Categorieën

Energie reep en beginnende wielrenners

Alle categorieën Energie GelsFietsonderhoudVoedingsschema trailrunning

Je hebt veel vragen als je begint met wielrennen, alles is spannend! Opeens heb je hele smalle bandjes en zitten je voeten vast. Oefening baart kunst, maar wij kunnen jou wél tips geven om die veelbesproken hongerklop tegen te gaan!


Koolhydraten en wielrennen

Als je begint aan jouw fietsritje en je hebt al een beetje trek.. Dat is natuurlijk nooit handig. Op dat moment is jouw maag leeg en kost het dus extra veel energie als je ook gaat sporten. Naarmate je meer ervaring hebt in het fietsen, wordt dit probleem minder belangrijk als je een korte rit gaat rijden. Echter als je net begint heb je eigenlijk te weinig energie om je rit te volbrengen. Het is daarom belangrijk om van tevoren wat te eten, bijvoorbeeld een boterham, banaan of tenminste iets met koolhydraten (=energie!).

Eigenlijk is alles met ‘te‘ ervoor niet goed, teveel eten voor je een ritje gaat maken op je fiets is ook een slecht idee. Om te verteren wat je hebt gegeten gaat er veel bloed naar je maag en kan er dus minder bloed naar jouw benen toe die juist zuurstof nodig hebben! Zorg er dus voor dat je lang genoeg van te voren je energiereserves hebt aangevuld door middel van koolhydraten. Dit kan dus een bord pasta zijn, broodje met kaas of een bord rijst.

Energie reep en beginnende wielrenners

Energiereep tijdens het wielrennen

Als je voldoende hebt gegeten kun je ook trek krijgen tijdens het fietsen. Dit komt omdat je tijdens het fietsen energieverbruikt en als je dit niet aanvult krijg je trek. Dit gaat tijdens het sporten allemaal wat sneller dan in het dagelijkse leven, omdat je meer vraagt van jouw lichaam. Zorg ervoor dat je dus een energiereep (of gelletje) meeneemt op de fiets. Het is belangrijk om te eten voordat je trek krijgt, maar wanneer is dat precies?

Vooral voor inspanningen langer dan 2 uur is het essentieel om de koolhydraat-reserves aan te vullen. Veelal wordt er geadviseerd om 1 gram koolhydraten per 1 kg lichaamsgewicht per uur aan te vullen. Houd er wel rekening mee dat je producten pakt met de koolhydraatratio van 2:1 (glucose-fructose). Dit is namelijk de meest effectieve balans, waardoor het gemakkelijker opgenomen kan worden in het lichaam. Wellicht kunnen onze voedingsschema’s speciaal voor wielrennen jou al op weg helpen. Of ons blog met de Top 5 beste energierepen!

Sportdrank en wielrennen

Héééél misschien zelfs belangrijker dan genoeg eten, namelijk drinken! Genoeg drinken op de fiets is essentieel. Tijdens het fietsen verlies je veel vocht door de transpiratie en het is dus belangrijk om je vochtniveau op pijl te houden. Als je jouw vochtniveau niet voldoende aanvult kan dit negatieve gevolgen hebben voor jouw prestaties en dat wil je natuurlijk niet hebben!?? Welke sportdrank je het beste kan pakken op welk moment? Dat lees je in ons blog: ”Sportdrank, welke variant?”.

Geschreven door Team Duursport

Dé specialist op het gebied van sportvoeding in de Benelux. We werken enkel met professionals en deze webshop is ontstaan uit de jarenlange ervaring die we hebben opgedaan op het gebied van sportvoeding binnen de vele takken van sporten. Wanneer de intensiteit, frequentie en duur van een training steeds hoger worden gaat het lichaam vanzelf om extra ondersteuning vragen. Duursport.nl heeft, door middel van een selectief samengesteld assortiment, antwoord op deze vraag en deelt deze veelvuldig binnen de blogartikelen.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 750 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!