Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Keuzehulp: Zo kies je de energiereep die bij je past

Alle categorieën FietsonderhoudEnergie RepenVoedingsschema hockey

Wie kent ze niet, van die superlekkere candy bars vol met chocolade, karamel en koek of nootjes. Een paar minuten genieten natuurlijk, maar daarna heeft jouw sportlichaam er toch eigenlijk weinig aan. Maar als ik je vertel dat er repen zijn die minstens net zo lekker smaken en die wél uit voedzame ingrediënten bestaan… Dan wil je deze proberen, toch? En ik ga je helpen om erachter te komen welke het best bij jou past.

Wat is een energiereep?

Ik ga je niet verbazen door te zeggen dat een energiereep een reep is barstensvol calorieën, en dus energie. Dit is niet eng, want deze calorieën zijn precies waar je behoefte aan hebt tijdens of rondom het trainen. Een energiereep bestaat dan ook vooral uit koolhydraten afkomstig uit bronnen als bijvoorbeeld havermout, rijstmeel of andere granen.

Energierepen zijn altijd handig per stuk verpakt, zodat je ze makkelijk meeneemt met bijvoorbeeld een fiets- of krachttraining. Als je een sportieve levensstijl hebt kan het ook een uitkomst zijn als voedzame snack. Dus gooi in iedere tas een energiereep en je bent altijd en overal voorzien van een lekkere dosis energie!

Welke soorten energierepen zijn er?

Zoveel mensen, zoveel smaken, zoveel energierepen. Echt, het zal je verbazen hoeveel verschillende soorten er verkrijgbaar zijn. Met granen, noten, gedroogd fruit en chocolade of juist zonder gluten of lactose. Wat jouw voorkeur ook is, er is altijd een passende energiereep te vinden.

1. Energiereep met coating

Ohhh wat kan ik toch altijd genieten van een energiereep met coating. Ik ben een hardloper dus tíjdens het lopen zal je me niet snel een energiereep met coating zien eten, maar als voedzame snack vind ik dit echt perfect! De coating kan bestaan uit chocolade of yoghurt, maar als choco-lover ga ik absoluut voor de eerste. De Caramel Chocolate van Maxim bijvoorbeeld, die zó lekker is dat je soms vergeet dat je het doet om je koolhydraatvoorraad aan te vullen.

2. Energiereep zonder coating

En dit is precies de energiereep die ik wél tijdens het hardlopen neem. Dit is natuurlijk heel erg persoonlijk (ik ken er genoeg die moeiteloos een met chocolade overgoten reep eten tijdens de training), maar bij relatief lage inspanning is een energiereep zonder coating ideaal. Omdat een energiereep soms uit wel 50 gram koolhydraten bestaat deel ik deze vaak in tweeën, zodat ik iedere twintig minuten een goede dosis van 25 gram koolhydraten binnenkrijg.

3. Energiereep met granen

De laatste categorie is de energiereep met granen, ook wel mueslirepen genoemd. Deze bevatten vaak een mix van langzame en snelle koolhydraten waardoor ze je langdurig een verzadigd gevoel geven. Deze repen zijn dankzij de samenstelling ook vaak geschikt voor vegetariërs of veganisten, zoals de repen van PowerBar.

Test en probeer welke energiereep bij jou past

En dan nu het allerleukste advies dat ik je kan geven, namelijk proef, probeer, test, verken; doe alles wat nodig is om erachter te komen wat voor jou de best passende energiereep is. Dat ik tijdens het hardlopen voor een energiereep zonder coating ga hoeft zeker niet te betekenen dat dit voor jou ook zo is.

De smaken variëren vaak van frisse fruitsmaken tot zwaardere smaken als chocolade en koffie, dus probeer ze allemaal en kies jouw favoriet. Pro tip: bestel het Energy Pack van Maxim of een paar losse repen. Zo probeer je makkelijk verschillende smaken en leer je jouw voorkeuren kennen.

Mijn persoonlijke favorieten

Mocht je je afvragen of ik naast de eerder genoemde karamel chocoladereep van Maxim nog andere favorieten heb: zeker weten! Ook de Energy Oat Bar in de smaak sweet figs gebruik ik graag, evenals de vernieuwde flapjack vol koolhydraten en vezels. En als ik een zware intervaltraining op de planning heb ga ik voor een reep met maximaal snelle koolhydraten en minimale vezels: de Turbo Fruit!

Ik hoop je een beetje op weg geholpen te hebben in de wondere wereld van de energierepen, maar ik wens je vooral heel veel plezier bij het testen en proeven 😉

Geschreven door Trix Hakstege

Wat is er leuker dan als copywriter en fanatiek wedstrijdloper schrijven over sport en voeding? Dat er zonder de juiste voeding geen snelle finish volgt is mij in de loop der jaren wel duidelijk geworden. Zo heb ik veel geleerd over welke voeding nodig is, maar ook in welke vorm en op welke momenten. Door deze puzzel goed te leggen volgen de PR’s vaak ‘vanzelf’, al werkt gericht en gedisciplineerd trainen je ook niet tegen natuurlijk ;-)

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 22:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact