Sportdrank

Wat, waarom en welke sportdrank kies jij!

sportdrank duursport

Direct naar productoverzicht

De komst van sportdranken is ongeveer 25 jaar geleden gestart. Tegenwoordig is een sportdrank een dusdanig geaccepteerd iets dat sportdranken zelfs buiten sportieve activiteiten worden gedronken zowel door sporters als niet sporters.
Wat is een sportdrank?
Wat zijn de voordelen van een sportdrank?
Een sportdrank helpt bij het aanvullen van koolhydraten
De smaak van een sportdrank
Wanneer gebruik je een sportdrank?
Richtlijnen voor het gebruik van een sportdrank:

Hypertone sportdrank
Isotone sportdrank
Hypotone sportdrank

Wat is een sportdrank?

Een sportdrank is ontwikkeld om de sportieve prestaties te verbeteren en het lichaam tijdens de inspanning zo goed mogelijk te hydrateren. Een sportdrank bestaat over het algemeen uit water, koolhydraten en elektrolyten. Hoewel dit de basis is voor elke sportdrank bestaat er een groot verschil tussen de verschillende sportdranken die je kunt krijgen.


Wat zijn de voordelen van een sportdrank?

- Rehydratie / aanvullen van vochttekort - Aanvullen van de glycogeenvoorraden - Aanvullen van elektrolyten Het belangrijkste voordeel van een sportdrank is het aanvullen van vocht tijdens de training. Hoewel je dit niet altijd in de gaten hebt verbruikt het lichaam een grote hoeveelheid vocht wanneer je sport. Tijdens een lichamelijke inspanning wordt warmte geproduceerd en via transpiratie en de adem verlies je hierdoor vocht. Het lichaam bestaat voor 60% uit water en bij 2% vochtverlies ontstaan er al negatieve effecten op de sportprestatie. Vochtverlies tijdens je training kan lijden tot - verminderde sportprestatie - spierkrampen - maag en darm klachten - vermoeidheid Bij een langere inspanning van minimaal 30 minuten is het belangrijk om vochttekort, ook wel bekend als dehydratie, te voorkomen. Een sportdrank is hiervoor een ideale oplossing. Een goede sportdrank kan zonder problemen gedronken kunnen worden tijdens de inspanning.

Een sportdrank helpt bij het aanvullen van koolhydraten

Koolhydraten worden in het lichaam opgeslagen als glycogeen, dit is de belangrijkste energiebron die wordt gebruikt tijdens de training. Tijdens een sportieve inspanning is het nuttig om via koolhydraten het glycogeen aan te vullen. Een goede sportdrank bevat snel opneembare koolhydraten zodat het lichaam ze direct kan gebruiken als energiebron. Dit zorgt ervoor dat je sportieve prestatie niet makkelijk worden verminderd door een tekort aan glycogeen/koolhydraten. Het voordeel van snelle koolhydraten is dat deze snel in het lichaam kunnen worden opgenomen en als energiebron kunnen dienen. Dit betekend dat je het moment van vermoeidheid verder kunt uitstellen.

De smaak van een sportdrank

Tegenwoordig zijn sportdranken in een groot aantal diverse smaken te verkrijgen. Vaak is het een zoete variant, dit is namelijk de natuurlijke smaak van de snelle koolhydraten aanwezig in de sportdrank. De meest voorkomende smaken zijn sinaasappel, lemon, lemon & lime, tropical fruit, exotic fruits en pink grape. Zijn er wezenlijke verschillen tussen de diverse sportdranken Een sportdrank kan isotoon, hypotoon of hypertoon zijn. De diverse sportdranken zijn qua samenstelling anders waardoor de opnamesnelheid in het lichaam verschilt. Een isotone en hypotone sportdrank wordt zeer snel opgenomen. Een Hypertone sportdrank wordt minder makkelijk opgenomen en kan beter alleen tijdens lange tochten wanneer een aanzienlijke energievoorziening nodig is, gedronken worden.

Wanneer gebruik je een sportdrank?

Het gebruik van een sportdrank is zeer persoonlijk. Sommige atleten gebruiken bij elke inspanning een sportdrank en andere alleen tijdens de zware trainingen, langdurige inspanning of met warm weer. Er bestaan natuurlijk wel richtlijnen en adviezen voor het gebruik van een sportdrank. Dit wordt door elk merk duidelijk op de verpakking van het product aangegeven.

