Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Sportvoeding zonder suiker

Alle categorieën Voedingsschema trailrunningReceptenTop 5 beste sportvoeding

Nog even en de zomer breekt aan. Wil je graag afvallen of cutten voor de zomer? Of wil je om een andere reden minder suiker binnenkrijgen? In dit artikel lees je welke sportvoeding geen suiker bevat.

Waarom zou ik sportvoeding nemen zonder suiker?

De ene persoon zegt dat suiker slecht is en de andere persoon zegt dat het niet perse slecht is. Snap je het ook niet meer? Lees dan snel verder. Het beperken van je inname van suiker kan verschillende voordelen hebben. Suiker geeft net als koolhydraten, vetten en eiwitten je lichaam energie. Dit kan een negatieve invloed hebben op je gewicht als je hierdoor meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Echter levert suiker ten opzichte van de andere voedingsstoffen geen essentiële voedingsstoffen zoals vitamines, vezels en mineralen. Dit geldt voor alle soorten suikers. Om deze reden worden suikers ook wel ‘lege’ calorieën genoemd. In een paar soorten suikers zoals stropen en honing zitten wel kleine hoeveelheden mineralen, vitamines, eiwitten en sporenelementen. Echter is de hoeveelheid zo klein dat het geen bijdrage kan leveren aan de totale hoeveelheid die je van deze voedingsstoffen nodig hebt.

Te veel producten eten met suikers kan bijdragen aan het ontwikkelen van overgewicht. Dit is nog meer het geval bij dranken met suikers. Doordat je hierdoor suikers in vloeibare vorm binnenkrijgt voel je je minder snel verzadigd dan als je het eet. Hierdoor kan je ongemerkt veel calorieën binnenkrijgen. Sommige mensen ervaren ook klachten als ze veel suiker binnenkrijgen, zoals concentratieproblemen. Sommige mensen merken ook dat ze gevoelig zijn voor suiker, waardoor ze meer zoetigheid willen eten als ze veel suiker binnenkrijgen. Voor deze klachten zijn (nog) niet voldoende wetenschappelijk bewijzen.

Sportdrank zonder suiker

Als je een sportdrank zoekt zonder suikers is een hypotone sportdrank de juiste keuze. Hiermee kan je jezelf hydrateren en vul je ook je elektrolyten aan. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor Nuun-Vitamins 12 x 4,4 gram. Deze sportdrank is gezoet met Stevia. Dit is een plantaardige zoetstof die geen calorieën bevat. Ook bestaan er opties met cafeïne. Ook de High 5-Zero Active Hydration 20 x 4 gram bevat geen calorieën. Als je weinig suikers wilt binnenkrijgen kan je beter isotone en hypertone sportdranken vermijden. Door deze sportdranken krijg je gemakkelijk veel suiker binnen. Heb je deze wel nodig voor je sport? Beperk dan de hoeveelheid suikers in de rest van je maaltijden en tussendoortjes.

Tussendoortjes zonder suiker

Kies op momenten dat je niet sport voor tussendoortjes die voornamelijk bestaan uit eiwitten en gezonde vetten. Beperk de inname van suikerrijke tussendoortjes. Gezonde tussendoortje zijn bijvoorbeeld:

  • Portie ongezouten noten (25 gram)
  • Bakje magere of halfvolle kwark met fruit
  • Gekookt eitje
  • Volkoren boterham met eiwitrijk beleg (vis, vlees, gevogelte, hummus, ei)

 

Fruit bevat ook suikers. Echter bevat het ook belangrijke vitamines en mineralen, waardoor het een gezond tussendoortje is. Eet echter niet te veel fruit. Twee tot drie stuks fruit is een goede richtlijn. Je kunt al snel minder suiker binnenkrijgen door te kiezen voor volkoren graanproducten en brood in plaats van witte graanproducten en brood. Ook het vervangen van zoet beleg naar hartig beleg helpt je inname van suikers te verminderen.

Sommige mensen zijn bang dat ze te weinig energie hebben als ze minder suikers binnenkrijgen. Echter kan je lichaam voldoende energie binnenkrijgen via koolhydraten. Suiker is een soort koolhydraat. Het wordt ook wel een ‘snelle’ koolhydraat genoemd. Het verschil is dat (langzame) koolhydraten bestaan uit meerdere suikermoleculen aan elkaar. Je lichaam moet hierdoor eerst de suikermoleculen los ‘knippen’ om ze vervolgens te gebruiken om energie te leveren.

Geschreven door Claire Orth

Claire is kwaliteitsgeregisteerd diëtist en sporttrainer. In haar vrije tijd doet ze graag aan krachttraining, boksen en hardlopen. Als fanatieke sporter en foodie deelt ze graag haar kennis over voeding en sport. Hopelijk kan ze jou op deze manier helpen met het verbeteren van jouw sportprestaties.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 22:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact