Categorieën

Sportvoeding en schaatsen

Alle categorieën Voedingsschema wielrennenVeldrijdenRecepten

Zoals jullie misschien gelezen hebben zijn wij tijdens onze trainingskampen voorzien van sportvoeding dankzij duursport maar ook nu in de wintermaanden. Heel fijn want ook tijdens de winter is het belangrijk om het lichaam en de spieren goed aan te vullen met vocht, koolhydraten, eiwitten, mineralen, enz. In de winterperiode is het vaak koud en heeft het lichaam meer energie nodig tijdens trainingen en intensieve inspanningen. Als het kwik daalt en de temperaturen onder het vriespunt komen is het voor de fietser en schaatser kouder dan de thermometer aan geeft, dit komt door de extra rijwind die je vangt tijdens het fietsen. Als fietser gebruik je tijdens deze temperaturen in de winter meer energie. Bovenop de normale energie verbruik je ook energie om het lichaam warm te houden. Daarom is het extra belangrijk om in de winter genoeg eten en drinken mee te nemen tijdens het sporten en is het voor ons (als wintersporters) dus onmisbaar tijdens de wedstrijden en trainingen.

Schaatsen, wielrennen en sportdrank

Naast schaatsen, fietsen wij als team ook veel in de winterperiode. Voor het natuurijs maar ook om onze conditie naar mate het seizoen vordert op pijl te houden. Tijdens deze (koude) ritten is het belangrijk voldoende voeding binnen te krijgen. Wat je absoluut niet wilt tijdens deze koudere dagen is stil te komen staan door gebrek aan energie. Mijn energie vul ik (Chantal) aan met Amacx Isotonic sportdrink, dit is een sportdrank voor tijdens en voor het trainen. Deze is er in de smaken Lemon en Orange. Goude tip; Tijdens deze (koudere) ritten doe ik zelf meestal een half schepje extra in mijn bidon. Ik weet van mijzelf dat ik tijdens deze ritten een slechte drinker ben, het drinken wordt snel koud. Met dat extra schepje is wat ik drink in ieder geval goed voorzien van koolhydraten. Ook helpt de zoetere smaak om toch nog het nodige te blijven drinken. Daarnaast zorg ik er dan voor dat ik voldoende drink voordat ik vertrek. Ook de bidons aan maken met warm water helpt om genoeg te blijven drinken.

Energierepen en wielrennen

Er moet natuurlijk ook genoeg gegeten worden, want tijdens lange ritten is alleen sportvoeding niet genoeg om je verbruikte energie aan te vullen. Dit kan goed met de heerlijke oat en fast barrepen van Amacx. Voor mij het liefst de Energy Oat Bar in de smaak Coconut (mijn lievelings).  Mocht het toch heel koud zijn dan is de Fast Bar een aanrader, deze bevriest niet en heeft een lekkere crunchy bite! Deze repen zijn in verschillende smaken te verkrijgen. Niet alleen zijn deze repen mijn voedingsrepen ook zijn zij voor mij een motivatie om toch weer een uurtje verder te fietsen. Tijdens deze koudere ritten kan ik uitkijken naar de warme douche thuis. Maar om mijzelf te verleiden om verder te fietsen (verwennen) kies ik voor deze ritten de lekkerste repen. Dit betekent dat wanneer ik aan de eerste reep begin het eerste deel erop zit en ik er weer tegenaan kan!

Marathonschaatsen, Weissensee en sportvoeding

Op de zaterdagen van oktober tot maart gaan wij het land door naar de ijsbanen in Nederland, tijdens deze wedstrijden rijden wij onszelf helemaal leeg. We kiezen voor de aanval en blijven het proberen om zo de kans op podium of de winst te vergroten. Tijdens deze wedstrijden gebruiken wij vaak geen sportvoeding, deze wedstrijden zijn vaak te kort om de sportvoeding in ons lichaam te laten op nemen en er voordeel uit te halen. Toch maken wij tijdens deze koersen een behoorlijke inspanning en is het belangrijk ons lichaam optimaal te laten herstellen, hiervoor gebruiken wij de Amacx Recovery Drink. Het lichaam is in staat om na een fysieke inspanning ontzettend snel voedingstoffen tot zich te nemen. De twee belangrijke voedingstoffen zijn eiwitten en koolhydraten. De Recovery Drink is voor ons ideaal na een intensieve inspanning, deze herstelshake is makkelijke en lekkere manier om voldoende eiwitten, koolhydraten en mineralen binnen te krijgen. Zo kunnen onze spieren snel herstellen en zijn wij de volgende dag instaat om weer optimaal te trainen en bijvoorbeeld een lange duurrit af te vinken.

Wij zijn alweer op de helft van het wedstrijd seizoen binnenkort staan de wedstrijden op natuurijs in Zweden en Oostenrijk (Weissensee) op het programma, tijdens deze wedstrijden vragen wij veel van ons lichaam. Dankzij duursport kunnen wij ook tijdens deze koersen optimaal presteren en het beste van ons zelf vragen.

Geschreven door Team Mastermind

Team Mastermind is een damesmarathonteam uit de landelijke Dames Topdivisie. De vier dames trainen zowel zomers als in de winter keihard om alles uit zichzelf te halen!

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 700 reviews

Snelle levering

Voor 17:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!