Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Hoeveel moet ik drinken voor het hardlopen

Alle categorieën Voedingsschema mountainbikeHardlopenVoedingsschema wielrennen

Dat drinken belangrijk is weten we allemaal, maar hóe belangrijk dit is weet niet iedereen. Vocht speelt een rol in allerlei essentiële processen in ons lichaam, en bij inspanning wordt het belang van genoeg drinken nog groter. Maar hoe zorg je voor voldoende vocht, zonder dat dit leidt tot een klotsende buik of steken in je zij tijdens het hardlopen?

Hoeveel moet ik drinken vóór het hardlopen?

Om te zorgen dat je jouw lichaam van voldoende vocht voorziet zijn er een paar handige richtlijnen om te onthouden. Met deze simpele trucs zorg je voor een goede voorraad vocht, waarbij je de kans op een sanitaire stop of klotsende maag zo klein mogelijk houdt:

  • Stop een half uur voor je gaat hardlopen met drinken
  • Drink hierbij tussen de 250-500 ml

 

Hou je toch last van een klotsende maag tijdens het lopen? Probeer dan te variëren met iets meer of juist iets minder drinken voor het hardlopen (binnen de range van 250-500ml). Gek genoeg kan de oplossing aan beide kanten liggen; zowel te veel als te weinig vocht kan namelijk in de maag gaan klotsen.

Hoeveel moet ik drinken tijdens het hardlopen?

Ga je voor een duurloop van een uurtje de deur uit, dan is het niet noodzakelijk om tijdens het hardlopen te drinken. Heb je echter een langere training op het programma staan of loop je in hoge temperaturen? Dan is het heel belangrijk om ook tijdens het lopen vocht tot je te nemen. Een handige richtlijn om hierbij aan te houden is 125-250ml per kwartier.

Hierbij is het goed om te weten dat je met zweten zowel vocht als mineralen verliest, dus is het minstens net zo goed om deze allebei aan te vullen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld water drinken in combinatie met een energie gel die mineralen bevat, of je maakt de combinatie tussen vocht en mineralen door een hypotone sportdrank te gebruiken. Om dit mee te kunnen nemen tijdens het hardlopen zijn er verschillende opties.

Tip 1: Drinkrugzak

De eerste is een drinkrugzak, zoals een Camelbak. Dit is een kleine rugzak met een vochtreservoir dat je makkelijk vacuüm kunt trekken, en waarbij je via een slangetje kunt drinken tijdens het hardlopen. Het handige bij een rugzak is dat deze vaak extra kleine zakjes heeft om bijvoorbeeld gels, sleutels en je telefoon in op te bergen.

Tip2: Drinkgordel

Een andere optie om makkelijk drinken mee te kunnen nemen is een drinkgordel. Deze draag je op je heupen en heeft meerdere kleine flesjes waar je water of sportdrank in kunt doen. Omdat je deze op je heupen draagt heb je geen last van een warme rug, maar het klotsen van de flesjes voorkom je alleen door ze leeg te drinken 😉

Tip 3: Bidons langs de weg

Ben je geen fan van extra gewicht meedragen of wil je eerst experimenteren met onderweg drinken voor je een rugzak of drinkgordel aanschaft? Dan kun je ook gemakkelijk één (of meerdere) bidons langs de route zetten. Loop meerdere keren hetzelfde rondje, met een vaste plek waar je even kunt pauzeren om te drinken. Ben je bang dat een voorbijganger jouw bidon weggooit? Dan kun je er eventueel een briefje op doen waarop staat dat je aan het trainen bent en de bidon na afloop weer mee naar huis neemt.

Hoeveel moet ik drinken na het hardlopen?

Het verschilt natuurlijk per persoon hoeveel vocht je verliest, en dus nodig hebt. Een handige tip hierbij is om je zowel vóór als na het hardlopen te wegen. Zo weet je precies wat je aan vocht bent verloren en wat je dus aan moet vullen. Vergeet hierbij niet het eventueel aangevulde vocht mee te nemen in je berekening.

Hopelijk heb ik je wat meer wegwijs kunnen maken in de wereld van het drinken voor, tijdens en na het hardlopen. Probeer en experimenteer wat er bij jou past; je lichaam zal je dankbaar zijn.

Geschreven door Trix Hakstege

Wat is er leuker dan als copywriter en fanatiek wedstrijdloper schrijven over sport en voeding? Dat er zonder de juiste voeding geen snelle finish volgt is mij in de loop der jaren wel duidelijk geworden. Zo heb ik veel geleerd over welke voeding nodig is, maar ook in welke vorm en op welke momenten. Door deze puzzel goed te leggen volgen de PR’s vaak ‘vanzelf’, al werkt gericht en gedisciplineerd trainen je ook niet tegen natuurlijk ;-)

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact