Energie | Keuzehulp

sportvoeding winkel noordwijk

Naast een gezonde basisvoeding, voldoende slaap en stressreductie kan je supplementen gebruiken om te zorgen voor voldoende energie. Wanneer het om duursport draait is vooral het nemen van voldoende koolhydraten van groot belang; deze bron van energie zorgt dat jij je training of wedstrijd goed vol kunt houden.

Deze keuzehulp biedt jou handvatten om de goede keuze te maken wat betreft supplementgebruik vóór, tijdens en na de inspanning.

Energie voor de training

Wanneer je een zware training of wedstrijd gaat doen kan het raadzaam zijn om een dag (soms wel twee of drie dagen) van tevoren meer koolhydraten in te nemen. Dit wordt ook wel carboloading genoemd. De supplementen die je hiervoor kunt gebruiken heten carboloaders. Door meer koolhydraten in te nemen zorg je ervoor dat je glycogeenvoorraad zo groot mogelijk is, zodat je maximaal kunt presteren.

1. Maxim – Carbo Loader 

Carbo Loader

  • Ideaal om jezelf op te laden voor de grote uitdaging
  • Eenvoudig een grote hoeveelheid koolhydraten binnen krijgen
  • Neutraal van smaak
  • Breed toepasbaar

Tips & Gebruik van dit product

Actieve sporters hebben een bron van koolhydraten nodig om de voorraden in hun spieren aan te vullen en voor te bereiden op de eerstvolgende intensieve training, wedstrijd, toertocht, maraton of granfondo. Met de Maxim Carbo Loader krijg je eenvoudig een grote hoeveelheid koolhydraten binnen zonder stapels boterhammen te hoeven eten.

  • Voeg de Carbo Loader toe aan koolzuurvrije dranken, zoals melk, vruchtensap, koffie en thee. Of voeg toe aan pap, yoghurt of pastasaus.
  • Gebruik 1 schepje per maaltijd en/of 250 ml
  • Kan ook toegevoegd worden aan je sportdrank, voeg dan 1 schep extra toe.

 

Een schepje Carbo Loader staat namelijk gelijk aan de koolhydraten uit 5 sneetjes brood, 440 gram gekookte pasta of 3 grote aardappels. Dit makkelijk oplosbare poeder dat je toevoegt aan zowel warme als koude dranken. De Maxim Carboloader bestaat voor 95% uit koolhydraten, waarvan 6,7% suikers. Neem de Carbo Loader een dag voorafgaand aan D-day, om maximaal te presteren!

Energie tijdens de training

Tijdens de inspanning is het van belang om je energievoorraden aan te blijven vullen, om ervoor te zorgen dat je energievoorraad niet opraakt. Dit kun je doen door een sportdrank, energiereep of -gel te nemen. Geadviseerd wordt om tijdens de inspanning een isotone sportdrank te kiezen, omdat deze gemakkelijk op te nemen zijn.

Naast het nemen van een sportdrank kun je ook kiezen voor een (extra) energiereep. Let op, met warm weer kun je beter géén reep met yoghurtcoating meenemen, die kunnen gaan smelten. Ten derde kun je kiezen voor een energiegel. Gels zijn gemakkelijk mee te nemen en te consumeren tijdens een rit. Een geconcentreerde energiegel bevat 20 tot wel 60 gram koolhydraten per portie. Als je niet houdt van de geconcentreerde gels, kun je kiezen voor een drinkgel, die zijn voorgemengd met water en zijn makkelijk in te nemen.

Voorkeuren zijn natuurlijk persoonlijk, maar kies in ieder geval voor voeding die je 30 tot 90 gram koolhydraten per uur levert. Wanneer je het eerste eetmoment moet plannen is voor iedereen anders. Stel het in ieder geval niet uit tot je een hongergevoel krijgt; dan ben je vaak al te laat.

1. Amacx Isotonic Sportdrink

Isotonic Sportdrink

De voordelen van dit product op een rijtje:

  • Vooruitstrevende 2 in 1 sportdrink
  • Te doseren als sportdrank
  • Te doseren als dorstlesser
  • Voorziet je van vocht
  • Heldere drank zonder kleurstoffen
  • Heerlijke fruitsmaken

2. Amacx Energy Oat Bar

Energy Oat Bar 

De voordelen van dit product op een rijtje:

  • Havermoutvlokken: complexe koolhydraten
  • Fruitsuikers
  • Bevat 50 mg magnesium per bar
  • Vrij van kunstmatige toevoegingen
  • Energy Bar zonder coating
  • Zachte ‘bite’ & makkelijk weg te happen tijdens de inspanning

3. Amacx Fast Bar 

Fast Bar

De voordelen van dit product op een rijtje:

  • Zachte crunchy bite!
  • Perfect voor tijdens elke inspanning
  • Bestaat voor 40% uit amandel
  • Vrij van kunstmatige toevoegingen
  • Hapklaar, lost als het ware op in de mond
  • Niet temperatuur gevoelig: smelt & bevriest niet!

Tips & Gebruik bij sportvoeding tijdens het sporten 

Tijdens de inspanning is het van belang om je energievoorraad aan blijven vullen, om te zorgen dat je voorraad niet opraakt. Dit kun je doen door een sportdrank, energiereep of -gel te nemen.

Geadviseerd wordt om sowieso een isotone sportdrank mee te nemen, omdat deze drank energie levert die gemakkelijk op te nemen is, en meteen zorgt dat je verloren vocht aanvult.

1. Amacx Isotonic Sportdrink

Om dit product te gebruiken als sportdrank: mix 40 gram (2 tot 3 maatscheppen) met 500 ml water. Ook kan deze als dorstlesser worden gemixt, voeg dan 24 gram (1 tot 2 maatscheppen) toe aan 500 ml water. Op deze manier levert de sportdrank minder energie, maar is hij ideaal om te gebruiken bij warm weer, wanneer je meer vocht verliest. Drink tijdens de inspanning 500 – 750 ml per uur.

Naast het nemen van een sportdrank kun je ook kiezen voor een (extra) energiereep met vezels, zoals de Energy Oat Bar. De energie uit deze repen wordt geleidelijk vrijgemaakt waardoor ze ideaal zijn voor lange ritten.

 

2. Amacx Energy Oat Bar

Deze reep heeft geen (yoghurt-)coating, waardoor deze ideaal is voor warme omstandigheden, hij smelt namelijk niet. Door de zachte bite is deze reep gemakkelijk te eten tijdens de inspanning. Tot slot is de reep gemaakt van havermout en biedt de reep 184 kcal en 31,5 gram koolhydraten.

Gaat de intensiteit omhoog, of slaat de vermoeidheid toe? Dan heb je meer aan een energiebron die je sneller een oppepper biedt. We raden je een reep aan die vooral bestaat uit ‘snellere’ suikers: de Fast Bar.

 

3. Amacx Fast Bar

Ook deze reep heeft geen (yoghurt-)coating, waardoor deze ideaal is voor warme omstandigheden, hij smelt namelijk niet. De reep lost gemakkelijk op in de mond omdat hij voor 40% bestaat uit amandelpulp. Tot slot biedt de reep 198 kcal en 22 gram koolhydraten.

De laatste energiebron die je tijdens de inspanning kunt kiezen is een energiegel. Een geconcentreerde energiegel bevat 20 tot wel 60 gram koolhydraten per portie. Als je niet houdt van de geconcentreerde gels, kun je kiezen voor een drinkgel, die zijn dunner en al voorgemengd waardoor de makkelijker in te nemen zijn.

 

4. Amacx Energy Gel en/of Drink Gel

De gels van Amacx zijn gemakkelijk mee te nemen vanwege de kleine verpakkingen (40 – 60 ml). De energy gel spoel je gemakkelijk weg met 150 -250 ml water waarbij de drink gel juist te gebruiken is zonder extra water. Beide gels zijn verkrijgbaar met en zonder cafeïne. Alle Amacx gels zijn verkrijgbaar in verschillende lekkere smaken.

 

Voorkeuren zijn natuurlijk persoonlijk, maar kies in ieder geval voor voeding die je 30 tot 90 gram koolhydraten per uur levert.

Herstel na het sporten 

Na de inspanning heb je een grote hoeveelheid energie verbruikt. Nu is het van belang om optimaal te herstellen voor de volgende rit. Dat wil zeggen; tekorten aanvullen.

Dit kun je doen door koolhydraten en eiwitten te nemen vlak na de inspanning. Geadviseerd wordt om binnen 2 uur 1 tot 2 gram koolhydraten per kg lichaamsgewicht in te nemen, in combinatie met 20 tot 25 gram eiwitten. Omdat honger vaak uitblijft na een zware inspanning biedt het drinken van een recovery drink een makkelijke, fijne oplossing.

1. Amacx Recovery Drink 

Recovery Drink 

De voordelen van dit product op een rijtje:

  • Bevordert de energiestofwisseling, is belangrijk voor het energiemetabolisme (vitamine B3)
  • Meer rendement van de training
  • Ongelofelijk goede smaak

Tips & Gebruik van dit product 

Amacx Recovery Drink is een zeer waardevolle toevoeging voor elke fanatieke sporter. Het is een ideale drink voor na de training of wedstrijd. Laat je overtuigen door de geweldige werking en onovertroffen smaak; je zult geen training meer afsluiten zonder Recovery Drink.

  • Meng 40 gram (ongeveer 2,5 maatscheppen) met 500ml water.
  • Gebruik voor het mixen een shaker of bidon
  • Goed voor 15 servings!

Amacx Recovery Drink bevat een 3 componenten koolhydraten mix om het spier- en leverglycogeen weer aan te kunnen vullen. Tijdens de training wordt een groot gedeelte van de voorraden verbruikt als energie.

Vergelijkbare producten

Bij Duursport bieden wij jou ook graag vergelijkbare alternatieven aan. Zo kan je ten alle tijden kiezen voor een merk of product wat het beste bij jouw wensen aansluit. Hieronder hebben wij een reeks vergelijkbare producten voor jou geselecteerd.

Contact