Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Herstellen na een hardlooptraining

Alle categorieën Voedingsschema hardlopenHardlopenVoeding

In een eerdere blog schreef ik het al, je wordt niet beter van de training, maar van het herstel daarna. Of je nu traint om je eerste 5 kilometer te volbrengen, of een nieuw persoonlijk record op de marathon te lopen, het herstel is essentieel om je doel te behalen.

Plan je trainingen goed! 

Daarom is het belangrijk om niet alleen tijd en energie aan je training te besteden, maar juist ook daarna. Heb je een zware werkdag gehad, kies dan voor een herstelloopje in plaats van die intervaltraining. In de sportwereld wordt dit ook wel de arbeid/rust verhouding genoemd. Hierbij wordt er dus gekeken naar het totaalplaatje: hoe ziet de thuissituatie eruit, hoe intensief zijn de werkdagen (zittend of actief beroep) etc. Al deze factoren behoren meegenomen te worden in het opstellen van een trainingsschema. Heb je in het weekend extra tijd, doe dan die lange of intensieve training, en plan een rustdag of rustige training dan op een wat drukkere dag!

Uiteindelijk gaat het erom dat je na een training een stapje dichter bij je doel bent, en soms betekent dit dat je een training moet afschalen.

Herstel, eiwitten en hardlopen 

Om het herstel te bevorderen is het belangrijk om voldoende eiwitten in te nemen. Eiwitten zorgen voor de opbouw van spieren. Na inname worden eiwitten door het lichaam omgezet in aminozuren. Deze aminozuren zijn essentieel voor het onderhoud en de opbouw van spieren. Overigens zijn aminozuren ook de bouwstof voor bijvoorbeeld de huid, organen en diverse hormonen.

Optimaal herstel na hardlopen 

Om na een training het herstel te stimuleren wordt aangeraden om ongeveer binnen een half uur na de training zo’n 20 gram eiwitten in te nemen. Dit kan door een proteïne shake, een scoop wei eiwit door je yoghurt of pannenkoeken, of een speciale eiwit muesli, speciaal ontwikkeld voor na de training. Als je een vol schema hebt en weinig tijd hebt om een goede maaltijd in te nemen, probeer die shakebeker dan klaar te maken. Een kleine moeite, maar voor het herstel een wereld van verschil! De producten van Amacx bestaan uit hoogwaardige eiwitten en zijn bovendien erg lekker. Wel zo prettig na een zware training!

Kortom, als je graag je doelen wilt bereiken is het belangrijk om je niet alleen op de training te focussen, maar juist op het herstel. Sportvoeding is daar essentieel in.

Geschreven door Niels Theloosen

Niels Theloosen is een semi professioneel lange afstandsloper uit Nijmegen. Momenteel is hij in training voor zijn eerste marathon. Zijn beste prestaties heeft hij geleverd op de 15km; 45:35 min bij de NN Zevenheuvelenloop en 45:24 bij de Pfixx Montferlandrun in 2019. Niels begeleidt ook recreatieve hardlopers.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact