Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Hardloop gelletjes kopen

Alle categorieën VoetbalVoedingsschema mountainbikeSupplementen

Waar de één gruwelt bij het idee van een hardloop gelletje, kan de ander inmiddels niet meer zonder. Maar wat doen hardloop gelletjes precies? En welke kun je dan het beste gebruiken? Ik ga je er alles over vertellen zodat je binnen een paar minuten helemaal op de hoogte bent en weet dat ze echt niet alleen voor de toplopers uit Kenia zijn.

Wat is een hardloop gelletje?

Je kunt een hardloop gelletje zien als een hele geconcentreerde vorm van energie. Tijdens het hardlopen heeft je lichaam maar behoefte aan één ding: koolhydraten! Nu kun je natuurlijk een stokbrood onder je arm steken, maar dit loop net wat minder lekker dan met een hardloop gelletje in een belt of achter het ritsje van je hardloop tight.

De gemiddelde hardloop gel bevat zo’n 20-30 gram koolhydraten. Het algemene advies luidt om 60-90 gram koolhydraten per uur te gebruiken bij inspanning van 90 minuten of langer. Met gels kun je dus heel goed aan deze behoefte voldoen door iedere 20-30 minuten een gel te nemen.

Wat doen hardloop gels?

Hardloop gels geven jou energie! Wanneer je een hardloop training van 90 minuten op de planning hebt staan, heeft jouw lichaam niet voldoende energie om deze (zonder verval) af te ronden. Jouw lichaam heeft namelijk koolhydraten in de vorm van glycogeen opgeslagen in jouw spieren en lever, vanuit waar deze glycogeen vrijgemaakt kan worden als energie tijdens het hardlopen.

Wanneer je al tijdens het hardlopen jouw energie aanvult met gels, dan voorkom je die lege brandstoftank en kun je lekker door blijven trainen. Start je net met het gebruik van hardloop gels? Hou dan de vuistregel aan dat je iedere 30 minuten één gel neemt. Zo kunnen jouw maag en darmen wennen aan het opnemen van energie tijdens inspanning, en hou je de kans op buikklachten zo laag mogelijk. Gaat dit goed? Dan kun je vervolgens uitbouwen naar één gel per 20 minuten.

Welke soorten hardloop gels zijn er?

Er zijn twee soorten hardloop gels te onderscheiden, die alles te maken hebben met het formaat en de hoeveelheid water. De eerste variant is de concentraat gel, die klein van formaat is met een gemiddeld gewicht van 30-40 gram. Hierin vind je de meest geconcentreerde vorm van koolhydraten, met weinig tot geen vocht. Plan de inname van deze gels dus zodanig dat je er ook bij kunt drinken, anders wordt een retourtje Dixie bijna onvermijdelijk.

De tweede soort is de drink gel. Deze wegen vaak zo’n 60 gram, wat komt door het extra vocht dat aan deze drink gels is toegevoegd. Omdat er al vocht bij zit is het niet noodzakelijk direct bij de inname extra water te drinken, wat het voor sommigen makkelijker in gebruik maakt. Wel zijn ze natuurlijk wat groter qua formaat wat het meenemen iets lastiger kan maken, maar een hardloopriem kan hier uitkomst bieden.

Hoe kan ik hardloop gels kopen?

Ga je beginnen met het gebruik van een hardloop gel, dan doe je er goed aan om wat verschillende soorten en smaken te proberen. Gelukkig kun je de gels ook los kopen, dus kijk bijvoorbeeld eens naar deze concentraat gel met maar liefst 7 verschillende smaken. Of deze drink gel in 2 verschillende smaken. Wil je een drink gel die hoger gedoseerd is in koolhydraten? Probeer dan eens de Turbo Gel, deze levert namelijk 40 gram aan koolhydraten in één gel.

Heb je vervolgens jouw favoriete soort hardloop gel en smaak gevonden? Dan kun je vaak tegen een aantrekkelijke prijs een doos van bijvoorbeeld 12 stuks kopen.

Hopelijk heb je nu kunnen lezen hoe toegankelijk hardloop gels zijn, en hoe onmisbaar in het leven van een hardloper die intensief en/of lang traint. Ga lekker experimenteren met de verschillende soorten en smaken en train als een echte pro!

Geschreven door Trix Hakstege

Wat is er leuker dan als copywriter en fanatiek wedstrijdloper schrijven over sport en voeding? Dat er zonder de juiste voeding geen snelle finish volgt is mij in de loop der jaren wel duidelijk geworden. Zo heb ik veel geleerd over welke voeding nodig is, maar ook in welke vorm en op welke momenten. Door deze puzzel goed te leggen volgen de PR’s vaak ‘vanzelf’, al werkt gericht en gedisciplineerd trainen je ook niet tegen natuurlijk ;-)

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 22:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact