Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Sportvoeding met cafeïne

Alle categorieën Voedingsschema hardlopenVoedingsschema wielrennenVoedingsschema mountainbike

Een lekker kopje koffie bij het ontbijt, een warme kop thee met een stukje chocolade of een groot verfrissend glas cola op een terras. Het zijn allemaal voedingsmiddelen waar in meer of mindere mate cafeïne in zit. In onze dagelijkse voeding is deze al stof bijna niet meer weg te denken en ook aan steeds meer verschillende soorten sportvoeding wordt cafeïne toegevoegd.

Waarom cafeïne in sportvoeding?

Waarom wordt deze stof aan sportvoeding toegevoegd? En waarom zou je dan kiezen voor sportvoeding met cafeïne? Uit onderzoeken is gebleken dat sommige sporters bij een relatief kleine hoeveelheid cafeïne een positief effect op de prestaties ervaart. Dit kan al worden ervaren bij een inname van 3mg per kilo lichaamsgewicht. Dat zou betekenen je een duursporter van rond de tachtig kilo baat zou hebben bij 240 mg cafeïne.

Maar bij deze positieve ervaringen moet wel een kleine kanttekening worden geplaatst. Een overschot aan cafeïne of een heftige overgevoeligheid voor deze stof kan namelijk ook een negatief effect hebben op het functioneren van het lichaam en de geest. Veelgehoorde klachten zijn dan bijvoorbeeld hoofdpijn, hartkloppingen en rusteloosheid. Daarom is het verstandig om altijd bewust met de inname van cafeïne om te gaan en eigenlijk niet boven de 6 mg per kilo lichaamsgewicht uit te komen. Boven deze hoeveelheid neemt de kans op de negatieve effecten toe en daar zit jij als sporter natuurlijk niet op te wachten.

Hoeveel cafeïne krijg ik binnen?

Hoe zorg je er dan voor dat je maar tussen de 3mg en 6 mg per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgt? Dat is nog niet zo simpel, omdat het moeilijk is om vast te stellen hoeveel cafeïne er precies in onze porties zitten.  Zo bevat een Espresso ongeveer 64 mg en een gemiddeld kopje filter koffie 71 mg cafeïne, maar dat is onder andere afhankelijk van de grootte en de sterkte van de koffie. Ook verschilt het cafeïnegehalte in frisdrank per merk. Daarom kiezen steeds meer duursporters voor cafeïnerijke sportvoeding of voor supplementen. Dan weet je namelijk direct hoeveel je binnenkrijgt en kan je bovendien gemakkelijker voor de juiste dosering kiezen.

Sportvoeding met cafeïne 

Bij Duursport is er genoeg keuze in sportvoeding met cafeïne. Zo kan je voor een drinkgel met cafeïne kiezen. Een voorbeeld daarvan is de Turbo Gel Cassis Cafeïne van Amacx. Deze gel is bijvoorbeeld ideaal te gebruiken in de laatste twintig minuten van een wedstrijd of training. Ook zijn er verschillende sportdranken waar cafeïne aan toe is gevoegd, waaronder de Maurten Drink Mix 320 Caf 100.

Daarnaast zijn de cafeïneshots met het extract van de Guaranaplant in opkomst. Deze plant groeit voornamelijk in het Braziliaanse deel van het Amazonegebied en de zaden bestaan voor ongeveer 2,5% tot 5% uit cafeïne. Deze natuurlijke vorm van cafeïne vind je onder andere terug in de Amacx Caffeine Shot. Eén ampul van deze sportvoeding bevat 150 mg van deze natuurlijke cafeïne.

Dopinglijst en cafeïne 

Ondanks dat cafeïne in veel dagelijkse voedingsmiddelen voorkomt, heeft het tot 2004 op de lijst van de dopingautoriteiten gestaan. Na dat jaar is er besloten om deze stof van de dopinglijst af te halen juist omdat het in zoveel dagelijkse producten voorkomt en moeilijk te vermijden is. Daarnaast bleek de handhaving bijzonder lastig. Dat betekent dat zowel professionele sporters als amateursporters, op dit moment, zonder problemen gebruik kunnen maken van sportvoeding met cafeïne. Wel hebben de autoriteiten aangegeven terug te kunnen komen op dit besluit, wanneer onderzoeken andere resultaten laten zien.

Is cafeïne voor iedereen? 

Toch betekent dat niet dat alle sporters zonder problemen gebruik kunnen maken van deze sportvoeding. Sportvoeding met cafeïne wordt afgeraden voor personen onder de achttien, zwangere vrouwen en voor vrouwen die borstvoeding geven. En raadpleeg bij het gebruik van bijvoorbeeld medicijnen altijd een deskundige voordat je voor deze sportvoeding kiest. Heb je andere vragen over sportvoeding? Of ben je op zoek naar de juiste sportvoeding passend bij jouw sportieve doel? Neem dan contact op met de online deskundigen van Duursport.nl

Geschreven door Lesley Nieuwenhuis

Duursport en eten, dat is voor mij de gouden combinatie voor een gezond en leuk leven. Als fanatiek hardloper loop ik wekelijks vele kilometers en dankzij mijn opleiding tot gewichtsconsulente weet ik als geen ander hoe belangrijk de juiste voeding is voor onze sportieve prestaties.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact