Categorieën

Proteïne gebruik op rust- en trainingsdagen

Alle categorieën VoedingMerkenVoedingsschema wielrennen

Zoals bij de meeste sporters bekend is, is het voor je herstel belangrijk om voldoende eiwitten in te nemen. Eiwitten zijn de basis van veel processen binnen je lichaam, en herstel is één daarvan. Eiwitten zorgen voor het herstel van onder andere de spieren, en ook de opbouw hiervan. Na inname van eiwitten worden deze door het lichaam omgezet in aminozuren, en deze worden omgezet in de juiste bouwstenen. Dit wordt de eiwitsynthese genoemd. Je lichaam heeft in een periode van herstel en opbouw, dus na een training, constant eiwitten nodig.

Eiwitten voor hardlopers 

Als hardloper vraag je veel van je lichaam, en dus is het ook belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. De juiste voeding en voldoende slaap zijn hier essentieel voor. Voor (top)sporters zijn de bakken kwark vaak niet aan te slepen, maar om variatie te houden (de smaakpapillen willen immers ook wat) gebruik ik de producten van Amacx om gedurende de dag aan voldoende eiwitten te komen.

Eiwitbehoefte hardloper

Om de eiwitsynthese te blijven stimuleren luistert het advies om grofweg 5 maal 20 gram eiwitten per dag in te nemen. Je lichaam kan ongeveer deze hoeveelheid van 20 gram per keer maximaal opnemen, waardoor een grotere hoeveelheid dus geen zin heeft.

Eiwitinname op een trainingsdag

Ik heb altijd mijn zware training in de ochtend, waardoor ik dan een licht ontbijt neem waarbij vooral de koolhydraten belangrijk zijn. Ik moet immers goed gefuelled zijn voor de training. Deze maaltijd kan bestaan uit een bakje yoghurt met havermout, maar ook de Amacx Protein Sport Muesli gebruik ik regelmatig. Bij deze maaltijd heb ik mijn eerste portie met 20 gram eiwitten. Zo stimuleer ik zelfs tijdens de training mijn eiwitsynthese. Direct na de training zorg ik dat ik binnen 30 minuten een eiwitmomentje heb. Onderzoek wijst uit dat het herstel optimaal is bij een inname binnen 30 minuten na de training.

Na de training neem ik een shakebeker met daarin de Amacx Protein Deluxe. Vaak voeg ik hier nog een beetje choco/cacao poeder aan toe, om deze nog wat meer smaak te geven. Het is makkelijk om zo’n shaker mee te nemen, en bovenal makkelijk weg te krijgen. Na een zware training hebben veel sporters er moeite mee om een maaltijd te nuttigen, zo’n shake is dan ideaal. Daarnaast vul ik mijn bidon met water en voeg daar een Amacx Hydro Tab, een bruistablet, bij, zodat ook mijn mineralen direct worden aangevuld.

Als de training zeer succesvol was en ik mezelf wil belonen dan doe ik dit met de Amacx Protein Brownies. Hier ben ik echt gek op! Dit is echt een lekkere beloning, en een stimulans om tijdens de laatste zware loodjes tijdens de training te blijven pushen!

Eiwitten voor het slapen 

Gedurende de dag probeer ik voldoende eiwitten in te nemen uit mijn voeding, bijvoorbeeld uit kwark, gebakken eitjes, kipfilet, yoghurt of chocomelk. Vlak voor het slapen neem ik nog een eiwitrijke snack, dit om de eiwitsynthese gedurende de nacht te blijven stimuleren. Meestal neem ik kwark, en als ik nog honger heb (en dat hebben lange afstandloper vaak) aangevuld met de Amacx Protein Muesli. Ook op hersteldagen doe ik dit, deze dagen zijn immers om te herstellen, en dus moet ik ook op mijn voeding blijven letten!

Geschreven door Niels Theloosen

Niels Theloosen is een semi professioneel lange afstandsloper uit Nijmegen. Momenteel is hij in training voor zijn eerste marathon. Zijn beste prestaties heeft hij geleverd op de 15km; 45:35 min bij de NN Zevenheuvelenloop en 45:24 bij de Pfixx Montferlandrun in 2019. Niels begeleidt ook recreatieve hardlopers.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.7 / 5 met meer dan 825 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!