Categorieën

Gravel & sportvoeding

Alle categorieën Energie RepenTop 5 beste sportvoedingVoedingsschema hardlopen

Het zal je niet ontgaan zijn, als je tegenwoordig niet op een gravelbike door de bossen fietst op zoek naar verlaten paden, dan tel je als fietser echt niet meer mee. Op Instagram worden we overspoeld met avonturen. Het ene nog mooier dan het andere. Als je alle beelden moet geloven bestaat de voeding van de gravelgrinders uit winegums, croissants, koffie en een stuk kaas van de lokale kaasboer. Heel iets anders dan wat de traditionele wielrenners gewend zijn. Maar ook de hippe gravelscene kan niet zonder goede sportvoeding.

Gravel & koffie 

Wat voor alle duursporters geldt, geldt ook voor de fietser die er het liefst met zijn percolator op uitgaat. Natuurlijk is het heerlijk om tijdens een rit de tijd te nemen om zelf een bak koffie te zetten. Jezelf vrij voelen in de natuur is een heel belangrijk onderdeel van gravelritten. De omgeving in je opnemen, genieten van een everzwijn of edelhert op de Veluwe. Helemaal top!

Voorkom de man met de hamer

Met alleen een croissant, een kop koffie en een stukje kaas gaan ook de liefhebbers van gravel de man met de hamer tegenkomen. Zeker bij langere ritten. Neem bijvoorbeeld een rit over de prachtige gravelpaden van het Kroondomein het Loo. Een route van 110 kilometer met alleen maar onverharde paden. En nergens een restaurant of café waar je even kunt bijtanken. Je bent dus volledig op jezelf aangewezen en je zit al snel een uur of vijf op de fiets. Echt een rit waar de man met de hamer op de loer ligt.

Water of sportdrank met gravel

Maar met de juiste voeding wordt de rit over het Kroondomein een onvergetelijke ervaring. Wat heel belangrijk is bij een lange rit is de vochthuishouding. Niet genoeg drinken kan leiden tot kramp en/of een stevige hoofdpijn na de rit. Een fiets heeft twee bidonhouders. Met 750 ml bidons, kun je maximaal 1,5 liter sportdrank meenemen. Te weinig op een rit van vijf uur… 600 ml Isotone Sportdrank per uur wordt aangeraden om genoeg vocht binnen te krijgen en de koolhydraatreserves aan te vullen. Als je weet dat de bidons onderweg niet bijgevuld kunnen worden, neem dan bijvoorbeeld een drinkrugzak mee van Camelbak.

Hoeveel moet ik eten tijdens het gravellen?

Naast drinken is voeding ook belangrijk tijdens een lange rit. Eten gaat het makkelijkst als je nog niet zo vermoeid bent. Hoeveel je moet eten is altijd lastig te zeggen en is van meerdere factoren afhankelijk. Zeker als je je voorbereid op een lange rit of uitdaging is het aan te raden om te experimenteren. Dan weet je precies wat voor jou wel of niet werkt. Zelf ga ik altijd uit van 1 reep/gel per uur. Waarbij ik de eerste paar uur energierepen eet en later op de dag overschakel op een gel.

Voedingspakket gravel fietsen 

Bij een rit als over het Kroondomein het Loo, waarbij je zo’n vijf uur geniet van eindeloze gravel- en bospaden, ga ik niet op pad met alleen maar een croissant en de percolator. Zelf gebruik ik graag de Amacx – Energy Oat Bar. Deze reep is vrij van kunstmatige toevoegingen. De zachte structuur zorgt voor een makkelijke ‘bite’ die iedere sporter in de vele verscheidenheid van de diverse onderdelen zal bevallen.

Verder heb ik altijd twee Amacx – Drink Gels in mijn achterzak zitten. Het is een kant-en-klare drink gel, waaraan al water is toegevoegd. Ideaal! Zeker als je onderweg weinig tot geen gelegenheid hebt om bidons bij te vullen.

De bidons worden gevuld met Amacx – Isotonic Energy Drink. Deze sportdrank bevat de koolhydraatratio van 2:1 (glucose-fructose). Dit is de meest effectieve balans, waardoor de drank nog gemakkelijker wordt opgenomen in het lichaam.

Geschreven door Gerrit Vermeulen

Ik voel mij thuis op alles wat twee wielen heeft en slechts door beenkracht wordt voortbewogen. Kortom in de schuur een racefiets, mountainbike, beachbike en een gravelbike. De fietsen van de rest van het gezin zet ik het liefste niet bij mijn paradepaardjes, maar buiten neer. Mijn ervaringen op de fiets deel ik graag met zoveel mogelijk mensen. Om anderen te inspireren en motiveren vooral te gaan en te blijven fietsen. Al fiets ik op allerlei soorten fietsen, de racefiets en de gravelbike hebben mijn voorkeur. Mijn voorliefde voor Italië bracht mij al naar verschillende Granfondo’s. Het wedstrijdelement en tot het gaatje gaan met gelijkgestemden is een prachtige ervaring. Eindeloos rondstruinen op Komoot op zoek naar nieuwe gravelmogelijkheden in binnen- en buitenland is een andere favoriete bezigheid.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 855 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact