Categorieën

Helder Herstellen

Alle categorieën Voedingsschema hardlopenReceptenWielrennen

Na het leveren van een persoonlijke topprestatie (pushing limits), mag je de tijd nemen om te herstellen met eiwitten. Of eigenlijk is dat een ‘moetje’: even gas terug om daarna weer full power en topgemotiveerd de weg of gravel op te gaan. Zonder herstel geen prestaties, maar juist vervelende pijntjes. Zonder goed herstel, minder sportplezier. En daar gaat het toch juist om? Een goed herstel zorg voor een goed humeur. Heerlijk hersteld trap je lachend jouw kilometers weg!

Fietsvakantie of trainingsstage 

Die meerdaagse fietsvakantie in de Vogezen of een korte ‘trainingsstage’ in Zuid-Limburg. Je gaat meerdere dagen achter elkaar zwaardere inspanningen leveren dan normaal, want: échte stijgingspercentages. Waar je normaal wellicht enkele dagen of zelfs een week wacht met je volgende inspanning, volgen de langere dagen in het zadel elkaar nu op. Het is immers ‘fietsvakantietrainingskamp’. Een snel herstel om de volgende dag weer te kunnen vlammen: hoe dan?

Voedingsschema tijdens het wielrennen

Heel veel aandacht gaat altijd uit naar de voeding tijdens een fietstocht. Logisch ook: met een goede voedingsbalans tijdens een toer-, trainingstocht of wedstrijd beleef je meer plezier van de betere prestatie die je levert. Onbewust besteed je minder aandacht aan de voorafgaande dagen. De focus ligt op de dag dat hét moet gebeuren. Maar hét gebeurt juist al die dagen ervoor. Dáár maak je het verschil! Goede, gezonde voeding, waarbij je mag denken aan de nieuwe schijf van vijf met een nadruk op koolhydraten, maar ook op gezonde vetten en eiwitten.

Voeding na het wielrennen

Na afloop van een stevig rondje Heuvelland met 1.436 hoogtemeters of na een ferme trainingstocht over Col de la Schlucht of Platzerwasel is het belangrijk dat je goed herstelt voor de volgende dag, want dan staat de Voerstreek of de Grand Ballon op de planning. Zoals al gezegd: een goed herstel gaat jouw sportplezier verhogen en zorgt ervoor dat je met een glimlach kan blijven stoempen (of dartelen).

Herstel wielrennen

Voor een snel herstel zijn 3 dingen belangrijk: vochtaanvulling, eiwitten en koolhydraten. Bij herstel wordt vaak alleen aan eiwitten gedacht, maar koolhydraten aanvullen na een training is even belangrijk… en het liefste niet te lang ermee wachten. Om zo snel mogelijk het tijdens dag 1 verloren vocht weer aan te vullen mag je één tot 1,5 liter drinken voor elke kilogram lichaamsgewicht die je tijdens de training verloren hebt. Jezelf wegen is weten. Qua koolhydraten moet je ongeveer denken aan 2 gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht binnen 2 uur na je training. Daarnaast heb je dan nog ongeveer tussen de 10 en 20 gram eiwit nodig – hoeveelheid afhankelijk van ‘type eiwit’ – direct na je inspanning om je herstel te optimaliseren.

Na je training (dag 1) moet je dus niet vergeten jouw motortje te voeden, ook al gaat het in de ruststand. Een recovery drank, eventueel in combinatie met een heerlijke recovery-reep en je bent al snel voorzien. Niet moeilijker maken dan het is. Wist je dat, als je niet goed nadenkt over je herstel en dus langzaam je reserves uitput bij dag na dag trainingsarbeid zonder herstelvoeding, je geest gaat tegenwerken en je chagrijnig wordt? Je bent niet te genieten! Daarnaast kun je bij dit type ‘ondervoeding’ sneller trek krijgt in ongezonde snoepkicks met chips of chocolade. Toch niet van ‘gezonde sportieveling’ tot een ‘snaaier’?

Helder herstellen

Vaak is het na een trainingstocht of vakantiestage in warm weer niet altijd heel prettig om een dikke recovery shake weg te drinken. BORN Recovery+ is daarom een heldere hersteldrank met de benodigde koolhydraten, eiwitpeptiden én een verfrisse citrussmaak. Ideaal voor jouw herstel na een zomerse trainingsarbeid. Bijkomend voordeel is dat de eiwitten al door enzymen zijn opgeknipt tot kleinere peptiden, waardoor je met minder toe kan, deze supersnel worden opgenomen en in no-time je herstelproces wordt gestart. Kortom: helder herstellen.

Je springt glimlachend en vol goede moed de volgende dag uit bed. Klaar voor dag 2.

Geschreven door Born Superior Sports Care

Het Nederlandse BORN Sportscare heeft een brede basis in de wielersport. Het merk BORN biedt een totaalconcept in sportvoeding en sportverzorging, specifiek vóór en dóór duursporters. BORN is partner van o.a. KNWU, Team Parkhotel Valkenburg, Volker-Wessels Cycling Team en Limburg Cycling. Alle producten worden ontwikkeld en getest op topniveau, maar zijn zeker ook ontwikkeld met het oog op de recreatieve wielrenner/wielrenster die het beste uit zichzelf/haarzelf wil halen. Het resultaat? Een lijn topproducten die zich kenmerken door een verfrissende smaak (niet té zoet en plakkerig), maagvriendelijkheid, energierepen die makkelijk wegkauwen, maar ook sportverzorgende producten die helpen je grenzen te verleggen. Kortom: “Born to push limits”.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.7 / 5 met meer dan 750 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!