Categorieën

Whey proteïne voor en/of na het sporten

Alle categorieën ZwemmenMountainbikenVoedingsschema hockey

Als (top)sporter is het heel belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten dragen bij tot de groei van spieren en het snel herstellen van spieren na een training of wedstrijd.

Eiwitten en voeding 

Je kunt veel eiwitten uit voeding halen. Het is belangrijk om over de gehele dag eiwitten binnen te krijgen zodat je nooit of niet snel eiwitten te kort komt. Een eiwitshake kan een snelle en goede extra aanvulling zijn naast je dagelijkse voeding. Voor makkelijke recepten met veel eiwitten zie het blog: Top 4 beste eiwit recepten.

Sport en whey proteïne 

Tijdens je training zijn eiwitten niet zo heel belangrijk, achteraf daarin tegen juist weer héél belangrijk. Tijdens training is het juist erg belangrijk om je vocht en koolhydraten aan te vullen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een isotone sportdrank, energie repen en/of energie gels. Enkele producten die ik zelf gebruik zijn de Amacx Isotonic Energy Drink, Energy Oat Bar en de Energy Gel.

Wanneer je weinig eiwitten binnen hebt gekregen voor je training (ongeveer 2 à 3 uur) kan het handig zijn om binnen het half uur tot 45 min na je training een eiwitrijke maaltijd te nemen. In bijvoorbeeld een Whey Proteïne shake zitten voldoende aminozuren en deze zijn belangrijk voor je herstel (ter ondersteuning).

Tot slot kun je na je training ook een eiwit shake nemen om jouw herstel te ondersteunen. Voor een optimaal herstel kun je voor je gaat slapen ook nog een whey proteïne shake nemen.

Voordelen Whey Protein

  • Eiwitten stimuleren de spiergroei:
    Door te sporten bouw je spierkracht op en stimuleer je de spiergroei. Door whey proteïne te gebruiken voor of na je training kun je dit proces ondersteunen.
  • Eiwitten bevorderen gewichtsverlies:
    Whey proteïne helpt om je spieren te behouden terwijl je zelf vet verliest als je bezig bent met afvallen.
  • Eiwitten Ondersteunen het herstel van je spieren:
    Door te sporten ontstaan er hele kleine spierscheurtjes. Deze beschadigingen in je spieren moeten herstellen. Gebeurt dit niet of niet goed kan er spierafbraak ontstaan en dit wil je natuurlijk niet.

Nadelen Whey Protein

  • Melkallergie of lactose allergie:
    Dit kan een probleem zijn omdat er nu eenmaal lactose zit in whey proteïne. Je kunt hierdoor last krijgen van: krampen, een opgeblazen gevoel, winderigheid, vermoeidheid, hoofdpijn en prikkelbaarheid. In dit geval kun je het beste kiezen voor een variant op natuurlijke basis zoals soya.Enkele alternatieven zijn bijvoorbeeld: 226ERS – Vegan Protein 700 gr of de 226ERS – Isolate Protein Drink 1,0 kg.
  • Ongezonde toevoegingen:
    Sommige protein shakes hebben de toevoegingen van bijvoorbeeld suikers, smaakstoffen, zoetstoffen en kleurstoffen. Ook kan het chemische additieven bevatten (bedoelt om een product smaakvoller te maken). Op de Duursport website kun je bij elk product onder het kopje ”Samenstelling” precies zien wat er in het product zit. 
Geschreven door Mascha Mulder

Mascha fietst al vanaf haar 8e. Crosst graag in de winter. Modder is haar favoriet en lopen is een verbeterpunt. Graag deelt ze haar veldrijd ervaringen met jullie!

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 750 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!