Categorieën

Trainen voor een uitgestelde marathon

Alle categorieën Gran Fondo adviesFietsonderhoudVoedingsschema voetbal

Op donderdagmiddag 12 maart kwam het nieuws waarvan iedereen wist dat het zou komen, maar wat niemand wilde horen. De marathon van Rotterdam werd uitgesteld tot een later moment in het jaar. En dat was niet de enige marathon waar een streep doorheen ging. Ook Boston, Hamburg, Rome en Parijs zijn vanwege het Coronavirus afgelast en zullen in het najaar plaatsvinden.

Coronavirus en marathons

Met het oog op de grote risico’s is de afgelasting natuurlijk de enige juiste keuze, maar dat maakt het niet minder teleurstellend. Meer dan dertigduizend hardlopers keken vol spanning en verwachting uit naar die eerste zondag in april. En veel van deze hardlopers zaten natuurlijk ook al middenin de voorbereidingen. In de week van de afgelasting stond voor de meeste lopers een duurloop van 30 tot 35 kilometer op het schema. Maar hoe ga je daar nu mee om? Is het verstandig om deze nog steeds te lopen? En hoe bereid je je verder voor op een marathon waarvan je de datum nog niet weet?

Van opbouw naar behoud

De gemiddelde hardloper begint ongeveer drie maanden voor de start met het uitbouwen van de kilometers. Na deze twaalf tot dertien weken zou je dan klaar moeten zijn om te kunnen pieken tijdens de marathon. Is deze voorbereidingsperiode korter, dan is er een kans dat het lichaam nog niet voldoende gewend is aan de grote hoeveelheid kilometers. Als de trainingsperiode langer is, dan wordt de kans op overtraining juist groter. En dat kan je nu net niet gebruiken in aanloop naar de marathon.

Daarom adviseren de meeste trainers om de kilometers terug te schroeven. Als je al zover in het schema zit, mag je er wel vanuit gaan dat je klaar bent voor die marathon. En dan is het juist zaak om deze fitheid vast te houden en niet overtraind te raken. Dat kan bijvoorbeeld door het huidige schema vast te houden, maar tijdens de duurlopen maar maximaal vijftien kilometer te lopen. Zo kan je de vorm hopelijk nog een maand langer vasthouden en in mei of begin juni meedoen aan een andere marathon. Kies je ervoor om je in te schrijven voor een marathon in het najaar? Dan is het zaak om je conditie op peil te houden en het marathonschema in juli weer op te pakken. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een structuur aan te brengen in de verschillende soorten trainingen. Zo is het weekend ideaal voor een duurloop van anderhalf uur en volgt de herstelloop op maandag. Een intervaltraining of progressieve loop kan goed na werk- of schooltijd. Op deze manier vliegen de maanden voorbij en kan je fris en fit opnieuw aan het marathonschema beginnen.

Voeding en hardlopen

Maar de voorbereiding op een marathon beperkt zich niet alleen tot training. Ook de voeding en op een juiste manier koolhydraten stapelen, kan bijdragen aan het succes van een marathon. Nu de Marathon van Rotterdam is afgezegd en de lange duurlopen ineens uit de agenda verdwenen zijn, is het slim op ook het voedingspatroon onder de loep te nemen. Is het nog wel nodig om zoveel koolhydraatrijke maaltijden te eten als het totaal aantal hardloopkilometers per week halveert? Dat antwoord ligt voor de hand, want niemand wil natuurlijk met een ‘hardloopbuikje’ aan de start van een marathon staan.

Voor welke andere marathon je ook zal gaan, het is wel zeker dat de weersomstandigheden anders zullen zijn. En dat betekent misschien ook wel dat je voor andere sportvoeding zal moeten kiezen. Bij warm weer zal je misschien eerder voor een sportdrank dan een energie gel kiezen. Bij extreme hitte kan het ook nodig zijn om bijvoorbeeld de Hydro Tabs van Amacx te gebruiken. Vergeet daarom ook niet om deze producten te testen tijdens de reguliere trainingen of duurlopen. Dan weet je zeker dat je tijdens de marathon niet voor verrassingen komt te staan.

Geschreven door Lesley Nieuwenhuis

Duursport en eten, dat is voor mij de gouden combinatie voor een gezond en leuk leven. Als fanatiek hardloper loop ik wekelijks vele kilometers en dankzij mijn opleiding tot gewichtsconsulente weet ik als geen ander hoe belangrijk de juiste voeding is voor onze sportieve prestaties.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 700 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Ontvang 10% korting op je eerste aankoop
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting op je eerste aankoop. Klik op de onderstaande knop om je aan te melden.
Korting ontvangen