Waarschijnlijk begint de financiële teller voor het goede doel inmiddels al aardig op te lopen. Zeker als je van die grote activiteiten aan het organiseren bent, die veel geld opleveren. Blijft de teller een beetje achter? Doe je alles alleen en maak je vooral gebruik van je netwerk om geld in te zamelen? Dan wordt het tijd om nog meer aandacht te geven aan het doel waarvoor jij je inzet. Je moet de communicatie daarover een beetje opbouwen. Hoe dichterbij het evenement voor het goede doel komt, hoe meer aandacht je kunt gaan vragen. Het begint dan bij jezelf steeds meer te leven, maar ook bij je achterban en de mensen uit je omgeving.
Social Media
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken dat je via Social Media heel makkelijk een groot netwerk kunt bereiken. Bij De Klimmende Règâhs hebben we inmiddels een hele strategie uitgestippeld, wanneer we wat op de verschillende kanalen publiceren. Je kunt zelfs nog verder gaan door op specifieke momenten berichten te plaatsen, omdat uit onderzoek blijkt dat je juist op die momenten veel mensen bereikt. Zo werkt dat voor Instagram en Facebook anders dan op Twitter en het zakelijke LinkedIn. Goed om rekening mee te houden dus.
De Social Media kanalen lenen zich bij uitstek ook om sponsoren te bedanken. Met name het bedrijfsleven kun je daarmee de welverdiende aandacht en publiciteit geven.
Sponsors voor op het tenue
Zoals aangegeven in mijn eerste blog, kunnen bedrijven bij ons verschillende sponsorpakketten afnemen. De afgelopen maanden hebben we dan ook weer vele bedrijven in ons netwerk benaderd. Daar zit namelijk ook een deadline aan, omdat wij al onze sponsors met hun logo een mooie plek op ons fiets- en wandeltenue willen geven. En dat is vaak nog een hele klus en kost onze voorzitter Rob Engelhard vele avonden puzzelen. Het is in elk geval goed om de deadline in de gaten te houden, zodat de bestelling tijdig de deur uit kan en de tenues op tijd worden geleverd. Het is altijd weer een mooi moment als de tenues worden geleverd en we verwachtingsvol de tenues gaan passen. Vervolgens dragen we bij elke wandel- en fietstocht onze sponsors met ons mee.
Bij De Klimmende Règâhs staat de belangrijkste activiteit op de kalender, namelijk de feestavond in Het Witte Paard in Nootdorp. Daar komen de meeste mensen op af en geneert voor ons dus de meeste inkomsten voor het goede doel.
Feestavond in het Witte Paard; nog drie maanden
Door goede afspraken te maken met Partycentrum Het Witte Paard proberen we bij deze activiteit zoveel mogelijk geld over te houden voor het goede doel. Daarnaast maken we gebruik van ons netwerk in de artiestenwereld, waardoor we regelmatig aansprekende artiesten hebben. De afgelopen jaren hadden we Gerard Joling, Jeroen van de Boom, DJ Rick Romijn, DJ Jean en DJ Charly Lownoise op visite. Daarnaast de voor ons bekende Haagse DJ’s Eric Benjamin, DJ Jurgen en De Kraaien. Alles bij elkaar verzorgen we elk jaar weer een aantrekkelijk programma, waar tussen de 500 en 600 mensen op af komen. Naast de kaartverkoop profiteren we ook van de drankverkoop.
Daar komt dan nog de opbrengst van de veiling bij. Meestal lukt het om aan ongeveer vijftien items te komen, die we veilen tijdens het feest. Ook dit levert meestal een paar duizend euro’s op. In totaal houden we ongeveer rond de 20.000 euro over voor het goede doel.
Met de feestavond achter de rug, hebben we nu de meeste centen voor het goede doel binnengehaald. We hebben nog een sportieve activiteit voor de boeg en daar schrijf ik in mijn volgende blog over. In deze periode gaan wij onze aandacht verleggen naar het sportieve gedeelte, door de trainingsintensiteit te verhogen. Het is dan lekker dat de meeste activiteiten om geld in te zamelen achter de rug zijn.