Categorieën

Proteïne reep toepassen op je dagelijkse voeding

Alle categorieën Gran Fondo adviesVoedingsschema hockeyVeldrijden

Een proteïnereep, ook wel eiwitreep of recovery bar genoemd, is een makkelijke en snelle manier om je energielevel en eiwitgehalte aan te vullen. Hierdoor ondersteun je het herstel van de spieren. Het zijn effectieve en gezonde snacks die helpen om meer eiwitten binnen te krijgen.

Whey eiwitten na het sporten 

Met name na een (zware) training is een proteïnereep een welkome aanvulling. Eiwitrepen bevorderen de toename van spiermassa als ze deel uitmaken van een uitgebalanceerd dieet en worden ondersteund door een fysiek trainingsprogramma. Om de ontwikkeling van spiermassa te stimuleren, neem je de eiwitreep binnen 30 minuten na het einde van je training. Het lichaam neemt op dat moment het beste de eiwitten op. Het herstel na een sportprestatie is net zo belangrijk als de training zelf. Meteen na een langdurige of intensieve inspanning, heeft het lichaam de behoefte om de verbruikte reserves aan te vullen. Uiteraard is het zonder fysieke training onmogelijk om spieren op te bouwen, ook al neem je dagelijks eiwitten.

Proteïne reep en dagelijkse voeding 

Het is allereerst belangrijk om te weten dat eiwitten de spiergroei van de vetvrije massa stimuleren en bevorderen. Eiwitshakes en eiwitrepen worden dus vaak gerelateerd aan het sporten en het laten groeien van je spieren. Maar ook als je niet sport of als sporter wil afvallen zijn eiwitrepen een waardevolle aanvulling op je dagelijkse voeding. Dankzij de verzadigende kracht verminderen eiwitrepen je eetlust en onweerstaanbare trek in een zoet tussendoortje. Vooral ook handig als je veel onderweg bent en de drang krijgt om bij het tankstation een snack of snoep te gaan halen. Dan is een proteïnebar een gezond en beter alternatief.

Waar moet je op letten als je een proteïnereep wil kopen?

Eiwitrepen zijn supplementen die zijn ontwikkeld om je eiwitinname te verhogen. Ze kunnen gezonde en ongezonde ingrediënten bevatten. Lees daarom altijd het voedingsetiket en kies een eiwitreep die de hoogste hoeveelheid eiwit en tegelijkertijd zo weinig mogelijk vetten en suikers bevat. De verpakkingen van de repen zien er vaak verleidelijk en gezond uit, maar die schijn kan bedriegen. Soms lijkt de samenstelling van een eiwitreep meer op die van een normale chocoladereep. Daarom is het handig te weten hoe je de meest effectieve eiwitreep uitkiest. Let op de volgende punten:

  1. Proteïnerepen kunnen veel calorieën en vetten bevatten. Na een zware training is dat geen probleem, omdat je dan wel weer wat energie kunt gebruiken. Als maaltijdvervanger is het ook geen probleem. Maar als je de eiwitreep als tussendoortje neemt, kies dan een reep die zo min mogelijk calorieën heeft en niet meer dan 1,5 keer zoveel koolhydraten als eiwit bevat. Hoe hoger het eiwitgehalte en hoe lager de vetten en suikers, hoe beter de reep.
  2. Het eiwitgehalte kan wel eens tegenvallen. De proteïne in de repen zorgen ervoor dat je trek wordt gestild en zorgen voor herstel van je spieren na het sporten. Maar als een reep minder eiwitten bevat, kan het effect wel eens teleurstellend zijn. Sterker, vaak krijg je dan veel koolhydraten binnen die zorgen voor een stijging van insuline. Hierdoor kan je op een gegeven moment juist weer meer trek krijgen. Minimaal 15 gram eiwitten in een reep is dan ook zeker aan te bevelen.

 

Naast deze punten is de smaak uiteraard ook belangrijk. Eiwitrepen kunnen verschillende smaken hebben, zoals banaan, aardbei, vanille of chocola. Soms is de smaak wat kunstmatig. Probeer dus verschillende repen uit, totdat je er eentje vindt die en de juiste samenstelling heeft en lekker smaakt.

Herstel en eiwitrepen

Proteïnerepen helpen je spiermassa en herstel te bevorderen na het sporten. Ze kunnen echter ook helpen bij het verliezen van gewicht. Let daarom altijd goed op de samenstelling. En ook voor deze repen geldt; geniet met mate. Een uitgebalanceerd en gevarieerd dieet, rijk aan verse en natuurlijke voeding is essentieel voor het behoud van je gezondheid en je sportprestaties. Het blijft van belang dat je het lichaam ondersteunt met de juiste voedingsstoffen.

Herstel ondersteunen met een Recovery Bar 

De recovery bars die je bij Duursport.nl kan krijgen, zijn veelal rijk aan eiwitten gecombineerd met koolhydraten. Onderweg na een toertocht of wedstrijd heb je niet altijd water of melk voor handen om een herstel shake te maken. Een recovery bar biedt op zo’n moment uitkomst. Compact en makkelijk mee te nemen. Bij Duurport.nl vind je recovery bars van onder andere BORN, PowerBar, High5 en SIS.

Geschreven door Martin Groen

Ik ben wielrenner uit Den Haag en fiets regelmatig toertochten als de Amstel Gold Race, de Klim Classic en de Red Bull Kop over Kop Race. Ik ben lid van De Klimmende Règâhs. Een fietsclub die zich elk jaar inzet voor het goede doel. De afgelopen jaren deed ik mee aan Alpe d'huZes en Giro di KiKa. Mijn belevenissen en die van de Règâhs vind je op onze facebookpagina.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 750 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!