Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Wat eet je voor een voetbalwedstrijd?

Alle categorieën Voedingsschema trailrunningHerstelZwemmen

We mogen weer! Na een veel te lange coronaperiode is de competitie in volle gang. Dit betekent dat wij weer trainen om wedstrijden te winnen, werken aan onze conditie en zorgen dat we 100 procent fit aan de aftrap verschijnen. Hierbij is goede (sport)voeding essentieel!

Koolhydraten en voetballers

Vraag een hardloper of wielrenner naar aanvullende voeding en sportdrank en je kunt ongetwijfeld een lang gesprek voeren over koolhydraten en eiwitten. Voetballers zijn vaak minder goed op de hoogte. Zij focussen zich liever op de kracht van de tegenstander en het maken van een goed tactisch plan. Dat is vreemd, want een voetbalwedstrijd is minstens zo intensief als een hardlooptraining of een lange fietstocht. Na ruim een uur sporten vraagt je lichaam om iets extra’s. Het juiste eten en drinken op het goede moment kan daarom het verschil maken tussen winst en verlies.

Kijk daarom eens kritisch naar wat jij eet en drinkt voor een wedstrijd. Krijg je wel voldoende koolhydraten binnen om een wedstrijd goed tot een einde te brengen? Eet je niet te dicht op de aftrap waardoor je buikklachten kunt krijgen? En drink je wel genoeg?

Hoeveel koolhydraten heeft een voetballer nodig?

In de aanloop naar een belangrijke wedstrijd is het slim om extra koolhydraten te nemen. Zeker wanneer promotie of degradatie of de volgende ronde in het bekertoernooi op het spel staat. Bij een eventuele verlenging moet je tenslotte extra diep graven in je energievoorraad. En dan kun je die maar beter van tevoren hebben aangevuld!

Ik begin daarom in zware trainingsweken of in de aanloop naar een belangrijke wedstrijd met het toevoegen van koolhydraten aan mijn voeding. Dit doe ik met de Amacx Malto Dextrine carboloader. Het biedt je 28,5 gram koolhydraten per dosering van 30 gram. Een goed en vergelijkbaar alternatief is de carboloader van 3Action. Omdat het smaakloos is, kun je het eenvoudig toevoegen aan een shake, sportdrank of maaltijd. Je hoeft hierdoor niet extra op te scheppen tijdens het avondeten.

Het ontbijt van een voetballer

Op de dag van de wedstrijd ontbijt je minimaal twee uur voor de warming-up. Kies opnieuw voor koolhydraatrijke producten, maar vermijd te veel vezels. Hierdoor kun je tijdens de wedstrijd darmklachten krijgen.

Ik ga voor de Amacx Energy Sport Muesli. Dit is een natuurlijk sportontbijt op basis van fruit, granen en noten. Ik combineer 50 gram Amacx Energy Sport Muesli met 200 milliliter melk of yoghurt. Door het lage vetgehalte neemt mijn lichaam de koolhydraten snel op en heb ik een extra reserve tijdens het duel.

Sportdrank en voetbal

Tijdens je slaap verlies je veel vocht. Je herstelt jouw vochtbalans door tot de aftrap steeds kleine hoeveelheden te drinken. Neem bijvoorbeeld sinaasappelsap bij je ontbijt en drink regelmatig water. Zet gelijk ook de Amacx – Isotonic Sportdrink klaar. Deze is tijdens de wedstrijd te gebruiken als sportdrank én dorstlesser.

Tussendoortje voor voetbalwedstrijd

Het is slim om voor de aftrap nog een koolhydraatrijk tussendoortje te nemen, zeker wanneer jouw wedstrijd wat later op de dag begint. Ik kies dan voor de Amacx – Energy Oat Bar of de Amacx Fast Bar. Zeker met wedstrijdkriebels in je buik is het fijn dat je deze energierepen gemakkelijk weg krijgt. Bovendien hebben ze een prima smaak. Door de gelijkmatige opname zorgt het voor de juiste ondersteuning in je energiereserve en heb je kracht over in het slot van de wedstrijd.

Kies je voor energiegels zoals de Amacx Drink gel of de Amacx Energy Gel? Probeer deze dan vlak voor de aftrap te nemen. De gels geven vrijwel direct energie af aan je lichaam. Het voordeel van de Amacx Drink Gel is dat je geen water hoeft toe te voegen. Ideaal is zijn de smaken waar cafeïne aan toegevoegd is. De toegevoegde cafeïne geeft hetzelfde effect als een kopje koffie!

Vergroot je winstkansen

Door een goed plan te maken en je hier trouw aan te houden vergroot je de kansen op de winst van jouw team. Dit is minstens zo belangrijk als het maken van een goed tactisch plan!

Geschreven door Mathieu Hilgersom

Mathieu zijn talent ligt (net) buiten de lijnen. Als zelfstandig sportjournalist reist hij door het hele land op zoek naar mooie verhalen, voor het interviewen van topsporters en het schrijven van wedstrijdverslagen. Toch streeft hij ook zijn eigen sportsuccessen na. Niet in de spotlights, maar op achterafveldjes en tijdens gezellige regionale loopjes. Zijn wens om het maximale uit zichzelf te halen is op voetbal- en hardloopschoenen echter net zo groot als met de pen in zijn hand.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact