Categorieën

Fietsen in de winter – 5 tips

Alle categorieën SportdrankenEvenementenVeldrijden

Als het lekker weer is en de temperaturen zich ervoor lenen om lekker in je korte broek en shirt te fietsen, dan kost het je geen moeite om op de fiets te springen. In de lente en de zomer gaat het fietsen bijna vanzelf. In de herfst en de winter is dat waarschijnlijk een heel ander verhaal, hoe fanatiek je ook bent en hoe groot je passie voor het fietsen ook is. De dagen worden korter, het is kouder, natter en de wegen zijn glad en vies. Die periode is het dus mentaal gezien een stuk pittiger om op de fiets te springen. Toch kan je het jezelf net wat comfortabeler maken, als je maar de juiste producten gebruikt. Je zal zien dat het je mentaal helpt om toch lekker buiten te gaan fietsen. Ook in de winter. Naast het gegeven dat je uiteraard je kleding aanpast en in laagjes draagt (winddicht, waterafstotend en ademend) heb ik de volgende tips voor je:

Tip 1: Smeer je in met warming cream 

Op de fiets is het door de snelheid die je maakt nog wat kouder dan de buitentemperatuur feitelijk aangeeft. Door de houding op een racefiets kan bovendien de doorbloeding van de spieren wat minder goed zijn, waardoor tinteling en afkoeling van ledematen op de loer ligt. Door die ledematen vooraf in te smeren met bijvoorbeeld de Morgen Blue Warming Cream, krijg je een verwarmend effect en ondersteuning van een goede doorbloeding van je spieren. Ook na de inspanning kan je de cream gebruiken. Wrijf de warming cream rustig in en je zal merken dat de cream snel wordt opgenomen en niet plakkerig blijft. De natuurlijke kruiden in de crème hebben een driedubbele werking: verwarmend, pijnstillend en bloedcirculatie bevorderend. De Warm Up van Born geeft een heerlijk warmtegevoel af. Hierdoor wordt doorbloeding van je spieren gestimuleerd. Born Warm Up leent zich perfect voor gure dagen, wanneer je lichaam snel afkoelt.

Tip 2: Waterdichte winterschoenen 

Tegenwoordig zijn de waterdichte winterschoenen niet alleen voor de mountainbike op de markt, maar ook voor op de racefiets. Ze zien er wellicht niet zo gesoigneerd uit als de gewone racefietsschoen, maar ze zijn uiterst effectief. Je voeten blijven droog en warm. Helemaal als je de schoenen van tevoren opwarmt op de Go4Dry schoenendroger. Dan vertrek je al met warme schoenen en voeten. Wie wil dat nou niet?

Tip 3: Gebruik warme hand- en overschoenen

Maak gebruik van overschoenen, zeker als je geen winterschoenen hebt. Met overschoenen houd je water en kou buiten, waardoor je voeten lekker warm blijven. Bovendien worden je schoenen niet vies. Tegenwoordig zijn er zelfs verwarmde overschoenen te krijgen. Dat geldt ook voor handschoenen. Je hebt hele goede winterhandschoenen, maar dus ook verwarmde voor als het echt koud mocht worden. Koude handen en voeten zijn dus echt niet meer nodig en geen reden om je fiets in de schuur te laten staan.

Tip 4: Draag een fietsmuts en sjaal 

Een fietsmuts onder je helm zorgt ervoor dat je hoofd niet zo snel afkoelt. Wel zo handig als je weet dat je via je hoofd verreweg de meeste warmte verliest en daardoor snel afkoelt. Met een goede fietsmuts houd je je hoofd warm en droog. Kies je voor een muts die een geheel vormt met je ondershirt, net als bij de schaatsers, dan blijft ook je nek nog eens lekker warm. Gebruik ook een sjaal. Als de omstandigheden erom vragen kan je die tot onder ogen optrekken. Heerlijk warm.

Tip 5: Gebruik een Ass Saver op je fiets

Niets is vervelender dan het koude vieze water van het wegdek tegen je kont aan te voelen spatten. Los van feit dat je kleding heel smerig wordt en de vlekken er op een gegeven moment niet meer uit te wassen zijn, zorgt het er ook voor dat je sneller afkoelt. Nergens voor nodig. De Ass Saver is een handig klein spatbordje, dat je aan de rails van je zadel monteert. Het is zeer gemakkelijk te bevestigen en helpt om wat minder vies en koud te worden. Ideaal dus als het gaat regenen of de wegen nat zijn.

Sportdrank in de winter

En als je dan helemaal goed aangekleed buiten op de fiets zit, probeer eens in een licht verzet op je hartslag te trainen. Je blijft daardoor lekker in beweging en dus warmer. Rijd een kleiner rondje, zeker bij slecht weer. En ohja, blijf drinken. Door de kou vergeet je snel genoeg te drinken, terwijl je hoe koud het ook is, nog steeds transpireert en vocht verliest. Start je rit met warm water of thee in je bidon en gebruik een geïsoleerde bidon.

Geschreven door Martin Groen

Ik ben wielrenner uit Den Haag en fiets regelmatig toertochten als de Amstel Gold Race, de Klim Classic en de Red Bull Kop over Kop Race. Ik ben lid van De Klimmende Règâhs. Een fietsclub die zich elk jaar inzet voor het goede doel. De afgelopen jaren deed ik mee aan Alpe d'huZes en Giro di KiKa. Mijn belevenissen en die van de Règâhs vind je op onze facebookpagina.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.7 / 5 met meer dan 825 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!