Categorieën

Voedingsschema wielrennen – Luik-Bastenaken-Luik

Alle categorieën ZwemmenReceptenVoedingsadvies

Je gaat je inschrijven of hebt je zelfs al ingeschreven voor de Luik-Bastenaken-Luik Cyclo. Voorgaande editie(s) kwam je energie tekort, of je wilt graag weten hoe jij jouw voedingsschema kunt invullen. Wij helpen jou graag. Om jouw prestatieniveau niet omlaag te brengen is het van belang om deze zoveel mogelijk aan te vullen (via bijv. koolhydraten). Om net zoals een prof de wedstrijd in te gaan hebben wij een (basis)voedingsschema gemaakt!

Voor de start van Luik-Bastenaken-Luik

De toerversie van Luik-Bastenaken-Luik wordt altijd in de klassiekermaand april verreden. In april is het meestal wisselvallig weer. Juist dan is het belangrijk om goed gehydrateerd aan de start te staan. Wij adviseren om de laatste 3 tot 1 uur van te voren zo’n 500 ml Isotone Sportdrank te drinken. Drink vervolgens 30 tot 10 minuten voor aanvang nogmaals 250 ml Isotone sportdrank.

Isotone Sportdrank en Sportvoeding wielrennen

Al vanaf de start van Luik-Bastenaken-Luik begint de verbranding van koolhydraten in jouw lichaam en daarbij ook het zweten.  Je wilt uiteraard niet dat jouw prestatieniveau omlaag gaat, daarom is het dus belangrijk om deze voorraden zoveel mogelijk aan te vullen.

Tijdens het zweten verlies je niet alleen vocht maar ook belangrijke elektrolyten (mineralen). Dit is zichtbaar als zout wat uitslaat op jouw sportkleding, dit gebeurt vaak in zomerse omstandigheden. Daarom is het ook erg belangrijk om jouw vocht én mineralen goed aan te vullen, dit kun je doen met een Isotone sportdrank. Een Isotone sportdrank vult niet alleen jouw vocht aan maar levert ook koolhydraten. Koolhydraten leveren energie voor het lichaam. Zorg ervoor dat je iedere 15 minuten minimaal 125 ml water of sportdrank drinkt.

Naast al het drinken moeten we uiteraard ook niet vergeten om te eten. Net zoals bij drinken is bij het eten de koolhydraten een belangrijke factoor. Tijdens het fietsen zijn er verschillende manieren om deze aan te vullen in jouw lichaam. Denk hierbij aan een Energy BarEnergy Gel en zoals hierboven vermeld met Sportdrink. Koolhydraten dragen bij tot het herstel van de normale werking van de spieren (contractie) na zeer intensieve en/ of langdurige lichaamsbeweging die tot spiervermoeidheid en depletie van de glycogeenvoorraad in skeletspieren heeft geleid.

Probeer tijdens de Luik-Bastenaken-Luik Cyclo sowieso de eerste 4 uur vast voedsel te nuttigen met daarbij elke 15 minuten minimaal 125 ml water en/of sportdrink. Je hebt dan waarschijnlijk zo’n 110 kilometer gefietst, je merkt dat je lichaam al langzaam vermoeider raakt. Op dit moment is het belangrijk om goed naar het lichaam te luisteren. Je bepaald zelf of je nog een Energy Bar nuttigt of dat je over gaat op een sport gel. Wanneer jouw lichaam vermoeid raakt wordt het steeds lastiger om vast voedsel te verteren, dat kost het lichaam teveel energie. Daarom adviseren wij jou de laatste 2 uur 3 Energy Gels te nuttigen. En waarom 3? Een sport gel is sneller uitgewerkt dan een sport reep.

Mocht je nou opeens een hongerklop krijgen? Nuttig dan direct een Energy Gel en neem 5 minuten daarna een Energy Reep!

Herstellen na training – wielrennen

Het resultaat van jouw training wordt mede bepaald door de effectiviteit van jouw herstelfase. Zodra jij gefinisht bent bij de Luik-Bastenaken-Luik Cyclo is het belangrijk dat je direct jouw verloren voedingsstoffen aanvult. Dit kan uiteraard door een groot bord met pasta te eten, dit zit boordevol koolhydraten. Maar in de regel wordt er een balans gezocht tussen de koolhydraten en de eiwitten. Een herstel shake een goede oplossing, deze bevat beide factoren (koolhydraten én eiwitten). Koolhydraten voorzien de uitgeputte voorraden van nieuwe energie. Eiwitten ondersteunen snel herstel van spieren na de training. Daarnaast is het belangrijk om jouw vochtniveau weer op pijl te brengen, een Recovery Drink vult daarbij ook direct de vochtreserves aan.

NB: Dit is een voorbeeldschema gebaseerd op een gewicht van 70 kg, pas het altijd aan naar jouw persoonlijke behoefte. 

Voedingsschema wielrennen - Luik-Bastenaken-Luik
Geschreven door Team Duursport

Dé specialist op het gebied van sportvoeding in de Benelux. We werken enkel met professionals en deze webshop is ontstaan uit de jarenlange ervaring die we hebben opgedaan op het gebied van sportvoeding binnen de vele takken van sporten. Wanneer de intensiteit, frequentie en duur van een training steeds hoger worden gaat het lichaam vanzelf om extra ondersteuning vragen. Duursport.nl heeft, door middel van een selectief samengesteld assortiment, antwoord op deze vraag en deelt deze veelvuldig binnen de blogartikelen.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 750 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!