Categorieën

Energie reep of energie gel in de training?

Alle categorieën ZwemmenVoedingsschema trailrunningEvenementen

Tijdens een training wordt er afhankelijk van het type training een hoop energie van het lichaam gevraagd. Met een duurtraining verbrand je al snel tussen de 500 en 600 calorieën per uur. Nu kunnen we in ons lichaam glucose opslaan in de vorm van glycogeen dus is het geen ramp als je een heel kort ritje gaat doen en niet eet. Wanneer je echter voor meerdere uren een inspanning gaat doen en er in de glucoseverbranding gereden wordt zal je niet voldoende hebben aan die voorraad. De lever is goed voor een opslag van ongeveer 400 calorieën en we kunnen in de spieren zo’n 1200 calorieën opslaan. Bij een rit langer dan 3 uur in de glucoseverbranding zul je heel zwart-wit gezien tekorten gaan hebben.


Wielrennen – energie gels

Wat eten we dan tijdens een training? Iedere atleet heeft zijn eigen voorkeuren. Zo eet ik tijdens trainingen vrijwel nooit energie gels. Terwijl het wel goed kan zijn om daar tijdens trainingen gebruik van te maken aangezien we het ook in de wedstrijden gebruiken. Niet iedere maag reageert goed op de lading suikers die je met een energie gel binnen krijgt. Nu bevatten veel energie gels zoals de drink gel van Amacx een mix van verschillende koolhydraten. Bij de drink gel van Amacx is het de koolhydraat palatinose toegevoegd, wat een complexere koolhydraatvorm is. Dit maakt dat het lichaam langer de tijd neemt om het af te breken (omdat het complexer is). Voor langdurige trainingen is dit positief.


Energie repen – wielrennen 

Maar de energie repen moeten we niet vergeten! Een goede reden van mij om vooral energie repen te eten tijdens trainingen is, naast dat het de juiste samenstelling van macronutriënten die nodig zijn om tijdens het trainen je te voorzien van energie, het verzadigende gevoel. Het laatste wat je wilt tijdens het trainen is honger krijgen. En nu draagt het nemen van een energie gel niet heel erg bij aan dat gevoel. De samenstelling van de repen maakt dat het minder snel verteert en opgenomen wordt dan energie gels. Zo zitten er in tegenstelling tot de  energie gels ook eiwitten, vetten en vezels in die daar voor zorgen. De high energie bars van Amacx bevatten 201 & 209 calorieën. Wetende dat het lichaam tijdens een duurtraining zo’n 500/600 calorieën per uur nodig heeft om te verbranden, kunnen we wel concluderen dat het belangrijk is om daarvan voldoende te eten. Het advies vanuit Duursport is dan ook om 1 tot 3 van deze repen te eten verdeeld over een training van minimaal 1.5 uur of langer.

Kortom, het is goed om tijdens trainingen het lichaam en vooral de maag te laten wennen aan de hoge concentratie suikers die energie gels bevatten. Ook zijn ze handig te gebruiken wanneer je een inkakker voelt opkomen en je snel suikers nodig hebt. De repen zijn ideaal om te gebruiken bij vooral langere ritten. Ze zorgen voor voldoende energie en een meer verzadigend gevoel.

Geschreven door Gijs Meijer

Gijs Meijer is professioneel renner voor het continentale Alecto cycling team en student voeding en diëtetiek aan de Hogeschool van Amsterdam.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 750 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!