Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Isotone sportdrank zonder suiker

Alle categorieën Energie RepenVoedingsschema schaatsenVoedingsschema zwemmen

Ben je op zoek naar een isotone sportdrank zonder suiker? Dan kan je lang blijven zoeken. Een isotone sportdrank kan namelijk geen isotone sportdrank zijn als het geen suikers bevat. De suikers zorgen bovendien juist voor de voordelen van het drinken van een isotone sportdrank. In deze blog leer je meer over een isotone sportdrank en de voordelen.

Welke soorten sportdranken zijn er?

Er is een groot aanbod qua sportdranken. De sportdranken hebben met elkaar gemeen dat ze koolhydraten (in de vorm van sucrose en glucose), elektrolyten (mineralen) en natrium bevatten. Bij sportdranken wordt er een onderscheid gemaakt tussen isotone, hypertone en hypotone sportdranken. Deze soorten sportdranken verschillen van elkaar qua samenstelling van suikers en elektrolyten. De verhouding van deze voedingsstoffen bepaalt de osmolaliteit, de hoeveelheid deeltjes (zoals glucose en natrium) in de sportdrank.

Wat is een isotone sportdrank?

Hoe hoger de osmolaliteit is, hoe beter je lichaam de drank kan opnemen. Dit komt, doordat bij een hogere osmolaliteit de hoeveelheid deeltjes in de sportdrank vergelijkbaar is met de hoeveelheid deeltjes als het vocht in ons lichaam. De osmolaliteit van een isotone sportdrank is tussen de 280 tot 320 milliosmol per kg water. Gemiddeld bevat een isotone sportdrank tussen de 4 en 8 gram koolhydraten per 100 ml. Isotone en hypotone sportdranken kunnen in het algemeen makkelijker door je lichaam worden opgenomen. Hypertone sportdranken worden minder makkelijk opgenomen door je lichaam.

Wanneer kan je een isotone sportdrank drinken?

Deze sportdrank is geschikt om te drinken tijdens een langdurige of intensieve duurinspanning. Je kunt bijvoorbeeld denken aan sporten als wielrennen, hardlopen en spinning. Ongeveer na 1,5 uur trainen raakt je glycogeenvoorraad op. Dit is de opslag van koolhydraten in je lichaam. Met een isotone sportdrank kan je snel en makkelijk koolhydraten binnenkrijgen.

Wat zijn de voordelen van het drinken van een isotone sportdrank?

Het drinken van een isotone sportdrank kan je sportprestaties verbeteren. Een van de redenen hiervan is dat je lichaam een isotone sportdrank makkelijk opneemt. Bij een vochtverlies van slechts 2% gaan je prestaties al achteruit. Door snel het vochtverlies aan te vullen met een isotone sportdrank verminder je de kans op dehydratie. De andere reden is dat je met een isotone sportdrank makkelijk suikers binnenkrijgt, waardoor je meer energie hebt.

Als je opslag van suikers op is, moet je lichaam vetten verbranden om energie te leveren. Dan kan je niet explosief en snel kracht leveren. Soms gaat je lichaam ook eiwitten verbranden, wat kan zorgen voor spierafbraak én achteruitgang van sportprestaties. Tenslotte is de kans op buikklachten bij het drinken van een isotone sportdrank zeer klein door de osmolaliteit.

Soorten isotone sportdrank

Je kunt een kant- en -klare isotone sportdrank kopen of een isotone sportdrank in de vorm van poeder. De poeder hoef je alleen te mengen met water. Qua effect is er in principe geen verschil tussen de twee soorten isotone sportdranken, mits de hoeveelheid suiker en elektrolyten hetzelfde is. Bij Duursport wordt echter enkel verkocht in poeder vorm. 

Voorbeelden van isotone sportdrank

Een aan te bevelen isotone sportdrank in poedervorm is bij de Isotonic Energy Drink van Amacx in de smaak Lemon of Forest Fruit. De Isotonic Sports Drink van 6d Sports Nutrition is een goede keuze als je meer houdt van de smaak Agrum, Blueberry of Lemon Lime. 

Tips om je inname van suiker te verminderen

Letten op je suikerinname kan ook in combinatie met het drinken van een isotone sportdrank. De hoeveelheid suiker in een isotone sportdrank is relatief laag, namelijk 50% minder dan de hoeveelheid in een glas cola. Probeer dan te minderen met suikers tijdens het eten en drinken op andere momenten, zoals frisdrank vaker te vervangen door water.

De suikers in de isotone sportdrank zorgen juist voor de voordelen van deze sportdrank, zoals het verminderen van de kans op dehydratie. Zelfs je wilt letten op je suikerinname kan je een isotone sportdrank drinken.

Geschreven door Claire Orth

Claire is kwaliteitsgeregisteerd diëtist en sporttrainer. In haar vrije tijd doet ze graag aan krachttraining, boksen en hardlopen. Als fanatieke sporter en foodie deelt ze graag haar kennis over voeding en sport. Hopelijk kan ze jou op deze manier helpen met het verbeteren van jouw sportprestaties.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 22:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact