Categorieën

Omgaan met tegenslagen op de fiets

Alle categorieën TriathlonEnergie RepenSupplementen

Tegenslagen hebben/krijgen is vast herkenbaar voor vele sporters. Zeker wanneer je topsporter bent krijg je hier vaak mee te maken. Maar hoe ga je hier nou mee om? Dit is voor iedereen anders. De een kan hier beter mee om gaan dan de ander. Wielrennen is lichamelijk een zware sport maar mentaal meestal nog zwaarder. We kijken vaak eerst naar alle negatieve punten. Wat ging er niet goed, wat kon er beter. Dit is een natuurlijke reactie. Alleen door eerst van het negatieve uit te gaan is het vaak lastig om er nog iets positiefs uit te halen. Dit merk ik vaak bij mijzelf. Als ik bijvoorbeeld na mijn wedstrijd terug ga kijken hoe het is gegaan bespreek ik eigenlijk altijd gelijk wat er niet goed ging, terwijl ik een goede wedstrijd heb gereden. Hier ga ik een aantal tips geven die mij het afgelopen jaar toch wel hebben geholpen.

Wielrennen – Stel haalbare doelen

Het is superhandig om voor jezelf doelen te stellen naar jouw eigen niveau. Wanneer je deze doelen voor jezelf hebt gemaakt kun je deze opschrijven. De een is wat fanatieker dan de ander. Kies daarom doelen die bij jou passen of die je graag wilt behalen.

Je kunt als doel stellen dat je 3 maal in de week een uur wilt fietsen. Misschien is jouw doel wel om 100 km te fietsen in het weekend, top 10 rijden in een wedstrijd. Kies wel een doel die echt haalbaar is voor jezelf.

Cyclocross – Leg je lat niet te hoog 

Als sporter wil je altijd het beste uit jezelf halen. Maar het is vaak lastig te bepalen wat het beste dan is. Leg daarom je lat niet te hoog. Wanneer je dit juist wel doet zal het lastig zijn om je doelen te halen. Dit kan een negatief effect hebben op jezelf. Pas je lat aan naar je eigen niveau. Ook is het zeker niet erg om doelen bij te stellen.

Omgaan met tegenslagen op de fiets

Blijf dingen doen die je leuk vindt

Het is heel belangrijk om te blijven doen wat je leuk vindt. Dit geeft vaak extra motivatie en verdubbelt je inzet. Zo kun je makkelijker doelen halen en/of deze eventueel bijstellen en wat moeilijker maken. Zo kun je nog meer uit jezelf halen.

Fietsen – Blijf oefenen

Sommige dingen lukken niet meteen. Geen ramp! Blijf oefenen net zolang dit wel lukt. Dit zal ook veel frustratie mee geven. Wat heel goed te begrijpen is. Maar geef niet op. Door te blijven oefenen zal het uit eindelijk wel lukken en kun je een doel afstrepen. Oefening baart kunst.

Probeer zo positief mogelijk terug te kijken op hetgeen wat je doet. Mocht dit moeilijk zijn probeer er dan een doel van te maken om dit de volgende keer beter of goed te doen. Blijf proberen!

Geschreven door Mascha Mulder

Mascha fietst al vanaf haar 8e. Crosst graag in de winter. Modder is haar favoriet en lopen is een verbeterpunt. Graag deelt ze haar veldrijd ervaringen met jullie!

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 700 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!