Categorieën

Voeding en sport

Alle categorieën Voedingsschema hockeyReceptenHardlopen

Ik ben Gijs Meijer, wielrenner voor het continentale wielerteam Delta Cycling Rotterdam en student Voeding en Diëtetiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Zo’n vijf jaar geleden ben ik begonnen met wielrennen. Ik weet nog heel goed hoe ik mijn eerste wedstrijd van 80 kilometer ging rijden op een banaan en een krentenbol. Ik was vroeg opgestaan om naar Groningen te reizen voor de wielerwedstrijd. Na 30 kilometer lag ik uit de wedstrijd en kon ik weer naar huis gaan, niet wetende dat je natuurlijk nooit een wedstrijd goed kan rijden op die hoeveelheid brandstof.


Sport en voeding informatie

Twee jaar geleden begon ik mijzelf het volgende af te vragen: ’’op welk tijdstip voor mijn inspanning moet ik mijn laatste grote maaltijd eten?’’ Hoeveel moet dat zijn en wat is het beste om te eten? Deze vragen hielden mij zo bezig dat ik er meer van wilde weten. Zo ben ik de studie Voeding en Diëtetiek gestart. Ondertussen ben ik erachter gekomen hoe belangrijk een goed voedingspatroon is als invloed op de sportprestatie. Het eten van de juiste producten op het juiste moment kan je fysiek naar een hoger niveau tillen. Te laat eten van een grote maaltijd kan negatieve invloed hebben op de inspanning. Je zult dan last ondervinden van het eten, aangezien het verteringsstelsel bloed nodig heeft voor het verteren. Het bloed dat je op het moment van de inspanning juist nodig hebt om zuurstof te vervoeren naar de spieren.

Voeding en sport

Het kan ook zijn dat je te vroeg eet. Hierdoor is de kans groot dat je vlak voor de inspanning een hongergevoel krijgt. Een inspanning met een hongergevoel is het laatste wat je wilt. Aangezien het hormoon glucagon ervoor zal zorgen dat de koolhydraten die je in aanloop naar de inspanning hebt ‘opgestapeld’ worden aangesproken. Deze koolhydraten zal je dan op een later moment tijdens de inspanning missen.

Om even in te gaan op de hiervoor benoemde vragen. Ik kan mij goed voorstellen dat je op dit moment een duursport beoefent zoals: wielrennen, mountainbiken, triatlon of hardlopen en niet precies weet wat voor voedingspatroon bij je past en of het ook goed is voor je. Samen met Duursport.nl en Delta Cycling Rotterdam hebben we dit E-book en diverse recepten opgezet waarin verschillende thema’s omtrent voeding en duursport aan bod komen.

Get fueled & Go fast!

Enjoy, Gijs.

Recept pasta kip-pesto
Geschreven door Gijs Meijer

Gijs Meijer is professioneel renner voor het continentale Alecto cycling team en student voeding en diëtetiek aan de Hogeschool van Amsterdam.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 700 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!