Categorieën

Gelletjes fietsen

Alle categorieën VoetbalEnergie RepenVoedingsschema zwemmen

Samen met de lentekriebels en het mooie weer komt ook de zin om weer lange fietstochten te gaan maken. Dat brengt met zich mee dat je ook behoefte hebt aan goede sportvoeding die jou tijdens je fietsritten voorziet van de benodigde dosis energie. Het is dan ook aan te raden om sportgels mee te nemen tijdens jouw fietsrit. Welke sportgels je het best kunt gebruiken tijdens het fietsen lees je in dit artikel.

Welke soorten gelletjes zijn er verkrijgbaar?

Gelletjes heb je in verschillende soorten. Zo heb je de geconcentreerde sportgel en de isotone sportgel, ook wel drinkgel genoemd. Het verschil tussen deze twee sportgels is dat een geconcentreerde eerde sportgel met extra water gebruikt dient te worden terwijl een isotone sportgel dusdanig is samengesteld dat er geen extra water bij benodigd is. Beide varianten hebben zo hun voor- en nadelen. Zo bevat een geconcentreerde sportgel een hoge concentratie koolhydraten maar daar staat weer tegenover dat deze gel zwaarder op de maag kan liggen en dat er extra water bij genuttigd moet worden. Een drinkgel of een isotone gel bevat in de regel iets minder koolhydraten maar is wel klaar voor gebruik en wordt daarnaast ook snel opgenomen door het lichaam.

Naast de verschillende soorten samenstellingen kun je bij sportgels ook nog verschillende soorten verpakkingen tegenkomen. Zo heb je gels in een verpakking die je open moet scheuren en sportgels welke voorzien zijn van een draaidop. Je kunt voor jezelf bepalen welke soort verpakking voor jou het beste werkt op de fiets. Zelf tape ik de gels bij bijvoorbeeld een triathlon aan de scheurstrip vast aan mijn fietsstang, zodat ik de gel gemakkelijk los kan scheuren en meteen kan gebruiken.

Op welk moment gebruik je een sportgel?

Je kunt een sportgel al meteen gebruiken vanaf het moment dat je aan je fietsrit bent begonnen. Je bent immers al koolhydraten aan het verbranden en deze dienen te worden aangevuld om zo optimaal te kunnen presteren. Het kan een keuze zijn om aan het begin van je fietstocht nog vaste voeding te nemen zoals bijvoorbeeld een sportreep, maar het is ook zeker mogelijk om meteen sportgels te gebruiken. Het is belangrijk dat je voor jezelf bekijkt wat voor jou en je lichaam het beste werkt zonder dat je last van je maag krijgt.

Een greep uit het assortiment

Duursport heeft een groot assortiment sportgels; zowel geconcentreerd als ook de isotone (drinkbare) variant. Kijkend naar de geconcentreerde sportgels is de Energy Gel van High 5 aan te bevelen. Deze sportgel is te krijgen in maar liefst 6 verschillende smaken en is daarnaast ook nog eens geschikt voor vegetariërs. Een gel van 40 gram bevat maar liefst 23 gram aan koolhydraten en staat dan ook garant voor de nodige dosis energie. Voor wat betreft een isotone sportgel kun je niet om de Isotonic Gel van Amacx heen. Deze kant-en-klare drinkgel is te verkrijgen in 2 verschillende smaken.

Een portie van 60ml drinkgel bevat 20 gram aan koolhydraten. Daarnaast is deze Drink Gel van Amacx makkelijk in gebruik en kan dus zonder extra water worden ingenomen.

Voldoende keuze dus. Rest jou alleen nog maar op de fiets te springen en mooie tochten te maken. Veel plezier!

Geschreven door Sebastiaan Horn

Sebastiaan is duursporter en avonturier. Achter zijn naam staan al diverse (full distance) triatlons en marathons. Dit jaar staan er diverse trails en ultraruns op het programma en gaat hij solo enkele lange-afstandshikes proberen te volbrengen. Vanuit zijn praktijkervaring vermaakt en informeert hij jullie graag op het gebied van duursport en alles wat daarbij komt kijken.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact