Geen producten in de winkelwagen.

Categorieën

Wanneer sportvoeding?

Alle categorieën Voedingsschema trailrunningVeldrijdenEnergie Gels

“Sportvoeding, dat is toch alleen voor hele snelle hardlopers of fanatieke krachttrainers?” Zeker niet! Sportvoeding kan iedereen helpen bij de sportieve prestaties, of je nu voor het eerst een langere tocht gaat fietsen of net begint met wekelijkse sessies in het krachthonk. En om je een beetje wegwijs te maken in het woud van sportvoedingsproducten laat ik je in deze blog zien hoe eenvoudig het eigenlijk is 😉

Wat is sportvoeding?

Om het eerste ‘makkelijke’ antwoord te geven: Sportvoeding is eigenlijk niets meer dan een geconcentreerde vorm van voedingsstoffen. Hierbij staat het gebruiksgemak bovenaan, waardoor er echt alleen ruimte is voor voedingsstoffen waar je behoefte aan hebt (koolhydraten en eiwitten) en minder ruimte voor bijvoorbeeld vezels, vitamines en mineralen.

Dit klinkt misschien ongezond, maar als je weet dat sportvoeding altijd als aanvulling op een gezond voedingspatroon gebruikt wordt, dan kun je je voorstellen dat je best een keer een reep zonder vitamines kunt eten.

Welke soorten sportvoeding zijn er?

De twee voornaamste soorten sportvoeding zijn producten met óf heel veel eiwitten, óf heel veel koolhydraten. Eiwitrijke sportvoedingsproducten worden gebruikt als aanvulling op de eiwitinname, omdat deze behoefte bij sporters hoger ligt. Eiwitrijke sportvoeding bestaat vaak uit wel 70-80% eiwit, waardoor je heel makkelijk jouw inname verhoogt. Voorbeelden hiervan zijn eiwitshakes en eiwitrepen.

Sportvoedingsproducten rijk aan koolhydraten worden veelal gebruikt door duursporters, zodat al tijdens de inspanning het lichaam van de nodige energie kan worden voorzien. Veelgebruikte producten hoog in koolhydraten zijn energierepen en energiegels.

Wanneer gebruik je sportvoeding?

Eiwitten en koolhydraten hebben allebei hun eigen functie rondom het sporten, dus om optimaal van de voordelen te profiteren kun je onderstaand schema aanhouden. Zo geef je jouw lichaam altijd waar het behoefte aan heeft.

  • 2 uur voor inspanning: mix van koolhydraten en eiwitten (ratio 4:1*)
  • Vlak voor inspanning: koolhydraten
  • Tijdens inspanning: koolhydraten
  • Na inspanning: mix van koolhydraten en eiwitten (Ratio 3:1**)

 

*Bijvoorbeeld 40 gram koolhydraten en 10 gram eiwitten
**Bijvoorbeeld 60 gram koolhydraten en 20 gram eiwitten

Andere soorten sportvoeding

Naast eiwitshakes en energiegels zijn er nog véél meer sportvoedingsproducten beschikbaar, zoals verschillende vitamines en mineralencomplexen, post-workouts, etcetera. Heb je een actieve levensstijl waarbij je zo’n 3-4 keer sport? Dan kom je met alleen een gezonde basisvoeding al een heel eind.

Kies ervoor om rondom jouw training gebruik te maken van de basisproducten gericht op eiwitten en koolhydraten, en ervaar zelf de positieve effecten op jouw training. Ben je op zoek naar meer informatie over welke producten je precies op welke momenten kunt gebruiken? Lees dan hier verder.

Heb je ook zin gekregen om jouw training naar een hoger niveau te tillen? Ga er dan voor en probeer zelf de voordelen van sportvoeding, op welk niveau je ook gaat sporten!

Geschreven door Trix Hakstege

Wat is er leuker dan als copywriter en fanatiek wedstrijdloper schrijven over sport en voeding? Dat er zonder de juiste voeding geen snelle finish volgt is mij in de loop der jaren wel duidelijk geworden. Zo heb ik veel geleerd over welke voeding nodig is, maar ook in welke vorm en op welke momenten. Door deze puzzel goed te leggen volgen de PR’s vaak ‘vanzelf’, al werkt gericht en gedisciplineerd trainen je ook niet tegen natuurlijk ;-)

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte!
Overige berichten
Mis het niet
Wat vinden de Duursporters?
Laat een reactie achter!

Reactie

Trustpilot

4.8 / 5 met meer dan 900 reviews

Snelle levering

Voor 22:00 besteld, morgen in huis!*

Kies je cadeau

Gratis cadeau bij elke bestelling

Gratis bezorging

Gratis bezorging vanaf €50.-
Klantenservice
Dé specialist in sportvoeding!
Contact