Categorieën

Trainen in de kou

Alle categorieën MountainbikenVoedingsschema voetbalVoedingsschema wielrennen

De winter maanden in ons eigen koude kikkerlandje zijn vaak niet de beste maanden om lekker te trainen. Waar de meeste vertrekken naar Spanje moeten andere het doen met het weer wat ze voorgeschoteld krijgen in Nederland of België. Meestal veel wind, regen en/of kou. Trainen met slecht weer went nooit. Toch kun je je hier op voorbereiden. Hier een aantal tips om deze trainingen op een goede manier te overleven.


Gebruik de juiste sportkleding

Met koud weer is het belangrijk om je goed aan te kleden. Denk hierbij aan een jack met lange mouwen, een lange koersbroek, een windstopper, thermo ondershirt langemouwen, bufje voor om je nek, dikkere sokken, overschoenen, handschoenen en een hoofdband.
Het is belangrijk dat je thermo ondershirt goed ademend is. Is dit niet het geval, dan blijft je shirt nat door het zweten en koel je sneller af.

Koude handen en voeten is vaak het grootste probleem bij een koude training. Je hebt allerlei tips om dit te voorkomen zoals boterhamzakjes om je voeten, je voeten insmeren met vaseline of aluminiumfolie om je voeten. Deze tips zullen vast iets helpen maar zitten niet echt comfortabel. Zelf ben ik van mening dat als je goede spullen hebt je hier niet snel last van zult hebben. Ik gebruik de sokken, overschoenen en handschoenen van GripGrab. Sinds ik deze gebruik heb ik nooit meer last van koude handen en voeten.

Een mutsje onder je helm is ook erg belangrijk. Je verliest warmte het snelst via je hoofd en is het dus heel belangrijk om je hoofd goed warm te houden.

Trainen in de kou

Blijf goed eten en drinken

Eten en drinken tijdens het sporten is eigenlijk altijd belangrijk! Met koud weer heb je minder de neiging om te blijven drinken en eten terwijl dit juist wel moet. Je lichaam verbruikt veel meer energie om warm te blijven. Je zou eventueel nog warm water (met voeding en/of dorstlesser!) in je bidons kunnen doen wat ook goed helpt om warm te blijven.

Bereid je trainingsrondje voor

Als je een langere training moet doen zou je kunnen kijken hoe de wind staat. Zo kun je bepalen welke kant je het eerste op gaat. Het is handig om eerst met tegen wind te fietsen. Zodat wanneer je wat vermoeider bent je met de wind in je rug naar huis kunt fietsen.

Zorg voor afwisseling

Het is niet altijd beter om met slechter weer lang te gaan trainen. Je vergt veel van je lichaam. Je zou zeker je trainingen kunnen afwisselen door bijvoorbeeld een krachttraining, cross training, hardlopen, spinnen, boksen of core stability.
Je hebt allerlei manieren om dit te combineren. Doordat je verschillende dingen doet train je ook lang zonder dat je het door hebt. En het is ook nog leuk!

Geschreven door Mascha Mulder

Mascha fietst al vanaf haar 8e. Crosst graag in de winter. Modder is haar favoriet en lopen is een verbeterpunt. Graag deelt ze haar veldrijd ervaringen met jullie!

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 750 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!