Categorieën

Voorbereiding wielerevent goed doel | 9 maanden vooraf

Alle categorieën MerkenSupplementenVoedingsschema schaatsen

Om optimaal te genieten is een goede voorbereiding vereist. Je wil fit aan de start komen en bij de meerdaagse evenementen alle dagen fit blijven. Stel van tevoren een plan op hoe je dat wil bereiken. Een goed trainingsplan is echt niet overbodig. Bij mij zat het trainingsplan vooral in m’n hoofd en in mijn hartslagmeter. Door jarenlange ervaring al een stuk wijzer geworden van wat ik aankon en wat ik nodig had. Een andere Règâh koos voor begeleiding, een hartslag- en vermogensmeter en stelde een plan op. En eerlijk is eerlijk, die ging beter fietsen dan ooit. Een plan kan je dus echt helpen en stimuleren.

Knoop één ding elke dag voorafgaand aan jouw sportieve prestatie in je oren, of je het nou zelf doet of onder begeleiding: hoe beter je voorbereiding, hoe meer je kan genieten. Echt waar!

Als je nog negen maanden de tijd hebt om je mentaal en fysiek voor te bereiden

Na de zomervakantie bepalen we als vereniging voor welk goede doel we ons het volgende jaar gaan inzetten en aan welke sportieve activiteit we gaan deelnemen. Of zoals dit jaar, welke sportieve activiteit we zelf gaan organiseren. Voor ons is dit dus de periode om de doelen voor volgend jaar te bepalen en vervolgens de plannen uit te werken.

Eenmaal het doel bepaalt, dan ligt dat doel waarschijnlijk nog best ver weg. Ik fiets dan nog wel door, lekker op mijn gemak. Er moet niets, de druk is er even vanaf. Ook wel weer lekker. De gemiddelde snelheid en m’n hartslag zijn in deze periode net wat minder belangrijk. Het is dus de periode om je plannen voor volgend jaar uit te werken en lekker fit te blijven. Wat is jouw schema om fit te blijven in de periode die komen gaat?

Als goede voorbereiding op de zware fysieke inspanning die je gaat leveren, kun je deze periode gebruiken om je te verdiepen in de volgende zaken:

  • Sportmedisch onderzoek
  • Training
  • Voeding
  • Materiaal

Sportmedisch onderzoek

Meestal is een dergelijk onderzoek niet verplicht. Toch is het aan te raden om je gezondheid te checken, voordat je een zware inspanning van je lichaam gaat vragen. Alle goede doelen zien jouw gezondheid als je eigen verantwoordelijkheid. En dat is natuurlijk ook zo. Een sportmedisch onderzoek verkleint risico’s op blessures en ander ongemak. Een sportmedisch onderzoek is de basis voor een trainingsplan op maat. Het levert je gegevens die je helpen gericht en efficiënt te trainen. Persoonlijk laat ik eens in de twee jaar een onderzoek uitvoeren.

Voorbereiding wielerevent goed doel | 9 maanden vooraf

Training

Negen maanden voor het evenement is het belangrijk om regelmatig wat te fietsen of een andere sport te doen, zodat je de basis legt voor de latere wat meer intensieve voorbereiding. Het is ook een goede periode om je lichaam wat te laten herstellen van de zware inspanningen van het afgelopen seizoen. Geniet van de uren die je buiten kunt sporten, zonder dat je heel zwaar moet trainen.

Zelf beschik ik over een Tacx, waar ik bij slecht weer met een schuin oog naar kijk. Het is een mooi apparaat, maar ik moet me zelf echt dwingen om m’n fiets daarop te zetten. En vervolgens ik zelf nog. Echte vrienden zullen we nooit worden. Als het weer het ook maar even toelaat, ga ik liever een uurtje naar buiten. Even intervallen of gewoon een rondje om het hoofd leeg te fietsen. Anderen springen wel met veel plezier op de Tacx, zetten muziek aan en kijken TV. Waar gaat jouw voorkeur naar uit?

In deze fase kun je ook een trainingsschema opstellen. Dat kun je zelf doen met de tools die op internet te vinden zijn. Of je doet het onder begeleiding. Alpe d’HuZes heeft speciaal voor de deelnemers trainingsschema’s gemaakt voor fietsers en hardlopers. Die schema’s zijn gebaseerd op de hoeveelheid tijd die jij per week in de voorbereiding hebt. Hartstikke handig.

Voeding

Ook al is het nog negen maanden voor de ultieme uitdaging, je dagelijkse voeding wordt al erg belangrijk. Zeker als je in deze periode wat minder sport, bestaat de kans dat je wat zwaarder wordt. En dat is nou net niet wat je kan gebruiken als je straks zes keer een berg op wil fietsen of duizenden hoogtemeters wil maken. Denk goed na over wat je eet en drinkt of schakel een deskundige in. Ook op het gebied van voeding kun je een schema laten maken. Ook nog eens afgestemd op je trainingsarbeid.

In deze periode kun je ook alvast nadenken over de sportvoeding die je wil gaan gebruiken bij de training in de voorbereiding en tijdens het evenement zelf. Vaak moet je lichaam wennen aan het gebruik van sportdrank en sportvoeding. Je maag en darmen kunnen best eens gaan protesteren. Verdiep je daarom in die materie en probeer de komende periode ook voeding uit. Bij Duursport.nl heb ik destijds het proefpakket van Amacx besteld.  Hiermee krijg je heel voordelig verschillende gelletjes, repen en tabs  om uit te proberen. Echt een aanrader.

Materiaal

Zorg altijd voor deugdelijk materiaal. Zowel van de fiets, als van de kleding, schoenen en helm. Ook in de voorbereiding al belangrijk om over na te denken. Wat heb ik straks in de bergen allemaal nodig? En wanneer ga ik dat aanschaffen en gebruiken?

In de komende blogs die ik schrijf over de voorbereiding, kom ik daar nog uitgebreid op terug.

Geschreven door Martin Groen

Ik ben wielrenner uit Den Haag en fiets regelmatig toertochten als de Amstel Gold Race, de Klim Classic en de Red Bull Kop over Kop Race. Ik ben lid van De Klimmende Règâhs. Een fietsclub die zich elk jaar inzet voor het goede doel. De afgelopen jaren deed ik mee aan Alpe d'huZes en Giro di KiKa. Mijn belevenissen en die van de Règâhs vind je op onze facebookpagina.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 700 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!