Categorieën

4x feiten en fabels over sportdranken

Alle categorieën ZwemmenVoedingsschema mountainbikeTriathlon

Er zijn op de markt vele soorten sportdranken te verkrijgen. Het nut van de sportdrank is in de praktijk wel bewezen, maar toch gaan er ook nog genoeg onwaarheden rond over sport- en energiedranken. Duursport.nl zet 4 feiten en fabels over sportdranken op een rijtje.

Het gebruik van sportdrank ondersteunt je prestatie

Feit – Vooropgesteld: door het gebruik van sportdrank zal je niet ineens wedstrijden gaan winnen. Toch kan zeker gesteld worden dat het gebruik van sportdrank jouw prestaties zullen ondersteunen. Een goede sportdrank bevat zowel koolhydraten als elektrolyten. Op deze manier voorziet sportdrank jou van energie. Daarnaast vul je door het gebruik van sportdrank jouw vocht weer aan, die je tijdens het sporten verliest. Wanneer je dus geen sportdrank gebruikt zal je merken dat je langzaam al je energie verliest en tegen een hongerklop aan kunt lopen. Daarnaast zal je lichaam een tekort aan vocht krijgen met alle gevolgen van dien. Het gebruik van sportdrank ondersteunt dus wel degelijk jouw prestatie.

Er is maar 1 soort sportdrank

Fabel – Sportdrank is in 3 soorten te krijgen. Zo zijn er hypertone sportdranken, isotone sportdranken en hypotone sportdranken. Het verschil tussen hypertoon, isotoon en hypotoon zit hem in de concentratie van de opgeloste deeltjes. Een hypertone sportdrank heeft een hoge concentratie opgeloste deeltjes. Dit heeft als voordeel dat deze vorm van sportdrank optimaal geschikt is om koolhydraatvoorraden aan te vullen. Het nadeel is echter dat deze sportdrank langer in je maag blijft en dus minder snel door je lichaam wordt opgenomen. Bij een hypotone sportdrank is dit precies andersom. Hypotone sportdrank bevat namelijk juist minder deeltjes in vergelijking met lichaamsvocht. Dit heeft als voordeel dat het heel snel door je lichaam kan worden opgenomen, maar het nadeel is dat de voedingswaarde lager ligt. Isotone sportdrank ligt hier tussenin. Bij een isotone sportdrank is de hoeveelheid deeltjes ongeveer gelijk aan lichaamsvocht. Hierdoor kan het snel door het lichaam worden opgenomen. Door te kiezen tussen hypertoon, isotoon of hypotoon kun je kiezen tussen verschillende toepassingen van sportdrank: als dorstlesser of als energydrink.

Sportdrank is alleen in poedervorm te verkrijgen

Fabel – Sportdrank is in veel voorkomende gevallen als poeder te verkrijgen. Het voordeel hiervan is dat je zelf de mengverhouding kunt bepalen. Op deze manier kun je ervoor kiezen om een energydrink of een dorstlessende drank te maken (hoe minder poeder, hoe meer de drank als dorstlesser dient). Nadeel van een poeder is dat je dit niet zo makkelijk meeneemt tijdens het sporten. Gelukkig zijn er dan ook andere vormen van sportdrank; namelijk in de vorm van tabletten! Wanneer je 1 tablet oplost in bijvoorbeeld 500 ml water heb je zo weer een volle bidon met nieuwe sportdrank. Ideaal voor op de fiets of tijdens het hardlopen. Let op: Zo’n tablet heeft wel veel hulpstoffen nodig om het tot een tablet te kunnen maken, dus je bidon bevat dan wel voor een groot deel uit hulpstoffen met als toevoeging de gewenste sportdrank (in geval van een isotone sportdrank).

Daarnaast is het zelfs mogelijk om je eigen sportdrank te maken. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is Fructose en Malto Dextrine van Amacx, water en eventueel een (verse) fruitsap. En natuurlijk een lekker recept

Met sportdrank kun je de kans op kramp verminderen

Feit – Niets is vervelender dan kramp tijdens het sporten. Het klinkt gek, maar het is echt waar: door voldoende sportdrank te drinken voor, tijdens en na het sporten kun je de kans op spierkramp verminderen. Spierkramp kan namelijk het gevolg zijn van een tekort aan vocht, glucose en zout. Juist deze bestandsdelen krijg je binnen bij het drinken van sportdrank. Het is dus niet genoeg om voldoende water te drinken tijdens het sporten; je zult naast vocht ook voldoende voedingsstoffen zoals glucose en mineralen binnen moeten krijgen om de kans op kramp te verminderen.

Let op: bij het gebruik van een sportdrank is het natuurlijk niet uitgesloten om helemaal geen kramp te krijgen. Kramp hangt natuurlijk van verschillende factoren samen. Denk hierbij aan een verkeerde houding, te strakke kleding, getraindheid, een te laag glucosegehalte in het lichaam etc. 

Geschreven door Sebastiaan Horn

Sebastiaan is duursporter pur sang. Geen sportieve uitdaging is hem te gek; zo heeft hij diverse (full distance) triatlons gedaan. Momenteel is hij zich wat meer op de ultra-afstanden aan het toeleggen en staat hij volgend jaar aan de start van een heuse marathon op de Noordpool. Vanuit zijn praktijkervaring vermaakt en informeert hij jullie graag op het gebied van duursport en alles wat daarbij komt kijken.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact