Categorieën

Voedingsschema trailrunning 12 km

Alle categorieën TriathlonFietsonderhoudVoedingsschema schaatsen

Je hebt de nieuwe offroad-hardloopsport ontdekt, namelijk trailrunning. Je gezonde en gevarieerde dagelijks voedingspatroon is niet afdoende om je van voldoende energie te voorzien tijdens het trailrunnen.  Ervan uitgaande dat je binnen jouw huidige conditie lekker door loopt is het raadzaam om gedurende de loop je energievoorraden aan te vullen.

Sportvoeding voorafgaand aan trailrunning

Je wilt uiteraard met een goed gevulde batterij en goed gehydrateerd van start gaan aan je trailrun. Wij adviseren daarom op 3-1 uur voorafgaand zo’n 500 ml Isotone Sportdrank te drinken. Afhankelijk van de verwachte intensiteit kan je deze Isotone sportdrank upgraden met een carboloader.

Maximaal 20 minuten voor aanvang drink je alsnog 250 ml Isotone sportdrank.

Isotone Sportdrank en Sportvoeding trailrunning

Een maal van start begint het lichaam meteen met de verbranding van koolhydraten en start het zweten. Om de prestatie niveau niet omlaag te brengen is het belangrijk om deze voorraden zoveel mogelijk aan te vullen tijdens het sporten.

In onderstaand schema gaan we ervan uit dat je zo’n 2 uur over de 12 km lange trailrun doet. Pas een Isotone sportdrank naar eigen behoefte toe.

De energiereserves ondersteun je via het drinken van een sportrank en/of gebruiken van een Energy BarEnergy Gel. Een Isotone Sportdrank voorziet je tussen de 4 en 8 gram koolhydraten per 100 ml. Dus afhankelijk van je mengverhouding en hoeveelheid drinken tijdens weet je welk gedeelte er over blijft om aangevuld te worden door bijvoorbeeld een banaan, Energy Bar of Energy Gel.

Tijdens een trailrun is jouw hartslag hoger dan tijdens bijvoorbeeld een fietsrit. Hierdoor is het makkelijker om via een Drinkgel jouw extra koolhydraten aan te vullen. Uiteraard geeft een Energy Bar langer energie dan een Gel, echter is het verstandig om eerst uit te proberen in een ”weg”training of jij een Energy Reep kunt weg kauwen tijdens het hardlopen. Een vermoeid lichaam gaat makkelijker om met vloeibare voeding en snel beschikbare koolhydraten.

Herstel – trailrunning

Het trainingsresultaat in het lichaam wordt mede bepaald door de effectiviteit van de herstelfase. Zorg zodra je klaar bent met de trailrun voor een toevoer van juiste voedingstoffen. In de regel wordt een balans gezocht tussen koolhydraten en eiwitten. Hiervoor is een Recovery Drink een goede oplossing. Koolhydraten voorzien de uitgeputte voorraden van nieuwe energie. Eiwitten ondersteunen snel herstel van spieren na de training. Probeer deze Recovery Drink binnen 45 minuten na de finish in te nemen.

Voedingsschema trailrunning
Geschreven door Team Duursport

Dé specialist op het gebied van sportvoeding in de Benelux. We werken enkel met professionals en deze webshop is ontstaan uit de jarenlange ervaring die we hebben opgedaan op het gebied van sportvoeding binnen de vele takken van sporten. Wanneer de intensiteit, frequentie en duur van een training steeds hoger worden gaat het lichaam vanzelf om extra ondersteuning vragen. Duursport.nl heeft, door middel van een selectief samengesteld assortiment, antwoord op deze vraag en deelt deze veelvuldig binnen de blogartikelen.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.7 / 5 met meer dan 750 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!