Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Waarom doelgerichte sporters vaker het avontuur moeten zoeken!

Alle categorieën SportdrankenHardlopenHerstel

Als duursporters zijn we gewend om minutieus toe te werken naar een groot doel. Of het nu die ene dag of een meerdaagse is, daar wil je goed zijn en daar moet alles voor wijken. Dat betekent vaak het trainingsschema tot in de puntjes voorbereiden, uitvoeren en analyseren. Maniakaal wordt ook wel vaak gezegd. Niets mag aan het toeval over gelaten worden. Echter stel jezelf de vraag, is dat de manier om het beste uit jezelf te halen én te genieten van je trainingen en wedstrijd.

Toch heeft deze precieze manier van voorbereiden ook zo zijn nadelen. Vaak wordt er door de constante focus op het presteren vergeten om te genieten van de trainingen en de weg naar je doel toe. Ook bij topsporters komt dit vaak voor. We lezen heel vaak dat sporters niet genoten van de voorbereiding of het evenement zelf. Denk maar aan de Nederlands Olympische equipe in Tokio. Recent kwam in het nieuws dat sporters aan de sportkoepel teruggaven weinig genoten te hebben vanwege de grote prestatiedruk (top-8 ambitie).

Gelukkig zien we ook steeds meer sporters zich hier bewust van worden, al dan niet met de hulp van een sport psycholoog. We zouden vaker terug moeten gaan naar de basis waarom we zijn begonnen met hardlopen of fietsen. Vaak is dit het gevoel van vrijheid, het beste uit jezelf willen halen en het avontuur. Dat laatste is precies wat mijn inziens de sleutel tot een langdurige sport carrière of leuke voorbereiding is. De basis om te presteren is immers om veel uren te trainen en goed voor jezelf te zorgen : gezonde voeding, voldoende slaap en ontspanning.

Topatleten op avontuur

We kunnen voorbeeld nemen aan topatleten als wielrenner Annemiek en Vleuten en marathonloopster Nienke Brinkman. Beide zoeken graag het avontuur op. Van Vleuten is in de wintermaanden vaak al fietsend Columbia aan het verkennen, terwijl Nienke Brinkman zich niet alleen toelegt op marathonlopen, maar ook als trailrunner actief is. Beide zoeken meermaals het avontuur op, terwijl ze op hoog niveau blijven presteren. Door de variatie en nieuwe omgeving ben je niet constant bezig met het trainen zelf, maar juist met de omgeving en je eventuele metgezellen.

Op welk niveau je ook actief bent, het avontuur aangaan levert je niet alleen mooie ervaringen op, maar door de lange inspanningen is het ook nog eens goed voor je vormpeil! Durf die bikepack trip of dat trailrun avontuur dus gewoon in te plannen in aanloop naar je doel. Let op, dit kun je het beste doen in de fase waarin je veel omvang maakt en nog niet specifieke (blokken) traint.

Succesvolle bikepack trip

Om een succesvolle bikepack trip te voltooien is sportvoeding erg belangrijk. Aangezien je een groot deel van de dag al fietsend overbrugt ligt het energieverbruik erg hoog. Dit moet je al fietsend aanvullen. Zorg daarom voor voldoende koolhydraten. Denk aan de Turbo drink in je bidons, gelletjes en fruit chew voor onderweg. Daarnaast is door de opeenstapeling van (lange) trainingen aanvullen na de inspanning essentieel. Neem daarom voldoende eiwitrepen mee. Herstel is immers waar je beter van wordt, en zorgt ervoor dat je de volgende dag weer met frisse benen de fiets opstapt en kunt genieten van een nieuw avontuur!

Happy adventure!

Geschreven door Niels Theloosen

Niels Theloosen is een semi professioneel lange afstandsloper uit Nijmegen. Momenteel is hij in training voor zijn eerste marathon. Zijn beste prestaties heeft hij geleverd op de 15km; 45:35 min bij de NN Zevenheuvelenloop en 45:24 bij de Pfixx Montferlandrun in 2019. Niels begeleidt ook recreatieve hardlopers.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Zondag t/m vrijdag, voor 22:00 besteld, zelfde dag verzonden!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact