Categorieën

Plantaardige voeding en Sport

Alle categorieën Voedingsschema triathlonTriathlonFietsonderhoud

Gaat dat wel samen? Die vraag krijg ik heel vaak, ook of ik wel genoeg eiwitten binnen krijgt.  Het alles allemaal geen probleem. Voordat ik een heel betoog ga houden waarom wel plantaardig te eten raad ik je vooral aan om de documantaires, What The Health, Fork and Knives en Chefs Choice te kijken via YouTube of Netflix. Voor mij is het heel verhelderd geweest, naast dat ik wegens gezondheidsklachten over ben gegaan naar een plantaardige voedingsstijl. Nu ik inmiddels bijna een jaar bijna volledig plantaardig eet merk ik zeker een verschil.


Groente en fruit 

Doordat je dierlijke producten vervangt voor plantaardig voedsel kom je al snel uit op meer groenten en meer fruit. Dus krijg automatisch meer vitamine en vezels binnen, en als je ervoor zorgt dat je meer peulvruchten eet kom je ook zeker aan je eiwitten.
Mocht je alsnog eiwitten te kort komen dan kan je ook een eiwit shake nemen op basis van plantaardige eiwitten.

Plantaardige voedingsstijl 

Mijn streven naar een volledige plantaardige voedingsstijl gaat niet altijd goed. Soms is er weinig tot geen keus of maak je soms de fout door iets te eten wat niet plantaardig is. Het kan buiten de deur eten ook lastiger maken dus dan eet ik sowieso altijd vegetarisch als plantaardig niet lukt. Ik wil dan ook absoluut geen rel vegan worden en/of zijn. Daarom geef ik ook aan dat ik plantaardig eet, het klink alleen al een stuk vriendelijker. En los daarvan het is iedereen zijn eigen keus en dat is prima, je moet echt doen waar jij je prettig bij voelt. Al zie je wel een verandering, meer mensen zijn bewuster van wat ze eten, en zo maken sporters/topsporters vaker de keus om plantaardig te  gaan eten.

Ook Duursport houdt hier rekening mee, zo kan je onder het kopje plantaardig gerust alles bestellen wat je wilt zonder je zorgen te hoeven maken. Fijn he… we moeten al zoveel achterkantjes van verpakkingen lezen.

Favoriet eten

Naast de bananen en dadels zitten natuurlijk een aantal producten hoog op mijn favorieten lijstje. Al vind ik bananen bij tijden ook geen heel groot succes of ze bevriezen op mijn rug of worden zo warm dat het ook niet echt lekker meer is om te eten, dus ik en bananen onderweg dat zie je niet vaak. Ik ontbijt namelijk al met 2 bananen dus ja, dan heb ik er ook geen zin in. Daarnaast hou ik ook erg van zoetigheid dus dan zijn repen vaak wel de uitkomst, ook makkelijk nemen en zo. Al moet ik zeggen in de winter met handschoenen aan, en dan natuurlijk blijven willen fietsen een reepje open maken… resulteert nog weleens in rare capriolen.

Plantaardige voeding en Sport

Energy Bars

Dus voor de lange tochten gebruik ik het liefst, zoals jullie weten, de Amacx Energy Oat Bar en Fast Bar. Daarnaast zijn er nog meer vegan vriendelijke opties: waar onder natuurlijk de Cliff Bar. Alle smaken vind ik hiervan erg lekker. Daarnaast de Win2 Energy Bar en amandel is daarvan mijn favoriete , en BYE! Endurance Bar die zijn ook allemaal erg prettig. Ik wissel graag af qua repen anders gaat het mij vervelen.

Voordelen van de plantaardige voeding is dat je lichaam hoeft minder moeite te doen om het op te nemen, dat is fijn kan je gewoon lekker hard blijven rijden. Ook zijn de genoemde repen minder bewerkt.

Geschreven door Linda Dijkman

Ik ben Linda Dijkman, wielrenster uit Drenthe. Mijn doel voor dit jaar is het uitrijden van The Ride. Via Instagram deel ik dagelijks mijn vorderingen rondom het wielrennen.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 700 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!