ook zwavelmoleculen (S). Aminozuren kunnen op verschillende manieren gekoppeld zijn, de verbinding hiervan heet peptiden. Korte aminozuurketens hebben een andere naam, namelijk polypeptiden. De algemene structuur:
eiwit, eiwitstructuur, eiwitshake, protein, proteinshake, herstel sport
Een aminozuur bevat dus een amine (NH2) en een carboxyl(-zuur)groep (COOH). R is de restketen die voor elk aminozuur anders is.

Essentiele aminozuren

In het lichaam hebben wij 22 verschillende aminozuren. Hiervan kan het lichaam er zelf 13 maken. De overige 9 krijg je via het eten binnen. Dit noemen wij de ‘’essentiële aminozuren’’. Daarnaast bestaan er 6 semi-essentiële aminozuren. Ons lichaam kan deze zelf maken, behalve in sommige gevallen zoals ziekten of sommige aandoeningen. Het is dan raadzaam om deze via het eten aan te vullen.

 Essentiële aminozuren
Niet essentiële aminozuren  
Semi-essentiele aminozuren 
 Histidine
Alanine 
Arginine 
 Isoleucine
Asparaginezuur 
Asparagine 
 Leucine
Cysteïne 
Glutamine 
 Lysine
Cystine 
Glycine 
 Methionine
Glutaminezuur 
Serine 
 Fenylalanine
Tyrosine 
Proline 
 Threonine
Hydroxyproline 
 
 Tryptofaan
 
 
 Valine
 
 

Eiwit als bouwstof

Weefsels uit het lichaam zijn opgebouwd uit cellen. Alle cellen bevatten eiwitten, zoals spieren en organen, het zenuwstelsel, de botten en het bloed. Een volwassene staat voor gemiddeld 12 kilo uit eiwit.

Eiwit en energie

Eiwit levert energie. Per gram eiwit levert het 4 kilocalorieën op. Het lichaam kan aminozuren uit eiwit in het eten of uit de spieren omzetten in glucose. Dit gebeurt vooral als het lichaam over te weinig glucose beschikt. Bijvoorbeeld als je een lange tijd niets hebt gegeten, of als je heel weinig koolhydraten eet. Maar ook als je meer eiwitten eet dan het lichaam nodig heeft, deze overtollige aminozuren worden dan uit geplast.

Aanbevolen hoeveelheid eiwitten

Een gemiddeld gezond persoon heeft per kilogram lichaamsgewicht zo’n 0,8 gram eiwit nodig per dag. Iemand van 70 kilo heeft dus zo’n 56 gram per dag nodig. De precieze behoefte hangt af van het lichaamsgewicht, de leeftijd en de omstandigheden. Ook verschilt de behoefte van persoon tot persoon.

Vegetariërs en veganisten

Vegetariërs en vooral veganisten hebben meer eiwitten nodig om alle essentiële aminozuren binnen te krijgen. Dat komt omdat plantaardige eiwitten minder essentiële aminozuren bevatten dan dierlijke eiwitten. Veganisten hebben tot zo’n 25% meer eiwitten nodig, dit is zo’n 15 gram extra per dag.