Categorieën

Energy Gels bij verschillende sporten

Alle categorieën ZwemmenMountainbikenGran Fondo advies

Je bent lekker aan het trainen of wedstrijden rijden en zoekt iets makkelijks om mee te nemen én weg te krijgen qua voeding. Dan zijn Energy Gels ideaal! Je hoeft niet te kauwen en sommige kun je zelfs zonder water of sportdrank gebruiken. Daarbij komt dat het een mix is van suikers om snel en gemakkelijk met een gel je energievoorraad aan te vullen.

Hoe neem je ze mee en hoe kun je ze het beste toepassen?

Energy Gels, oftewel ‘gelletjes’, zijn in mijn omgeving meestal niet de favoriet. Mijn trainingsmaatjes kiezen, net als ik, liever voor een reep. Maar soms is het nemen van een Energy Gel zoveel makkelijker. Tijdens een wedstrijd bijvoorbeeld. Deze zomer ben ik wielren wedstrijden gaan rijden bij de Elite dames, voornamelijk criteriums. Zo’n wedstrijd duurt meestal rond de anderhalf uur, dan is het wel lekker als je onderweg nog een beetje extra voeding tot je neemt. Een reep vind ik dan maar onhandig. Het is niet zo dat ik met twee vingers in mijn neus de koersen uit rijd, dus ik kan mijn energie goed gebruiken op de fiets zelf. Met repen ben ik altijd een beetje aan het prutsen op zo’n moment, het kauwen hiervan duurt lang, voor mijn gevoel althans. Een Energy Gel haal je zo uit je achterzak, scheur je makkelijk open en is binnen een paar seconden weg. Perfect!

Energy Gels bij verschillende sporten

Bij het schaatsen gebruik ik minder Energy Gels. Eigenlijk neem ik alleen Energy Gels als ik op natuurijs rijd. Voor mij is een wedstrijd het komende jaar eigenlijk maximaal 50 rondjes, daar neem ik geen voeding voor mee het ijs op. Bij natuurijs is dat anders. Daar beginnen wedstrijden vanaf een kilometer of zestig. Een kleine twee uur schaatsen ongeveer. Afhankelijk van de koers natuurlijk. Vooraf even een energie boost in de vorm van een banaan of een reep en tijdens de wedstrijd een Energy Gel. Veel meer heb ik in een korte wedstrijd niet nodig. Het zou zelfs zonder kunnen, maar als je meerdere wedstrijden in een week hebt, wat vaak het geval is met natuurijs, dan is het wel fijn als je niet al je energie na de wedstrijd pas weer aanvult.

Natuurlijk kun je een Energy Gel ook bij andere sporten gebruiken zoals bijvoorbeeld triathlon. Tijdens het zwemmen gaat het misschien wat lastig, maar tijdens het lopen en fietsen is het mogelijk een Energy Gel te nemen. Hier heb ik alleen zelf geen ervaring mee.

Dan heb je ook nog de verschillende Energy Gels. Een aantal zijn bedoeld om zonder water te nemen en bij andere gels is dit juist wel weer fijn. Oftewel de concentraat gels (met water innemen) en de drink gels. Mijn favorieten zijn de Go Gel van SIS in de smaak Orange in de categorie drink gels en de Amacx Energy Gel Lemon Lime in de categorie concentraat. De SIS Go gel neem ik eigenlijk altijd mee tijdens een wielerkoers, de Lemon Lime van Amacx neem ik juist mee op het ijs. Dan heb ik vaak iets meer tijd en rust om een Energy Gel te pakken.

Geschreven door Lisanne Buurman

Ik ben Lisanne Buurman, schaatsster en skeeleraar uit West-Friesland. Momenteel werk ik hard aan mijn herstel van twee knie operaties en rijd ik wedstrijden op de fiets voor WV West-Frisia.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 750 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!