In mijn eerdere blog gaf ik al aan dat het belangrijk is gezond te eten en te drinken. Laat alcohol zoveel als mogelijk staan, want het breekt je conditie en je spieropbouw af. Evenwichtige voeding is het belangrijkst om je prestaties te verbeteren.
Voeding Duursport
Ga ook alvast trainen met sportvoeding. Wacht daarmee niet tot het evenement zelf, want je hebt dan geen idee hoe je lichaam op de sportvoeding reageert. Een lange fietstocht of een tocht door de bergen, vraagt nu eenmaal veel energie. En met sportvoeding kun je die makkelijk aanvullen. Met name de koolhydraten moeten regelmatig worden aangevuld, tenzij je graag de man met de hamer tegen wil komen. Naast voeding is het essentieel dat je lichaam wordt aangevuld met vocht. Dat kan water zijn of sportdrank. Oefen ook daarmee. Of het nou warm of koud is, bij een sportieve inspanning ligt altijd uitdroging op de loer. En minder vocht, betekent sowieso mindere prestaties en zelfs lichamelijke ongemakken.
Bij trainingen, met name in de zomer, gebruik ik altijd de Hydro Tabs van Amacx. Deze helpen je goed te hydrateren. De tabletten bevatten onder andere Magensium en Vitamine C. Magnesium draagt bij tot een goede elecrolytenbalans. Vitamine C draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid. Het is perfect voor de langere trainingen in warme omstandigheden en bij korte explosieve trainingen. Het heeft een natuurlijke, lichte en frisse smaak. Als je geen koolhydraten nodig hebt, zijn deze tabletten echt aan te bevelen. Oplossen in je bidon en klaar. Maar je kunt ze zelfs óók mengen met sportdrank, zodat jij zowel jouw koolhydraten als elektrolyten binnen krijgt.
Materiaal wielrennen
Zeker als je met je fiets de heuvels en straks de zware cols gaat bedwingen is goed materiaal essentieel. De bergen stellen immers niet alleen ander eisen aan de sporter, maar ook aan het materiaal dat je gebruikt. Het is belangrijk om deze periode met het materiaal te gaan trainen, dat je in de bergen gaat gebruiken. Ik stip hier de in mijn ogen belangrijkste zaken aan, waarbij je natuurlijk altijd als eerste de staat van je ketting en je derailleur checkt. Daarnaast zijn belangrijk:
- Verzet en tandwielen
- Schoenplaatjes
- Remblokjes en velgen
Verzet en tandwielen
Voor een gran fondo of cyclo sportivo als de Giro di KiKa of Tour for Life kies ik persoonlijk voor een Compact met 50/34 voor en 32 achter. Niet dat ik die 32 altijd nodig heb, maar mocht je ineens een langere klim van boven de 10% tegenkomen of je hebt een wat mindere dag, dan is het toch wel lekker dat je op die 32 terug kunt vallen en met de benen kunt blijven draaien. Voor de Amstel Gold Race is het voor mij helemaal niet nodig. Dan volstaat 28 achter. Wat het best bij jou past moet je uitproberen. Het verzet moet voor jou licht genoeg zijn om de hellingen omhoog te kunnen fietsen. Ga je voor zekerheid? Dan een cassette met 32 tandjes achterop.
Schoenplaatjes
Met de schoenplaatjes klik je vast in de pedalen. Het voordeel van dit systeem is dat je ook aan het pedaal kan ‘trekken’. Als je de juiste techniek toepast, kan tijdens de hele trapbeweging kracht worden uitgeoefend door met je benen te duwen en te trekken. Hierdoor kun je sneller en/of langer fietsen. Het nadeel van de schoenplaatjes is dat ze slijten of dat er zelfs stukjes afbreken. De plaatjes sluiten daardoor niet meer goed op de pedalen aan. Zeker bij het klimmen, het sprinten of bij het staan op de pedalen moet je dat niet hebben. Je moet volledig kunnen vertrouwen op je klikpedalen. Meestal voel je de slijtage doordat er meer speling in je schoen zit of erger, dat je last krijgt van je knieën. Bij een zware uitdaging zorg je daarom altijd voor goede eventueel nieuwe schoenplaatjes. Neem voor de zekerheid een reserveset mee. Als je wil weten hoe je schoenplaatjes moet vervangen? Daarover is heel veel informatie op internet te vinden.
Remblokjes en velgen
Heb je nog geen schijfremmen en maak je gebruik van velgremmen, dan is het goed om rekening te houden met goede remblokken en de juiste velgen. Wat op het vlakke goed genoeg is, hoeft dat in lange en steile afdalingen helemaal niet zo te zijn. Dat geldt ook voor het verschil tussen een droog en een nat wegdek. Mijn carbonwielen bijvoorbeeld remmen in nat weer veel minder goed dan bij droog weer. Als ik met carbonwielen de bergen in ga en het regent, dan wordt het extra moeilijk goed te remmen. Daarom neem ik bij meerdere dagen in de bergen ook een wielset mee met aluminium velgen. Die remmen bij nat weer veel beter. Je moet dan wel de remblokjes vervangen. Want de remblokjes voor carbon zijn anders dan die van aluminium.
Het is goed om te weten dat de velgen in de afdaling erg warm kunnen worden. Door het remmen worden de banden en de velgen warmer, waardoor de binnenband kan uitzetten en zelfs kan ontploffen. Met tubes kan de lijm te warm worden en loskomen van de velg. Met carbonvelgen kan het carbon te heet en daardoor slap worden. Probeer dan ook voor de bochten te remmen en tussendoor alleen ‘pompend’. Door niet steeds te remmen, maar kort en heviger, krijgt de velg meer kans om weer wat af te koelen. Hou bij het afdalen ook altijd rekening met het onverwachte en hou de snelheid dusdanig, dat je nog kan anticiperen.