Richtlijnen voor het gebruik van een sportdrank:

Voor de inspanning wordt aangeraden om extra vocht in te nemen. Het beste is om er voor te zorgen dat de maag vrij is van vast voedstel. Als je kiest voor een sportdrank kun je het beste kiezen voor een hypotone of isotone drank. Tijdens een training kun je de prestatie stimuleren door het aanvullen van vocht, koolhydraten en elektrolyten. Ook tijdens de training kun je het beste kiezen voor een hypotone of isotone sportdrank. Bij een langere inspanning heeft een isotone of hypertone sportdrank de voorkeur Na de inspanning kun je het beste een Hypertone sportdrank of een Recovery Drink gebruiken. Dit levert de benodigde voedingsstoffen voor het aanvullen van de voedingsstoffen om het herstel van het lichaam en de spieren direct op te starten.


Hypertone sportdrank


De Hypertone Sportdrank, voor iedereen die meer energie wil!
Het verschil tussen de sportdranken zit in de osmolaliteit. Dit geeft de concentratie van deeltjes (deeltjesdichtheid) in de sportdrank aan. Een hoge osmolaliteit betekent dat er veel deeltjes aanwezig zijn zoals bijvoorbeeld koolhydraten en zout. De osmolalitiet heeft effect op de opnamesnelheid van de drank. Een drank met een lage osmaliteit kan sneller worden opgenomen en voert meer vocht aan.


Wat is een hypertone sportdrank?
Een hypertone drank heeft een hoge concentratie opgeloste deeltjes. Als een drank meer dan 8 gram koolhydraten per 100ml bevat wordt deze hypertoon genoemd. Een hypertone drank blijft langer in de maag en wordt dus minder snel opgenomen dan bijvoorbeeld de hypotone en isotone sportdrank.


De Voordelen van een hypertone sportdrank
De hypertone sportdrank is vooral zeer geschikt om de koolhydraatvoorraden aan te vullen. Je kunt dus het beste een hypertone drank nemen na je training om je energievoorraden te herstellen. Een hypertone drank wordt soms ook aangeduid als energiedrank i.p.v. een sportdrank.

Isotone sportdrank


De isotone sportdrank is the best of both worlds!

Het verschil tussen de sportdranken zit in de osmolaliteit. Dit geeft de concentratie van deeltjes (deeltjesdichtheid) in de sportdrank aan. Een hoge osmolaliteit betekent dat er veel deeltjes aanwezig zijn zoals bijvoorbeeld koolhydraten en zout. De osmolalitiet heeft effect op de opnamesnelheid van de drank. Een drank met een lage osmaliteit kan sneller worden opgenomen en voert meer vocht aan.


Wat is een isotone sportdrank?
Een Isotone sportdrank heeft ongeveer een gelijke concentratie deeltjes als het lichaamsvocht. Dit ligt tussen de 280 tot 320 milliosmol/l. Een Isotone sportdrank bevat gemiddeld 6-8 gram koolhydraten per 100ml. Een Isotone oplossing wordt o.a. ook in ziekenhuizen gebruikt als infuus om de watervoorraad in het lichaam op peil te houden.


De voordelen van een isotone sportdrank
Een Isotone sportdrank kan snel en gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen. Een isotone sportdrank heeft het voordeel dat deze meer water door de maag-darmbarriere kan laten. Een isotone sportdrank heeft ook een hogere dichtheid waardoor het meer voedingsstoffen levert dan een hypotone sportdrank.

Hypotone sportdrank

Een hypotone sportdrank is een ideale dorstlesser!

Het verschil tussen de sportdranken zit in de osmolaliteit. Dit geeft de concentratie van deeltjes (deeltjesdichtheid) in de sportdrank aan. Een hoge osmolaliteit betekent dat er veel deeltjes aanwezig zijn zoals bijvoorbeeld koolhydraten en zout. De osmolalitiet heeft effect op de opnamesnelheid van de drank. Een drank met een lage osmaliteit kan sneller worden opgenomen en voert meer vocht aan.

Wat is een hypotone sportdrank?

Een hypotone sportdrank bevat minder deeltjes dan het lichaamsvocht. Hierdoor kan de hypotone sportdrank zeer snel de maag verlaten. Een hypotone sportdrank is vooral zeer geschikt om voor en gedurende de training te gebruiken als dorstlesser. Gemiddeld bevat een hypotone sportdrank minder dan 4 gram koolhydraten per 100ml.

De voordelen van een hypotone sportdrank

Een Hypotone sportdrank kan snel en gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen. Een hypotone sportdrank heeft een lagere dichtheid dan het lichaamsvocht waardoor het zeer snel vocht, koolhydraten en elektrolyten kan leveren.