Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Energy bars, gels of drink?

Alle categorieën VoetbalVoedingsschema wielrennenEnergie Repen

Tijdens langere duurlopen, toertochten of meerdaagse wielerwedstrijden vraag je als duursporter heel veel van het lichaam. Na zestig tot negentig minuten flinke inspanning raakt de energievoorraad van het lichaam op en zal je merken dat de vermoeidheid toeslaat, de concentratie afneemt en jouw benen zwaar worden. Als je, op zulke momenten, die vervelende man met de hamer niet wil tegenkomen, dan zit er maar één ding op. Dan moet je ervoor zorgen dat alle voorraden op tijd zijn aangevuld. Maar voor welke sportvoeding kies je dan? En wat is het beste? Een energy bar, een gel of een sportdrank?

Hoeveel koolhydraten heb je nodig?

Voordat je de keuze tussen een energiereep, een sportgel of een sportdrank kan maken, is het eerst slim om te bepalen hoeveel koolhydraten jij tijdens een training of wedstrijd nodig hebt. En dat hangt af van een hoop factoren. Zo hebben onder andere het geslacht, het gewicht en de lichaamsbouw invloed op de koolhydraatbehoefte. En dat verschilt van persoon tot persoon. Om toch een beetje een richtlijn te hebben, raden deskundigen aan om ieder uur ongeveer 80 tot 90 gram koolhydraten in te nemen. Voor het maximale resultaat en de kleinste kans op maag- en darmproblemen, kan je dan het beste kiezen voor een product met een koolhydraatratio van 2:1. Dit staat voor twee delen glucose en één deel fructose.

Een klassieke gel of drinkgel

Op welke manier je tijdens de training of wedstrijd de koolhydraten binnenkrijgt, maakt eigenlijk niet zoveel uit. De keuze voor een sportdrank, energiegel of sportreep wordt daarom ook vaak gemaakt aan de hand van het soort inspanning, de sport of een persoonlijke voorkeur. Zo kiezen veel hardlopers voor een klassieke gel of drinkgels. Een groot voordeel van beide soorten sportvoeding is namelijk dat het goed wegdrinkt bij een hoge hartslag of een snelle ademhaling. Daarnaast stop je ze gemakkelijk in een broekzak of runningbelt.

Het grote verschil tussen een klassieke gel en een drinkgel is de samenstelling van het product. Een klassieke gel of concentraatgel, zoals de High 5 Energy Gel, moet, voor het optimale resultaat, in pure vorm met water worden weggespoeld. Het hoofdbestanddeel van deze gel is glucose. De gel heeft een frisse en niet al te zoete smaak, wat heerlijk is tijdens zo’n zware inspanning. Een drinkgel heeft dezelfde werking als de klassieke gel, maar hier is het water al aan toegevoegd. Daarom kan je bijvoorbeeld de kant-en-klare Drink Gel van Amacx onderweg innemen zonder dat je nog een bidon met water nodig hebt. En dat is extra fijn tijdens een trail in de duinen of in de polder.

Sportdrink als energieleverancier

Bij wielrenners en andere fietsliefhebbers zijn de isotone sportdranken juist populair. Dankzij de bidonhouder op het frame of het stuur, heb je immers met een handbeweging een bidon met sportdrank tot jouw beschikking. Een isotone sportdrank, zoals de Isotonic Sportdrink van Amacx bevat tussen de 4 en 8 gram koolhydraten per 100 milliliter. Dat is dezelfde verhouding van elementaire deeltje als het lichaamsvocht, waardoor deze sportdrank snel en makkelijk kan worden opgenomen in het bloed. Daarmee is de Isotonic Sportdrink van Amacx ideaal om in één keer de koolhydraat- en vochtreserves in het lichaam aan te vullen.

Energierepen als afwisseling

Maar of je nu voor een klassieke energiegel, drinkgel of sportdrank kiest, na een tijdje zal je merken dat je genoeg krijgt vanal die vloeibare koolhydraten. Sportvoeding met een lekkere bite is dan een fijne afwisseling. Daarom kiezen duursporters tijdens lange duurritten ook regelmatig voor een energy bar zonder coating, zoals de Fast Bar van Amacx. Deze bar eet je makkelijk weg tijdens de inspanning en je kan er bovendien het hele jaar door van genieten. De temperatuur heeft namelijk geen enkele invloed op de eetbaarheid en de smaak van deze energybar, omdat het bij koud gelukkig niet taai wordt en bij hoge temperaturen niet smelt.

Op pad met de sportvoeding van duursport

Wil je weten of jij het beste voor een gel, drink of bar kan kiezen? Dan zit er maar één ding op! Strik die hardloopschoenen of stap op de sportfiets en ga het proberen. Alleen zo ga je uitvinden welke sportvoeding het beste bij jou past. Juist de lange duurtrainingen, die het meeste op een wedstrijd lijken, zijn perfect om met nieuwe sportvoeding te experimenteren. De trainingen zijn immers lang genoeg om de voordelen van de gelletjes, sportdranken en energierepen te ervaren, maar het is geen probleem als de training net even wat minder gaat door een verkeerde keuze van de sportvoeding. En al die kennis is straks extra waardevol, als je aan de start staat van die ene belangrijke wielerronde, mooie triatlon of marathon.

Heb je nog vragen over het gebruik van sportdranken, energiegels of energy bars? Of kan je nog wat advies gebruiken bij jouw zoektocht naar de ideale sportvoeding? Neem contact op met de online specialisten van Duursport voor de antwoorden op jouw vragen en een persoonlijk advies.

Geschreven door Lesley Nieuwenhuis

Duursport en eten, dat is voor mij de gouden combinatie voor een gezond en leuk leven. Als fanatiek hardloper loop ik wekelijks vele kilometers en dankzij mijn opleiding tot gewichtsconsulente weet ik als geen ander hoe belangrijk de juiste voeding is voor onze sportieve prestaties.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 22:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact