Categorieën

Fietstrainer en sportvoeding

Alle categorieën ZwemmenHardlopenVoedingsschema voetbal

Bijna iedere wielrenner van vandaag de dag is er wel van doordrongen, dat het loont om met goede sportvoeding op pad te gaan. Door goed te eten en te drinken op de fiets kan je het langer volhouden, kwalitatief beter trainen en herstel je na afloop sneller. Maar hoe zit het eigenlijk met trainen op de indoor trainer zoals de trainers van Elite of de Wahoo Kickr Power v5? Helpt het dan ook om met goede sportvoeding te trainen, wat heb je dan nodig en wat maakt het anders dan buiten fietsen?

Verschil fietsen en fietstrainer

Allereerst wijkt het binnen trainen eigenlijk op 3 punten flink af van buiten fietsen. Dat is namelijk het ontbreken van rijwind, waardoor je het flink warm krijgt en meer zweet dan buiten fietsen. Daarnaast houd je bijna niet de benen stil. Er is immers geen verkeer of stoplichten. Tot slot zijn indoor trainingen, vaak ook door de hiervoor genoemde punten, korter en intensiever dan buiten.

Vochtverlies indoor training

Door het ontbreken van rijwind is, wat we in de fysiologie de hittestuwing noemen, aanzienlijk. Voor het vermogen dat je namelijk overbrengt op de pedalen moet je 5 keer zoveel energie produceren dat vooral verloren gaat aan warmte. Deze warmte zorgt ervoor de lichaamstemperatuur stijgt en bij een toenemende lichaamstemperatuur kunnen allerlei normale processen in het lichaam niet functioneren. Daarom doet het lichaam er alles aan om die warmte kwijt te raken en de beste manier daarvoor is flink te zweten. Dit vocht is echter ook weer essentieel om zuurstof, voeding- en afvalstoffen te transporteren. Dus door dit vochtverlies zal uiteindelijk ook weer de prestatie afnemen. Bij een vochtverlies van 2% van het lichaamsgewicht neemt de prestatie merkbaar af en bij 5% kan de prestatie zelfs met 30% verslechteren. Je kan binnen maar liefst 1 tot 2 liter vocht per uur verliezen afhankelijk van je aanleg en omstandigheden zoals luchtvochtigheid, gebruik van ventilatoren en temperatuur.

Sportvoeding fietstrainer: sportdrank

Dus dat je goed moet hydrateren tijdens het binnen fietsen kan geen verrassing zijn, maar wat en hoeveel is nu de vraag. Normaal gesproken neemt je lichaam niet meer dan 700ml tot 1 liter vocht per uur op. Meer drinken dan een liter per uur, ondanks dat je weliswaar meer kan verliezen per uur, heeft dus weinig zin. Wat wel uitmaakt is wat je drinkt. Door het zweten verlies je namelijk veel mineralen, ook wel elektrolyten genoemd. Die mineralen zie je vaak ook terug als zweetkringen in je broek of shirt. Mineralen zijn essentieel voor het functioneren van je spieren. Verlies van mineralen wordt zelfs gezien als één van de oorzaken van spierkramp. Dus het verdient aanbeveling een drank te drinken met extra mineralen, zoals de Amacx Hydro Tabs.

Hypotone sportdrank indoor training

Daarnaast kan een sportdrank in mindere of meerdere mate koolhydraten bevatten. Een isotone sportdrank bevat bijvoorbeeld vaak tussen de 15 en 30 gram koolhydraten in één bidon, terwijl een hypertone sportdrank (of carboloader) wel 60 of meer gram koolhydraten kan bevatten. Het probleem met een hoge concentratie koolhydraten is dat je het veel langzamer opneemt. Daarom kan je binnen het beste kiezen voor een hypotone sportdrank. Hierbij is in principe de concentratie opgeloste deeltjes kleiner dan de concentratie in het bloed. Daardoor neem je het vocht samen met de mineralen razendsnel op.

Beste sportvoeding fietstrainer

Eigenlijk heb je in het lichaam normaal gesproken genoeg koolhydraten opgeslagen voor ongeveer anderhalf uur maximaal inspannen. Dus voor de meeste indoorinspanningen heb je helemaal geen extra koolhydraten nodig. Er zijn echter onderzoeken bekend die laten zien, dat ver voordat de bodem van de koolhydraatopslag in zicht is de energievoorziening al een beetje wordt afgeknepen. Er is zelfs een studie die laat zien dat als het lichaam in de veronderstelling is dat koolhydraten worden aangevuld, door alleen de mond te spoelen met een koolhydratenoplossing, het al beter presteert. Je hoeft dus niet de maximale opname capaciteit van 90 gram per uur tot je te nemen. Maar bijvoorbeeld een Amacx Drink Gel met 26 gram koolhydraten na een half uur intensief fietsen kan absoluut zorgen voor een kwalitatief betere training en sneller herstel. Gebruik de energiegel dan altijd in combinatie met een hypotone sportdrank zoals bijvoorbeeld de Amacx Hydro Tabs.

Herstel indoor training 

Tot slot geldt dat het vooral verstandig is om met een goede vochtbalans en een gevulde koolhydratenvoorraad te beginnen. Ook na afloop kan je dus zelfs wanneer je goed drinkt meer hebben verloren aan vocht dan hebben opgenomen. Het is best interessant je een keer vooraf en direct na afloop te wegen om te zien hoe groot het vochtverlies is. Blijf daarom vooral in de eerste twee uur na de inspanning goed hydrateren met een hypotone sportdrank.

Geschreven door CYCLINGLAB

Cyclinglab is een team van bewegingswetenschappers, fysiotherapeuten, een sportarts en sportdiëtist. Cyclinglab staat klaar om jou doelen te bereiken en zal via de blogs uitleg geven over het toepassen van sportvoeding tijdens het sporten!

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 855 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact