Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Wanneer isotone sportdrank drinken

Alle categorieën EvenementenVoedingsschema wielrennenHardlopen

Zorg je er altijd voor dat je je sleutels goed opbergt zodat deze niet rinkelen tijdens het sporten, is het ineens je buik die een klotsend geluid maakt. Niet echt pijnlijk, maar wel vervelend. Oorzaak? Het vocht blijft in je maag zitten waardoor het lekker meebeweegt met jouw sportoefeningen. Oplossing? Heel makkelijk en te vinden in dit artikel.

Hypertoon, isotoon en hypotoon

Als je je iets meer verdiept in de verschillende soorten sportdrank dan kom je al snel op de termen hypertoon, isotoon en hypotoon. Ze lijken lastig uit elkaar te halen, maar met het volgende ezelsbruggetje is dat het niet:

  • Hypertoon: meer dan 8 gram suiker per 100ml sportdrank (denk aan hyper worden van alle suikers)
  • Isotoon: tussen de 4-8 gram suiker per 100ml sportdrank
  • Hypotoon: minder dan 4 gram suiker per 100ml sportdrank (denk aan een hypo als gevolg van suikertekort)

 

Het type sportdrank heeft dus alles te maken met het suikergehalte. Dit wordt ook wel ‘osmolaliteit’ genoemd en richt zich naast het aantal koolhydraten ook op mineralen (gecombineerd ‘deeltjes’ genoemd). Hoe hoger de osmolaliteit, hoe groter het aantal deeltjes in de sportdrank.

Waarom isotone sportdrank drinken?

Een vervolg van de term osmolaliteit is de snelheid waarmee de sportdrank door het lichaam opgenomen kan worden. Hoe lager de osmolaliteit, hoe sneller deze wordt opgenomen door het lichaam. Nu lijkt een hypotone sportdrank dus de ideale sportdrank, omdat deze een lage concentratie aan deeltjes heeft.

Toch is dit niet helemaal waar. Een andere factor die meegewogen moet worden is de samenstelling van ons lichaamsvocht. Het is namelijk de isotone sportdrank die nagenoeg gelijk is aan ons lichaamsvocht qua concentratie deeltjes, waardoor deze optimaal door het lichaam opgenomen kan worden. Ook bevat deze 4-8 gram suiker versus minder dan 4 gram suiker in een hypotone sportdrank; suikers die je tijdens het sporten goed kunt gebruiken om prestatieverlies tegen te gaan.

Wanneer isotone sportdrank drinken?      

Nu je weet hoe goed isotone sportdrank door het lichaam opgenomen kan worden, kun je je ook voorstellen dat deze dus perfect is om tijdens inspanning te gebruiken. Het bevat zowel de suikers die je nodig hebt voor de inspanning, als het vocht en de mineralen die je door middel van transpiratie verliest.

Het lichaam kan tijdens inspanning zo’n 60 gram suiker omzetten tot energie. Omdat een isotone sportdrank gemiddeld 60 gram suiker per liter bevat kun je dus 1 liter isotone sportdrank per uur gebruiken tijdens het sporten. Let wel: dit is alleen nodig bij inspanningen boven de negentig minuten of van zeer zware intensiteit.

Ook verschilt de hoeveelheid per sport. Tijdens het fietsen is het bijvoorbeeld makkelijk om één liter isotone sportdrank per uur te drinken, terwijl het tijdens het hardlopen moeilijker kan zijn om zoveel te drinken. Hardlopers kunnen dus een combinatie maken van een isotone sportdrank en bijvoorbeeld een energy bar of drink gel met toegevoegde mineralen.

Welke soorten isotone sportdrank zijn er?

Het voordeel van isotone sportdrank is dat het verkrijgbaar is in poedervorm zodat je makkelijk en gedoseerd je eigen sportdrank in een bidon kunt aanmaken. Het nadeel is dat er zoveel producten beschikbaar zijn dat je soms niet meer weet welke je moet kiezen.

Ben je een beginner op het gebied van sportdrank? Kijk dan eens naar deze isotone sportdrank. Verkrijgbaar in twee frisse smaken (orange en lemon) met maar liefst 37 gram koolhydraten per bidon van 750ml.

Ben je al wat meer gevorderd op het gebied van sportvoeding en isotone sportdranken? Dan kan deze sportdrank met toegevoegde eiwitten uitkomst bieden. Deze bevat niet alleen 80% koolhydraten, maar ook nog eens 13% plantaardige eiwitten.

Hopelijk ben je weer wat wijzer in de wereld van isotone sportdranken. Ga lekker experimenteren met smaakjes en soorten, en ervaar zelf de voordelen van deze sportdrank tijdens jouw eerstvolgende training.

Geschreven door Trix Hakstege

Wat is er leuker dan als copywriter en fanatiek wedstrijdloper schrijven over sport en voeding? Dat er zonder de juiste voeding geen snelle finish volgt is mij in de loop der jaren wel duidelijk geworden. Zo heb ik veel geleerd over welke voeding nodig is, maar ook in welke vorm en op welke momenten. Door deze puzzel goed te leggen volgen de PR’s vaak ‘vanzelf’, al werkt gericht en gedisciplineerd trainen je ook niet tegen natuurlijk ;-)

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 22:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact