Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Eten voor het hardlopen

Alle categorieën Voedingsschema wielrennenVoedingsschema schaatsenVoedingsschema mountainbike

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het oude gezegde luidt niet voor niets: ‘Ontbijt als een koning, lunch als een edelman en dineer als een bedelaar’. En dat geldt zeker voor hardlopers en andere duursporters. Met een goed ontbijt vul je namelijk de nodige koolhydraat- en vochtreserves aan en ben je klaar voor een lange duurloop, een stevige intervaltraining of een mooie wedstrijd.

Voor welk ontbijt kies ik als hardloper?

Welk ontbijt er het beste bij jou past is afhankelijk van meerdere factoren. Ben je normaal gesproken geen goede ontbijter? Dan is het niet verstandig om flink te gaan bunkeren voordat je gaat hardlopen. Ook het soort training heeft invloed op het ideale ontbijt van dat moment.

Knallen met een interval

Een interval of tempotraining is vaak kort maar intensief. Daarom is het belangrijk om voor dit soort trainingen juist een licht, maar koolhydraatrijk ontbijt te nemen. Ook kan je ervoor kiezen om nog wat extra eiwitten toe te voegen aan de maaltijd. Je kan dan denken aan yoghurt of kwark met blauwe bessen en Amacx Protein Sport Muesli. Of aan een banaan met wat pindakaas. Na een lange nacht is het ook belangrijk om de vochtreserves weer aan te vullen. Drink daarom altijd een grote kop thee of een lekker glas water bij het ontbijt. Eet en drink ook niet vlak voordat je de deur uitgaat, maar zorg dat je nog even de tijd hebt om het te laten zakken.

Kilometervreter 

Met een hele of halve marathon op de agenda, zullen er ook regelmatig langere duurlopen op het schema staan. Deze trainingen kosten over het algemeen meer energie en dus is het advies om iets meer te eten dan voor bijvoorbeeld een intervaltraining. Dat betekent natuurlijk ook dat je het lichaam iets meer tijd moet geven om het te laten zakken. Ontbijt daarom minimaal twee uur van te voren.

Moet je erg vroeg opstaan om twee uur voorafgaand aan de training te eten en zie je dat niet zo zitten? Dan kan je natuurlijk altijd de wekker zetten, genieten van een ontbijtje op bed en daarna nog even verder slapen tot het moment dat je eruit moet. Dat klinkt misschien wat omslachtig, maar uiteindelijk zal je blij als je straks vol energie en zonder volle maag op pad bent.

Maar voor welk ontbijt op bed kies je dan? Ga vooral voor wat jij lekker vindt en zorg voor veel koolhydraten. Je kan dan denken aan havermout of witbrood met jam. Of kies voor de Energy Sport Muesli van Amacx. Deze muesli is op basis van fruit, granen en cashewnoten en bovendien heel erg lekker. Het voordeel van al deze voedingsmiddelen is dat het snel kan worden omgezet in energie en dat het kan worden opgeslagen als reserve voor het hardlopen straks. En dat is natuurlijk precies wat je wil.

Klaar voor de start 

Als het goed is, heb je tijdens de lange duurlopen al uitgevonden wat het beste ontbijt voor jou is. Kies op de wedstrijddag daarom altijd voor een bewezen en succesvol ontbijt en ga niets nieuws proberen. Je wil tenslotte niet, in het startvak, met buikkrampen op een Dixi eindigen. Zorg ook dat je minimaal twee uur voor de start eet, zodat het lichaam de mogelijkheid heeft om de maaltijd goed te verwerken. Krijg je trek vlak voor de wedstrijd? Kies dan nog voor een extra snack, zoals een banaan of een Fast Bar van Amacx.

Een ander moment op de dag 

Staat er ‘s middags of ‘s avonds een training op het schema? Ook dan is een stevig en gezond ontbijt belangrijk. Zorg ervoor dat je de hele dag gezond en vooral voldoende eet en drinkt, zodat de reserves de hele dag goed op peil blijven. Eet minimaal twee uur voor de training geen zware maaltijd meer en kies vlak voor de training voor een koolhydraatrijke snack, zoals de Energy Oat Bar of de Fast Bar van Amacx. Het diner kan je dan als herstelmaaltijd zien en voor eiwitrijke voedingsmiddelen kiezen.

Heb je vragen over het gebruik van sportvoeding? Of ben je op zoek naar voedingsadvies dat past bij jou en jouw sportieve doel? Vraag dan hieronder je persoonlijk advies op maat aan.

Geschreven door Lesley Nieuwenhuis

Duursport en eten, dat is voor mij de gouden combinatie voor een gezond en leuk leven. Als fanatiek hardloper loop ik wekelijks vele kilometers en dankzij mijn opleiding tot gewichtsconsulente weet ik als geen ander hoe belangrijk de juiste voeding is voor onze sportieve prestaties.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact