Categorieën

5 tips voor herstel na het mountainbike

Alle categorieën Voedingsschema schaatsenEvenementenVoedingsschema mountainbike

Je zal er niet zo snel aan denken als je terug komt van een mooie tocht op je mountainbike, maar om de volgende keer ook weer met plezier op je fiets te zitten is een juist herstel belangrijk. Zo heb je tijdens een tocht veel van je voorraden leeg getrokken, zoals die van je glycogeen (koolhydraten). Daarnaast zijn eiwitten weer belangrijk om je spierherstel te ondersteunen. Kortom, wij delen daarom graag 5 tips om je daarbij te helpen!

Tip 1: Verzorg eerst jezelf, daarna je fiets

In de zomer misschien iets minder belangrijk dan in de winter. Maar als je klaar ben met mountainbiken, dan helpt het om eerst voor jezelf te zorgen, en dan pas je fiets te gaan poetsen. Dus: doe zo snel mogelijk je natte fietskleren uit, pak een douche als het kan en zoek de warmte (of juist de schaduw) op om je lichaam rust te geven.

Tip 2: Goed eten na MTB tocht 

Zeker na een intensieve mtb-tocht heeft je lichaam snel de juiste voedingsstoffen nodig om aan het herstel te beginnen. Dat zijn voornamelijk koolhydraten en eiwitten, en die worden kort na een inspanning het beste opgenomen. Om snel wat binnen te krijgen voordat je de douche inspringt is een proteïnereep zoals de Amacx Protein Brownie een uitkomst. Die hebben de juiste ingrediënten voor jouw herstel. Je creëert daarmee wat tijd, voordat je – als je weer fris en fruitig bent – een (uitgebreide) gezonde maaltijd kunt nuttigen.

Tip 3: Vochtbalans aanvullen na een mtb tocht

Het is ook van belang om je vochthuishouding op peil te brengen na het mountainbiken. Om dat te combineren met het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen, zijn Recovery Shakes uitgevonden. Amacx heeft bijvoorbeeld de Recovery Drink en de Protein Deluxe, in verschillende smaken. Daarmee ben je er nog niet. Zeker in de zomer is het van belang om voldoende water te drinken, je verliest tijdens het mountainbiken bijna altijd meer vocht dan je binnenkrijgt. En let op: in de winter kom je vanwege de kou nog wel eens met nog half gevulde bidons met dorstlesser thuis. Pro-tip: drink die leeg onder de douche.

Tip 4: Herstellen op de bank

Als je mountainbike de aandacht heeft gekregen die nodig is, dan is één ding erg goed voor het herstel van je spieren: de bank. Een paar uur niks doen, de benen omhoog en bijvoorbeeld sport kijken geeft je lichaam de kans bij te komen. Behalve dat je misschien de ontknoping van de sport op tv mist, is in slaap vallen niet erg. Pas wel op voor andere valkuilen als te veel ongezond eten (chips en chocola) en alcohol (speciaalbier). Dat doet je lichaam dan weer géén goed.

Tip 5: Balans

Het allerbelangrijkste voor herstellen na mountainbiken is de juiste balans. Want natuurlijk: soms kun je na een modderige toertocht niet anders dan je mountainbike eerst schoonspuiten, voordat je je natte kleren uit kunt doen. Of pak je een keer ongedoucht een broodje kroket (met mayonaise), in plaats van een uitgebalanceerde herstelshake en een gezonde maaltijdsalade. Of plof je na een mtb-tocht niet op de bank neer, maar wacht er een ongemaaid gazon voor op je. Het is allemaal geen ramp, als je maar zorgt dat je die andere keren over het algemeen wél de juiste dingen doet.

Geschreven door Juul van Loon

Juul van Loon rijdt sinds het begin van dit millennium wedstrijden op de mountainbike, voornamelijk marathons. Sinds twee seizoenen probeert hij daar met behulp van een professionele trainer het maximale uit te halen, daarbij is ook de juiste voeding een belangrijk onderdeel.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact